name | autoweek.cz

Přece jen autosalon: Auto China 2020

Přece jen autosalon: Auto China 2020

26.09.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mezinárodní autosalon v Pekingu byl na jaře jedním z prvních, které se kvůli pandemii Covid-19 nekonaly. Na rozdíl od ostatních se ovšem přehlídka čínského automobilového průmyslu na novém mezinárodním výstavišti Tianžu v Pekingu koná v novém podzimním termínu.
Mezinárodní autosalon v Pekingu každé dva roky přitahuje obrovský zájem odborníků i veřejnosti. Po konzultacích s příslušnými orgány nakonec pořadatelé dokázali letošní 16. ročník Auto China 2020 uskutečnit. Koná se ovšem v pozměněné podobě: v sobotu a neděli 26. a 27. září je výstava otevřena jen pro média, od 28. do 30. září pro obchodní zástupce a jen od 1. do 5. října také pro veřejnost. Souběžně s tím se na starém výstavišti Jinganzhaung uskuteční od 28. do 30. září specializovaná obchodní výstava věnovaná dodavatelům autodílů.
 
Čínský trh roste - ale není důvod k přehnanému optimismu
Letošní autosalon ovšem má daleko k obvyklé velkoleposti předchozích let, protože se jej účastní mnohem méně lidí a premiér nových modelů je málo. Navíc přes růst prodeje v Číně v posledních měsících zůstávají perspektivy automobilového průmyslu velmi nejasné. Díky tomu, že největší světový trh dokázal překonat zimní výpadek prodeje a zdá se, že se vymanil i z poklesu loňského roku, na výstavišti dominovaly informace o oživení prodeje. V srpnu prodej nových osobních aut v Číně vzrostl o 11,6 %, což byl pátý měsíc v řadě s navýšením prodeje po propadu během úplné karantény v zimních měsících - v únoru se prodej nových aut propadl na nejnižší hodnotu od roku 2005.
 
V Číně navíc začíná podzimní sezóna nákupu automobilů označovaná jako „zlaté září, stříbrný říjen“, která má podle předběžných údajů velmi dobrý začátek, když prodej osobních automobilů za prvních 20 dní v září meziročně vzrostl o 12 %. Navzdory zvýšení objemu prodeje Čínská asociace výrobců automobilů odhaduje, že letošní příjmy poklesnou o méně než 10 %, což je mnohem lepší než její květnová prognóza poklesu o 15 až 25 %. Růst prodeje je totiž posílen prodejem vozů značek jako jsou Mercedes-Benz nebo BMW a jejich novými modely ruku v ruce s velkými slevami hlavních výrobců.
 
O tom, zda toto oživení vydrží dlouho ovšem panují pochybnosti. „Letošní prodej automobilů se velmi liší od předchozích let. Mnoho aut se během léta prodalo protože zákazníci odložili nákupy během úplného umrtvení obchodu,“ uvedl analytik LMC Automotive Alan Kang. „Prodej větších sedanů a SUV se vrátil na loňskou úroveň, ale konkurence mezi značkami na masovém trhu roste. To je klíčové bitevní pole pro zahraniční i domácí značky, včetně Volkswagenu, Toyoty a Geely. Teprve prodej v těchto dvou měsících nám dá představu o tom, co se bude dít dál,“ uvedl šéf šanghajské poradenské společnosti AutoForesight Yale Zhang.
 
Luxusní auta a elektromobily
Navzdory dění ve světě je pozoruhodná nabídka velkých luxusních vozidel reagující na rostoucí poptávku po těchto korábech silnic a dálnic. Prémiová vozidla představovala v srpnu rekordních 15 % čínského trhu, zatímco vloni to bylo 10 %. Rovněž se projevují pokračující obrovské investice do elektrifikace, které posilují postavení Číny jako jasné světové jedničky ve výrobě i prodeji elektricky poháněných automobilů.
 
Představitelé společností GAC, která má partnerství s Toyota Motor a Honda Motor, i Chongqing Changan Automobile, která má společný podnik s Ford Motor předpovídají celoroční růst prodeje.
 
Přední čínský výrobce pick-upů Great Wall Motor si klade za cíl zvýšit prodej v zahraničí a tím zmírnit celkový pokles způsobený přerušením výroby. Proto se proměňuje v globální značku GWM a oživení image připravil i pro svou značku Haval, která se chce stát jedničkou na čínském trhu užitkových vozidel, a výrobce elektromobilů ORA. Audi AG jedná s dlouhodobým partnerem koncernu VW FAW Group o vytvoření druhého společného podniku na výrobu elektromobilů na platformě PPE.
 
Jednu z velkých světových premiér připravila společnost Human Horizons ze Šanghaje v podobě superSUV s elektrickým pohonem HiPhi X. Kromě příslibu mnoha průkopnických technických především softwarových inovací slibuje prvním 3000 kupujícím v Číně doživotní záruku. Beijing Hyundai Motor ohlásil velkorysý projekt elektrifikace podpořený světovou premiérou prototypu elektricky poháněného závodního vozu RM20e s výkonem 590 kW (800 k). Společnosti Benteler a Bosch společně vystavují platformu pro elektromobily s pohonným systémem Bosch, která by se měla uplatnit v rostoucí produkci vozidel s elektrickým pohonem v Číně.