name | autoweek.cz

Z vystoupení Herberta Diesse ve Wolfsburgu

Z vystoupení Herberta Diesse ve Wolfsburgu

18.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel VW Herbert Diess při výroční tiskové konferenci, která tentokrát probíhala prostřednictvím internetového spojení, konstatoval, že rok 2019 byl pro skupinu Volkswagen velmi úspěšný a položili důležité základy pro nastávající změny.
Všech 670 000 zaměstnanců v naší společnosti může být hrdých na to, čeho dosáhli. Růst tržeb o 7,1 % byl větší než růst dodávek zákazníkům o 1,3 %. Prodávali jsme lépe vybavené a výnosnější automobily za vyšší ceny, takže kvalita našeho podnikání se výrazně zlepšila. Máme dostatek likvidity na to, abychom mohli pokračovat v plnění našich ambiciózních plánů do budoucna.
 
Úspěšný rok pro většinu značek
Značka Volkswagen v absolutních číslech nejvíc zvýšila svůj zisk navzdory obrovským investicím do budoucnosti, zejména do projektu elektrifikace a do nové generace modelu Golf. Bentley se po dvou letech ztrát dostal zpět do černých čísel. Škoda nejenže dosáhla vysoký zisk, ale také převzala další úkoly v rámci skupiny, například celkové řízení zastoupení v Indii a v Rusku. Seat dokázal postoupit do vyšších cenových segmentů a přilákat nové skupiny zákazníků. Paradoxním štěstím španělské značky bylo její malé zastoupení v Číně, takže nebyla tak zasažena propadem tamního trhu.
 
Značka Porsche opět vykázala nejvyšší míru zisku přes 16 %. Audi se k mimořádně náročné situaci postavilo dobře a spustilo program vyšší účinnosti, který výrazně zvýší jeho konkurenceschopnost. V nadcházejících měsících dokončíme reorganizaci Audi pod vedením Markuse Duesmanna.
 
Volkswagen Užitková vozidla zaznamenal pokles zisku. Scania dále zlepšila zisk a návratnost. Učinili jsme první významný krok při využití synergií mezi oběma značkami nákladních vozidel Scania a MAN. Na jejich základě v roce 2019 vznikla společnost Traton a učinila nabídku na převzetí pro amerického výrobce Navistar. USA jsou nejziskovějším trhem pro těžká nákladní vozidla na světě.
 
Ke zvýšení zisku významně přispěla také činnost Volkswagen Financial Services - výrazně jsme pokročili v oblasti financování a leasingových smluv, služeb a pojištění.
 
Investice po celém světě
Intenzivně pracujeme na revizi našich modelových řad ve všech regionech. Úspěch této činnosti už můžeme vidět v Jižní Americe s novými modely založenými na platformě MQB. Po komplexní restrukturalizaci a vysokých investicích se Volkswagen v Jižní Americe vrátil do černého a získává velký podíl na trhu.
 
V Severní Americe jsme zvýšili tržby o 15 %. Polovina našich amerických zákazníků se již rozhodla pro SUV. Přípravy na výrobu našeho prvního plně elektrického SUV ID.4 jsou v plném proudu. Jedním ze závodů, v nichž se od roku 2022 bude vyrábět, je Chattanooga. Síť rychlého nabíjení Electrify America zaznamenala v loňském roce významný pokrok a s více než 400 nabíjecími stanicemi jsme již na druhém místě za společností Tesla a jsme tak dobře připraveni na naši elektrifikační iniciativu.
 
Stejně jako v Indii Škoda převzala celkovou správu ruského regionu, kde jsme navzdory nestabilnímu trhu od roku 2018 ziskoví a značky Volkswagen i Škoda zvyšují svůj tržní podíl. Připravujeme zde dva nové modely základní úrovně a SUV od obou značek.
 
Čínský trh v roce 2018 poprvé za téměř dvě desetiletí poklesl a opět se tak stalo v loňském roce - o 6,5 %. Skupina Volkswagen zde zvýšila dodávky o 0,6 %, a tak zvýšila svůj tržní podíl o 1,4 % na 20 %, což byl nejvyšší nárůst tržního podílu v rámci skupiny. Obzvláště mě v Číně těší zavedení nové mladé značky Jetta s modely, které byly optimalizovány pro čínské zákazníky v segmentu s nejsilnějším zastoupením místních výrobců. Díky intenzivní práci na snižování nákladů, zjednodušení a novým prodejním konceptům jsme byli konkurenceschopní.
 
Budoucnost automobilu je elektrická
Elektromobilitu jsme už přinesli do prémiového segmentu. Letos se posuneme do velkoobjemových segmentů s vozy ID.3 a ID.4 spolu s modely značek Škoda a Seat, poprvé vytvořenými na naší architektuře MEB. Výsledkem bude velký krok směrem k mobilitě s nulovými emisemi pro všechny.
 
V roce 2019 jsme vytvořili samostatnou obchodní jednotkou Volkswagen Components. S obratem 35 miliard eur a 75 000 zaměstnanci je jedním z největších dodavatelů na světě. