saab na cestě do zapomenutí | Aktuality | autoweek.cz

Saab na cestě do zapomenutí

Saab na cestě do zapomenutí

16.06.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Victor Muller nabízí nezávazné sny o růžové budoucnosti Saabu vycházející z předběžných dohod. Realita více než 3700 pracovníků, kteří se již více než rok obávají o své zaměstnání, je mnohem tíživější než slibovaná růžová budoucnost ve stylu Made in China.

Saab usilovně pracuje však tvrdě na tom, aby zajistil finance a další dohody s dodavateli a opětovně zahájil výrobu. Evropská investiční banka mu ale nechce vyplatit přislíbených 29 milionů eur. Jako jistá cesta k hotovosti se proto zdá být prodej pozemků pod továrnou. Zájem o jejich koupi projevil ruský investor s nevalnou pověsí Vladimir Antonov. Toho jako možného akcionáře Saabu před časem vetovala švédská vláda a posléze i Evropská investiční banka. Antonov musel při prodeji Saabu nizozemské firmě Spyker Cars splnit podmínku GM a vzdát se akcií Spykeru. Poté od Spykeru odkoupil jeho výrobu sportovních aut. Dohady kolem jeho osoby nakonec vedly  tomu, že se svého úmyslu koupit pozemky vzdal.

Švédská média ale uvedla, že Saab uzavřel dohodu s realitní společností Hemfosa o prodeji své továrny v Trollhättanu ve Švédsku, což by firmě mělo přinést 77 milionů eur v hotovosti z transakce, v rámci které pak tovární budovy získá zpět leasing.

 

V květnu uzavřela společnost Spyker Cars NV jako majitel automobilky Saab smlouvu s čínským distributorem Pang Da Automobile Trade v hodnotě 110 milionů eur. Podstatou smlouvy je založení společného podniku mezi Spykerem a čínským partnerem, která během dvou let začne vyrábět vozy Saab a vytvoří novou společnou značku. Za to Pang Da získá 24 % akcií Spyker Cars.

Protože Saab potřebuje peníze hned, majitel Spykeru Victor Muller nemohl čekat, zda čínská vláda investici společnosti Pang Da schválí (což je takřka vyloučené). Proto našel řešení - prodal Číňanům vyrobená i dosud nevyrobená auta. To mu umožnilo získat nejprve 21,6 milionu dolarů a posléze dalších 43,2 milionu. S jejich pomocí po sedmi týdnech na pár dní rozeběhl výrobu v Trollhättanu a Číňanům mohl ukázat fungující továrnu. Pak delegace odjela a výroba se opět zastavila. Saaby se ovšem přece jen vyrábějí - v Mexiku u GM se produkují 9-4X, na něž se v USA dokonce čeká několik týdnů.

 

Muller poté z rukávu vytáhl nového čínského partnera. Saab oznámil, že podepsal memorandum o dohodě zahrnující prodej kmenových akcií společnosti  Spyker za 136 milionů eur v rámci společného podniku pro výrobu a distribuci v Číně firmě Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Kromě výroby vozů Saab v Číně smlouva švédské automobilky se společnostmi Pang Da a Youngman zahrnuje vývoj a výrobu společné značky pro čínský trh.

Podle smlouvy Youngman získá 45 % ve společném výrobním podniku v Číně, Saab 45 % a Pang Da 10 %. Youngman rovněž získá 33 % ve společném distribučním podniku, Pang Da 34 % a Saab 33 %. Youngman zaplatí 136 milionů eur za 29,9 % ve Spykeru. Pang Da si podrží 24 % ve Spykeru a bude do firmy investovat 109 milionů eur.

Šéf Saabu Victor Muller je přesvědčen, že Youngman představuje všechny kvality potřebné k tomu, aby Saab a společný podnik dosáhly úspěchu. Schvalovací proces by měl trvat dva až tři měsíce.

