stále velký potenciál | Aktuality | autoweek.cz

Stále velký potenciál

Stále velký potenciál

21.04.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Autosalon v Šanghaji nám nabídl i příležitost setkat se s nejvyšším představitelem automobilky Škoda Wilfriedem Vahlandem a podívat se na plány na tomto pro českou značku už nejvýznamnějším trhu ale i jinde.

Současný předseda představenstva společnosti Škoda Auto Wilfried Vahland v letech 2005 až 2010 v Číně působil jako nejvyšší výkonný představitel VW Group China. Právě v této době a pod jeho dohledem značka Škoda vstoupila na čínský trh a byly položeny základy k jejímu obrovskému úspěchu.

Na autosalonu v Šanghaji nám Wilfried Vahland řekl: "Značka Škoda si v Číně získala v krátké době významné postavení. Toto nastoupené tempo chceme i nadále udržovat. Dále budeme šlapat na plyn abychom splnili náš závazek dosáhnout v roce 2018 objem prodeje 1,5 milionu vozů. V Číně vidíme stále obrovský potenciál růstu, který chceme využít investicemi do produktů i do trhu. Také proto jsme zde jako důkaz nového přístupu předvedli kromě nového loga i koncept VisionD. Už brzy zde také uvedeme nový model řadící se mezi Fabii a Octavii koncipovaný s ohledem na požadavky čínského trhu."

O významu čínského trhu pro celý svět nám řekl: "Šanghaj se proměnila ve světovou metropoli. Zde na autosalonu se dnes ukazují tendence vývoje, které budou platné pro celý svět. Na ulicích můžete vidět jen moderní velká auta, takže vozy Škoda jsou svou koncepcí pro čínský trh ideální. Především Superb je svou délkou a pohodlím typickým autem pro splnění požadavků čínské klientely vyhledávající velký prostor na zadních sedadlech. Ale také Octavia je naprosto vyprodaná."

Se současnými třemi modelovými řadami, prodávanými v Číně, se Škoda nehodlá spokojit. "Ukazuje se, že zde rychle začíná růst i segment středně velkých SUV. Proto zde v roce 2013 uvedeme i model Yeti, o němž se domníváme, že tomuto trendu plně odpovídá," říká Vahland a dodává: "Aby lépe vyšel vstříc potřebám místního trhu budeme jej prodávat s rozvorem náprav prodlouženým o 60 mm aby poskytoval více prostoru na zadních sedadlech." Vzhledem k nezájmu Číňanů o pohon 4x4 to po technické stránce nebude problém. Současně ale není moc pravděpodobné, že by se prodloužený Yeti objevil i u nás.

 

V předvečer zahájení autosalonu při představení nového Beetle koncernový šéf Martin Winterkorn ohlásil, že Volkswagen hodlá v nejbližších pěti letech do výroby v Číně, tedy společných podniků se SAIC a FAW, investovat 10,6 miliardy eur. Jeho cílem je už v roce 2015 dosáhnout v Číně výroby 3 miliony aut ročně, tedy přibližně o polovinu více než v současné době, kdy všechny továrny pracují na 135 % plánované kapacity a přesto nestačí uspokojit poptávku.

Jak se na tom bude podílet značka Škoda zatím nebylo podle Vahlanda upřesněno, nicméně i v nově budovaných továrnách se její vozy budou vyrábět. Odpovídá to i růstové strategii, kterou nový šéf v Mladé Boleslavi stanovil a na jejímž naplnění se intenzivně pracuje. "V současné době prodáváme přibližně 60 % aut v Evropě a 40 % na rozvíjejících se trzích," konstatoval Vahland a pokračoval: "Naším cílem je výroba globálních aut uzpůsobených podmínkám individuálních trhů. To by nám mělo dopomoci k obrácení stávajícího poměru a prodávat 60 % aut mimo Evropu, přičemž nejvýznamnějším trhem zde bude Čína, ale růst chceme i v Rusku a Indii."

Z toho vychází, že pro dosažení prodeje kolem 1,5 milionu by prodej v Evropě měl narůst ze současných asi 450 000 vozů na přibližně 600 000 aut, tedy asi o třetinu, zatímco mimo Evropu to bude znamenat skok ze současných 300 000 aut na 900 000 vozů, tedy trojnásobek! A právě Čína by v tom měla zaujímat hlavní postavení. Dá se tedy odhadovat, že produkce v Číně se bude blížit objemu výroby v Evropě.

Wilfried Vahland nám ke svému plánu zvýšení objemu výroby ještě řekl: "Není důležité, zda hranici prodeje 1,5 milionu aut překonáme v roce 2018 nebo 2020. Rozhodující je mít vizi, že toho chceme dosáhnout, a pracovat na jejím naplnění. Vše samozřejmě závisí i na vývoji světových trhů. Pokud se ale bude světová ekonomika vyvíjet stabilně, pak není důvod toho nedosáhnout už v roce 2018."

Základem pro růst prodeje jsou samozřejmě nové produkty. Jaké to budou nám samozřejmě Wilfried Vahland neupřesnil (mnohé ale naznačil už dříve s dalším upřesněním zde), ale konstatoval: "Prvky nová filosofie designu, naznačené konceptem VisionD, se na nových modelech začnou objevovat asi za dva roky. Nový malý vůz z Bratislavy se začne v České republice prodávat ještě letos do konce roku a počínaje rokem 2012 chceme každých šest měsíců přicházet na trh s novým vozem."