name | autoweek.cz

Škoda připravuje nový model (nejen) pro Čínu

Škoda připravuje nový model (nejen) pro Čínu

02.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda potvrdila přípravu výroby nové modelové řady - oficiálně zatím jen pro čínský trh. Pátým modelem vyráběným pro nyní už nejvýznamnější trh značky bude kompaktní sedan. Jeho výroba v Číně začne roku 2013. Tento vůz by se v Evropě měl jmenovat Škoda Rapid.

O plánech výroby levného kompaktního vozu s několika typy karoserií jsme už několikrát psali na základě rozhovorů s předsedou představenstva automobilky Škoda Wilfriedem Vahlandem. Půjde o globální model, o jehož přípravě Vahland mluvil například při výroční tiskové konferenci.

Čína je pro značku Škoda největším odbytištěm. V prvním pololetí roku 2011 v zemi prodala více než 112 000 vozů, což je novým prodejním rekordem. Prvním modelem automobilky vyráběným v Číně se v polovině roku 2007 stala Octavia (Octavia Mingrui). Koncem roku 2008 přibyl model Fabia (Fabia Jingrui). Od roku 2009 vyrábí Shanghai Volkswagen Superb (Superb Haorui) a koncem roku 2010 byla podepsána licenční smlouva o výrobě modelu Yeti.

Od svého vstupu na čínský trh v roce 2007 tam Škoda dodala více než půl milionu vozů. Škoda usilovně připravuje další růst. Vozy značky Škoda v současné době představují asi 20 % produkce závodu Shanghai Volkswagen, ale už brzy by její podíl měl vzrůst až na 28-30 %. Důležitou roli v cestě za tím bude hrát nový model. Od roku 2013 se bude v závodě Shanghai Volkswagen vyrábět také nový kompaktní sedan. Tím zvýší počet v Číně vyráběných modelových řad na pět.

„Pro globální růst značky Škoda hraje Čína ústřední roli,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Winfried Vahland. „Do roku 2018 chceme náš celosvětový prodej minimálně zdvojnásobit na 1,5 milionu vozů ročně. Rozhodující měrou k tomu přispěje rostoucí čínský trh. V této zemi jsme si pro budoucí léta vybudovali vynikající výchozí pozici a naše aktivity budeme nadále posilovat. Nový kompaktní sedan bude po modelech Fabia, Octavia, Superb a Yeti již pátým vozem, který bude Škoda v Číně vyrábět. Jsme přesvědčení o tom, že si nový vůz získá srdce čínských zákazníků. Dokonale totiž odráží náš slogan Simply Clever.“

 

Nový model s karoserií sedan bude určen pro rozvíjející se trhy, především pro Čínu, Indii a Rusko. Pro Evropu, kde už dříve neuspěl podobně koncipovaný vůz Fabia Sedan ale velký prodejní úspěch zaznamenala první generace Octavie Tour, by měly být určeny karoserie liftback a zřejmě i hatchback. Přitom je možné, že se tento vůz bude prodávat jen v zemích střední a východní Evropy.

Nový vůz byl vytvořen na platformě PQ25, tedy jako Volkswagen Polo. V zásadě by se tedy mělo jednat o alternativní verzi Volkswagenu Polo sedan, který se vyrábí jen v Rusku, resp. Volkswagenu Vento, vyráběného v Indii. Značná podoba profilu obou vozů je patrná i ze špionážních fotografií nového vozu Škoda získaných na různých částech Evropy a v Indii. Design a interiér se ale budou lišit. Volkswagen Polo Sedan je dlouhý 4530 mm, což ukazuje, že novinka bude mnohem větší než Fabia Sedan, které byla dlouhá jen 4222 mm, dokonce o trochu delší než Octavia Tour 1. generace (4507 mm). Předpokládá se, že jméno vozu bude Rapid na základě informací, které pronikly na veřejnost v Indii. V Indii se uvádí, že tam výroba nového vozu začne už v roce 2012, tedy dříve než v Číně.

V Indii se uvádí, že nový vůz bude pohánět zážehový motor 1,6 l o 77 kW. Rapid by měl být levnější než Vento. S cenou kolem 750 000 rupií, což odpovídá 280 000 Kč, by měl být konkurentem jednoho z nejprodávanějších vozů indického trhu Suzuki Maruti SX sedan. Podle čínských zdrojů budou pohonnými jednotkami nepřeplňované 1,4 l a 1,6 l a přeplňovaný 1,2 TSI.