name | autoweek.cz

Šokující: mladí Američané by kupovali čínská auta

Šokující: mladí Američané by kupovali čínská auta

24.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Průzkum trhu společnosti GfK Automotive přinesl šokující zjištění: mladí Američané jsou ochotni kupovat čínská auta!

Z výsledků nejnovějšího výzkumu společnosti GfK Automotive, jehož data byla sbírána v roce 2010, vyplývá, že by si 95 % respondentů koupilo auto americké značky, 76 % německé, 75 % japonské a 49 % korejské. Čínské auto by bylo ochotno koupit jen 38 % dotázaných a indické 30 %.

Výsledky lze vykládat různě. Podle indických Economic Times a čínských Chinatimes dokazují, že Američané nemají o auta z jejich zemí zájem. Jenže se na věc podívejme reálně: žádná auta z Číny ani Indie na severoamerickém trhu zatím nejsou. Nikdo tedy nemá špatnou zkušenost s jejich kvalitou. Mají ale zkušenosti s kvalitou jiného čínského zboží. A znovu si připomeňme: naprosté většině Američanů jména jako Tata, Mahindra, BYD, Geely či Great Wall naprosto nic neříkají. Z tohoto pohledu je neuvěřitelné, že by o koupi jejich auta uvažoval každý třetí Američan!

Vše je ale ještě mnohem více znepokojující. Detailní rozbor GfK totiž ukazuje, že koupi čínských aut jsou přístupní především mladí Američané, tzv. Generace Y. Mezi nejmladšími kupujícími je totiž 52 % ochotno si pořídit čínské auto a 41 % indické. To už jsou hodnoty srovnatelné s korejskými značkami, které už 15 let vynakládají nemalé prostředky na to, aby jejich existenci Američané vzali na vědomí. Přitom si sotvakdo uvědomuje spojení Jaguaru a Land Roveru s indickou Tata Motors a Volva s čínským Geely.

Je známo, že tato generace Harryho Pottera se o auta nezajímá zdaleka tolik, jako ti narození v 50. či 60. letech. Ale skutečnost, že je mezi nimi tak obrovský potenciál zákazníků zcela neznámých značek bez jakékoliv historie a garance kvality je šokující. Zdá se, že pro značnou část kupujících je možnost radikální proměny situace na trhu mnohem blíž, než si v řadě automobilek jsou dosud ochotni připustit.

Zjištěné údaje jsou pozoruhodné i v porovnání s názorem Číňanů. Velmi podobný průzkum společnosti J. D. Power na čínském trhu totiž odhalil, že mezi Číňany zájem o čínská auta rychle klesá. Jen o málo pomaleji klesá i zájem o japonská auta. To vše ve prospěch zavedených evropských značek.