name | autoweek.cz

Práce na sedmém žákovském voze Škoda se opět rozjíždějí

Práce na sedmém žákovském voze Škoda se opět rozjíždějí

22.05.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po přestávce vynucené pandemií Covid-19 31 účastníků projektu opět vyvíjí a staví vůz Škoda Scala v karosářské verzi spider poté, co se práce na dva měsíce zastavily. O tom, kdy proběhne prezentace sedmého žákovského vozu, původně plánovaná na červen, ještě nebylo rozhodnuto.
31 žáků Středního odborného učiliště Škoda Auto už opět pracuje na sedmém žákovském voze. V polovině března byl vedle výroby ve společnosti Škoda Auto a vzdělávacích akcí Škoda Akademie pozastaven i tento projekt, aby se zabránilo dalšímu šíření pandemie Covid-19. Nyní se žáci a jejich pedagogové mohou alespoň částečně ve formě teoretické výuky a videokonferencí vrátit ke své práci na voze. Během finální fáze stavby bude pro tým projektu žákovského vozu platit mimořádně rozsáhlý soubor hygienických a bezpečnostních opatření.

Alois Kauer, od února 2020 nový vedoucí Škoda Akademie, říká: „Koordinované utlumení všech aktivit ve Středním odborném učilišti Škoda Auto a zejména projektu žákovského vozu kvůli pandemii Covid-19 bylo pro nás pro všechny velkou výzvou. V minulých týdnech jsme v rámci kolegia společně vytvořili potřebné předpoklady pro to, aby žáci mohli práci na projektu žákovského vozu 2020 alespoň částečně obnovit. Jejich motivace k tomu, aby i v letošním roce představili jedinečný koncept, navzdory vynucené přestávce neutrpěla, a to i přesto, že se blíží závěrečné zkoušky, které časový tlak ještě stupňují. Aktuální vývoj v souvislosti s pandemií nemoci Covid-19 dává naději, že žáci budou moci od června přejít do finální fáze stavby vozu, což nás velice těší.“

Od podzimu 2019 pracuje 26 žáků a 5 žákyň Středního odborného učiliště Škoda Auto v Mladé Boleslavi na jejich voze snů. Za základ sedmého konceptu žákovského vozu Škoda poprvé slouží  kompaktní model Scala, který žáci mění ve spider. Všech pracovních kroků od prvních návrhů přes konstrukci až po stavbu unikátu, se ujali sami žáci pod vedením vyučujících. Podporují je zkušení pracovníci společnosti Škoda Auto z oblastí technického vývoje, designu a výroby.

Přerušení výroby v závodech společnosti Škoda Auto i zastavení výuky ve Středním odborném učilišti Škoda Auto zahrnovalo i projekt žákovského vozu a výrazně narušilo už tak značně napjatý harmonogram. Od minulého týdne mohou žáci a jejich pedagogové na projektu pracovat v rámci teoretické výuky. V současné době pracují na optimalizaci interiéru a domlouvají poslední práce na karoserii. Za tímto účelem se účastní videokonferencí s vedoucím projektu Zdeňkem Stankem.

„Zastavení výroby bylo pro všechny zaměstnance Škoda Auto velkým zásahem do života. Také pro nás, účastníky projektu žákovského vozu, to byla nervy drásající doba, protože jsme nevěděli, kdy a zda vůbec bude projekt pokračovat. Šance účastnit se takového projektu se naskytne jen jednou. Proto jsme rádi, že se konečně smíme zase pustit do práce, i když je v tuto chvíli v plánu jen teoretická výuka a videokonference. Až bude od 1. června možné zahájit i praktické práce na voze, pokusíme se ztracený čas co nejvíce dohnat,“ říká Štěpán Fabián, který je v týmu zodpovědný za prezentaci vozu.

Vedoucí projektu žákovského vozu Zdeněk Stanke vysvětluje: „Zejména v pozdější praktické fázi v tak malém týmu bude mimořádnou výzvu představovat dodržování odpovídajících rozestupů. To se týká zejména konečné montáže vozu, která probíhá výhradně ručně. Vyvinuli jsme proto nové postupy, které kontakty minimalizují, a v situacích, v nichž nebude možné dodržet potřebné rozestupy, sázíme na bezpečnostní výbavu, jako jsou roušky a respirátory. Kromě toho budeme pravidelně a důkladně dezinfikovat veškeré nářadí a materiál. Navzdory této mimořádné a pro nás pro všechny nelehké situaci se ale už těším na okamžik, kdy naše auto představíme novinářům a veřejnosti.“

Stejně jako pro všechny zaměstnance v závodech společnosti Škoda Auto platí i pro Střední odborné učiliště Škoda Auto rozsáhlý soubor více než 80 hygienických a bezpečnostních opatření definovaný ve spolupráci s Odbory Kovo.