name | autoweek.cz

Vrací se britský autoprůmysl do krize?

Vrací se britský autoprůmysl do krize?

20.02.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Oznámení, že Honda uzavře svůj závod v anglickém Swindonu způsobilo ve Velké Británii šok. Představitelé Hondy sice tvrdí, že jejich rozhodnutí nesouvisí s Brexitem, jenže málokdo tomu věří. Britové se nyní obávají, že britský automobilový průmysl čekají další rány.
Honda oznámila, že do roku 2021 uzavře svůj výrobní závod ve Swindonu, což znamená, že práci ztratí jeho 3500 zaměstnanců a v ohrožení bude dalších 10 000 míst u místních dodavatelů. Továrna v Jižní Anglii zahájila provoz v roce 1989. Její uzavření znamená největší jednorázové propouštění od roku 2005, kdy Rover Group ukončila činnost a propustila 6000 lidí.
 
Honda ve Swindonu vyrábí pětidveřový hatchback Civic a crossover CR-V nejen pro evropské trhy, ale vyváží je odsud i do USA. Honda se ovšem netají nespokojeností nad tím, že prodej aut v Evropě jí přináší příliš malý zisk v porovnání s prodejem v USA a přitom vyžaduje vysoké investice do speciálních technologií potřebných ke splnění evropské legislativy. Honda například vynaložila obrovské prostředky na vývoj vznětového motoru plnícího přísné emisní limity, ale nakonec bylo rozhodnuto místo něj dát přednost hybridnímu pohonu. Přitom prodej v Evropě představuje pouhá 3 % obratu japonské automobilky.
 
Honda oznámila, že v rámci své nové strategie přehodnocuje i budoucnost výrobního závodu v Turecku, kde vyrábí 38 000 vozů Civic sedan. V případě Turecka je vysvětlením dramatický pokles tamního trhu. Honda chce v budoucnu do Evropy vyvážet elektromobily vyráběné v Japonsku a Číně.
 
Největším výrobcem aut ve Velké Británii je v současné době Nissan Motor. Ta ale před dvěma týdny oznámila, že ruší svůj původní plán a nebude v Sunderlandu, kde zaměstnává 7000 lidí, vyrábět své SUV X-Trail. Bývalý nejvyšší představitel Nissanu Carlos Ghosn během autosalonu v Paříži prohlásil, že Nissan neplánuje odchod z Velké Británie po Brexitu, ale připravuje se na nejrůznější scénáře. Od té doby se nejistota nad budoucím vztahem mezi Velkou Británií a EU jen prohloubila.
 
Vzhledem k poklesu poptávky v Číně omezuje výrobu ve Velké Británii a propouští zaměstnance rovněž Jaguar Land Rover, patřící do indického koncernu Tata Motors.
 
Ford už několika let auta ve Velké Británii nevyrábí, ale nyní zvažuje i ukončení produkce motorů a převodovek v Bridgendu ve Walesu a v Dagenhamu. Nejistá je rovněž budoucnost závodu Vauxhall v Ellesmere Portu, protože francouzský koncern PSA, jehož součástí se Vauxhall spolu s Opelem stal, zvažuje efektivnější možnosti výroby nástupce modelu Astra. Podobně je tomu i s výrobou užitkových vozů v Lutonu.
 
Osobní automobily ve Velké Británii v menším počtu vyrábějí také BMW (Mini a Rolls Royce), McLaren, Aston Martin, Volkswagen (Bentley), London Taxi a Lotus (oboje v majetku Geely Holding) a Morgan.