name | autoweek.cz

Škoda dala elektromobilu irské jméno

Škoda dala elektromobilu irské jméno

13.02.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

První model vozu Škoda s elektrickým pohonem napájeným akumulátory využívající speciální koncernovou platformu MEB se bude jmenovat Enyaq. Podobu tohoto crossoveru věrně přibližuje vloni představený koncept Vision iV. Do prodeje přijde ještě do konce letošního roku.
Škoda uvedla, že Enyaq kombinuje irské slovo enya, znamenající „zdroj života“, a písmeno Q z konce názvů SUV značky. Enya je rovněž jméno populární irské zpěvačky. Počáteční E je také odkazem na elektromobilitu a celek má symbolizovat nový začátek - novou etapu ve 125leté historii automobilky.
 
Šéf prodeje Škoda Auto Alain Favey pro Automotive News Europe naznačil, že prodejní cena modelu Enyaq by měla být na úrovni sedanu střední třídy Superb nebo středně velkého SUV Kodiaq. Ty začínají na hodnotě 700 000 Kč, tedy mnohem nižší, než je cena i mnohem menších elektricky poháněných vozů na českém trhu s výjimkou citigoe.
 
Škoda už na konci roku 2019 uvedla na trh elektricky poháněnou verzi svého městského miniauta Citigoe iV, což je sesterský model pro VW e-up a vyrábí se v Bratislavě s využitím platformy staré generace. Souběžně byla uvedena do prodeje plug-in hybridní verze modelu Superb iV a stejnou pohonnou jednotku dostane i nová generace modelu Octavia.
 
Škoda bude Enyaq vyrábět ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi v České republice na stejné výrobní lince jako model Octavia. Výrobní strategie značky Škoda se tím liší od strategie dalších koncernových značek Seat a Audi, které budou své modely s elektrickým pohonem a platformou MEB vyrábět spolu s Volkswagenem ID3 ve specializovaném závodě ve Cvikově v Německu.
 
První Seat na platformě MEB, model El Born, by měl být představen v sériové podobě 3. března na autosalonu v Ženevě. Enyaq ale v Ženevě vystaven nebude. Jeho podobu ovšem Škoda naznačila před rokem právě tam v podobě konceptu Vision iV. Ten měl délku 4665 mm při rozvoru náprav 2765 mm. Byl poháněn dvěma elektromotory s kombinovaným výkonem 225 kW (306 k) napájenými akumulátorem s kapacitou 83 kWh, což vozu poskytovalo dojezd 500 km (podle WLTP).
 
Do konce roku 2022 chce Škoda mít v prodeji pět plně elektricky poháněných a pět hybridních modelů a do roku 2025 má na elektrifikované modely připadat 25 % jejího prodeje. Po modelu Enyaq by měl následovat cenově dostupnější model s elektrickým pohonem využívající novou malou architekturu pro elektromobily skupiny VW Group. Do roku 2021 automobilka do vývoje elektrifikovaných modelů a do rozšiřování uceleného a vzájemně propojeného ekosystému pro moderní ekologická řešení mobility investuje dvě miliardy eur.