Firma Youngman je součástí výrobní aliance s malajskou automobilkou Proton Holding a britskou Lotus Group. Nejnovějším produktem tohoto společného podniku je kompaktní sedan Lotus L5 zkonstruovaný britskou společností a vyráběný továrně Hangzhou v provincii Zhejiang firmou Youngman.

Smlouvu ještě musí schválit čínské vládní úřady a třetí strany. V rámci obdobného procesu byly zastaveny mnohé již dříve uzavřené dohody o investicích čínských společností. Peking zastává přísnou a na cenu citlivou politiku pokud jde o investice směřující mimo zemi. Získat čínské povolení je proto velmi obtížné. Neúspěch při schvalování například v roce 2010 zastavil snahu společnosti Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery koupit od GM značku Hummer.

"Spyker potřebuje finance. To, že tyto peníze získají, je pozitivní a skutečnost, že mohou kvalitně podnikat v Číně je také pozitivní. Pro současné akcionáře však jde o určité oslabení," řekl analytik Martin Crum. "Musíme však počkat, zda všechny vlády a třetí strany tyto smlouvy schválí. Nebude to jednoduché."

Pang Quignian, nejvyšší ředitel společnosti Youngman řekl: "Máme pocit, že Saab jako premiová evropská značka je velmi přitažlivá pro čínského zákazníka. Naše výrobní zařízení jsou špičkově vybavená a jsou dokonale vhodná pro výrobu vozů Saab v nejvyšší kvalitě."

Nad přitažlivostí Saabu pro Číňany ale lze pochybovat. Pokud si totiž projdete čínská média zabývající se automobilovým průmyslem, tak v nich o Saabu najdete jen stručné citace z evropského tisku. A pokud se podíváte na neautomobilové média, tak pod heslem Saab najdete jen jméno Elie Saab, což je libanonský módní návrhář.

Spojení Saabu s Youngmanem vyvolává i jiné asociace. Lotus Group se angažuje ve formuli 1 jako partner bývalého týmu automobilky Renault. Majitelem tohoto týmu je lucemburská investiční společnost GenII Capital. Ta byla společně s principálem celé formule 1 Berniem Ecclestonem jedním z uchazečů o koupi Saabu jako soupeř Spykeru. GenII má i dohodu s Protonem o pomoci dostat jeho vozy na východoevropské trhy. Pozoruhodné ovšem je, že během roku 2010 se na vozech Renault patřících GenII objevovalo logo lotyšské banky Snoras. A ta je zcela pod kontrolou... Vladimira Antonova!

Nyní se situace Saabu ještě více zkomplikovala. Skupina převážně švédských podnikatelů, kterým Saab dluží od 198 do 744 083 dolarů, by mohla přispět k vyhlášení bankrotu automobilky. Spojili se se švédskou agenturu Kronofogden. Na ní se mají obracet lidé a firmy, které nedokáží splácet dluhy nebo jim naopak někdo dluží. Nezaplacené dluhy končí ve veřejně přístupném registru Kronofogdenu. V současné době je na seznamu věřitelů Saabu 48 jmen. Patří mezi ně dodavatelé, několik výběrčích pohledávek a zástupci majitelů patentů.

Jedny švédské internetové noviny zveřejnily seznam všech údajných pohledávek. Jedná se však pouze o ty věřitele, kteří se obrátili na státní agenturu Kronofogden. „Celkový dluh je mnohem větší,“ píše se v novinách. „Situace je mnohem vážnější. Toto jsou jen škrábance na povrchu. Největší věřitelé jsou v zahraničí. Například GM,“ říká Sven-Ake Berglie, president Fordonskomponentgruppen.

Podle německého Automobilwoche by stále netrpělivější dodavatelé mohli brzy navrhnout vyhlášení úpadku automobilky. Agentura Kronofogden kromě vymáhání dluhů a vedení seznamu hanby rovněž dohlíží na proces bankrotu.