name | autoweek.cz

Řešení, které odborníky vyvádí z míry

Řešení, které odborníky vyvádí z míry

27.11.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen po dvou měsících konečně představil řešení problému s emisemi NOx pro evropské zákazníky. Řešení je jednoduché, laciné a dostalo se mu posvěcení ze strany KBA. Jenže u odborníků budí rozpaky či jej označují za špatný žert. Je jasné, že to, co stačí v Evropě, by v USA nevyhovělo.
Vyřeší všechny problémy plastová mřížka, sloužící jako usměrňovač proudění před snímačem průtoku vzduchu? Její instalace by měla trvat méně než hodinu. Pokud to bude fungovat, přišlo by toto řešení Volkswagen na půl miliardy eur, což by byl jen zlomek původně odhadovaných nákladů na řešení tohoto problému ve výši 6,7 miliardy eur (samozřejmě bez následných pokud a odškodnění).
 
Překvapivě jednoduché a laciné řešení
„Zdá se to být docela jednoduché, ale mnohem složitější bylo to vymyslet," uvádí mluvčí Volkswagenu pro techniku Pietro Zollino. S využitím nejmodernějších simulačních postupů to inženýři ve Wolfsburgu zvládli a Volkswagen nyní chce celou aféru pomocí jednoduché plastové mřížky, vkládané do vzduchového potrubí, proměnit ve vlastní úspěch. Ve Wolfsburgu jsou dokonce na své řešení hrdí, protože se zase jednou mohou představit jako průkopníci.

„Překvapuje mne, že by takový malý jednoduchý díl mohl vše vyřešit. Ale možné to je,“ uvedl pro Automobilwoche odborník na motory z university ve Cvikově Jörn Getzlaff.
 
Mřížka s dlouhým vedením usměrňuje zavířené proudění vzduchu za filtrem vzduchu před jeho přivedením do motoru v prostoru, kde se měří množství přiváděného vzduchu. Měření proudění díky tomu může být přesnější, takže řídicí jednotka má přesnější informace pro lepší nastavení motoru s ohledem na snížení emisí NOx.
 
Až potud je všechno v pořádku. Sám jsem si kdysi ve své praxi mnohokrát ověřil, jaká kouzla usměrnění proudění vzduchu dokáže udělat. Má to ale háček.
 
V čem je háček?
„Pokud snížíte emise NOx, pak se nutně musí zhoršit nějaký jiný parametr. Jinak by to bylo něco jako kvadratura kruhu. Především se zvýší spotřeba paliva, tedy vzrostou emise CO2,“ tvrdí nejuznávanější německý expert na automobilovou problematiku Ferdinand Dudenhöffer z university Duisburg-Essen.
 
Jörn Getzlaff připomíná, že spotřeba takto upraveného motoru nesmí při měření na dynamometru vzrůst o více než 10 % než je výrobcem původně uváděná hodnota. Hlavní mluvčí Volkswagenu Hans-Gerd Bode nicméně tvrdí, že každý motor bude otestován, aby u něj nevzrostla spotřeba ani nepoklesl jeho výkon.

Ve svém komentáři pro ANE Christian Hetzner toto zázračné opatření, které by mělo tak významným způsobem zlepšit účinnost motoru, přirovnává k proudovému kapacitátoru, který ve filmech Zpátky do budoucnosti změnil automobil De Lorean ve stroj času.
 
Co stačí Evropě by v USA neprošlo
Hetzner se zamýšlí i nad tím, zda by se nedůvěřiví představitelé americké agentury pro životní prostředí EPA s tímto řešením spokojili stejně, jako technici německého úřadu pro dopravu KBA. Tady je ale třeba připomenout, že zatímco KBA po Volkswagenu nechce nic jiného, než svolávací akci k řešení nijak nedefinovaného problému, v USA EPA jednoznačně požaduje po Volkswagenu snížení emisí NOx v reálném provozu a odstranění možnosti pomocí software při měření emisí podvádět. 

V informaci o řešení Volkswagen uvádí, že se toto opatření netýká Spojených států a Kanady. Tam bude vše mnohem složitější, protože tam jsou emisní limity mnohem přísnější a odlišná je i metodika měření.
 
Otázkou je, jaké hodnoty emisí NOx budou mít motory po zablokování manipulačního software, které pomáhalo při měření na dynamometru nastavit parametry motoru tak, aby byly emisní limity splněny. V USA už bylo zjištěno, že vozy vybavené tímto ilegálním softwarem vykazují v porovnání s povolenou hranicí v reálném provozu 10x až 40 x větší emise NOx u verze s NOx filtrem a 5x až 20x větší u motorů vybavených systémem SCR. To je z hlediska severoamerických předpisů ilegální.
 
Odhad nákladů na skutečné odstranění problému v USA se pohybuje na hranici 2500 dolarů na vůz a celá přestavba bude trvat 6 až 7 hodin. To jsou hodně odlišné hodnoty v porovnání s tím, co bude stačit v Evropě. Připomeňme ještě, že zatímco v USA se řeší 482 000 nebo 567 000 aut, v Evropě je ve hře 8,5 milionu vozidel.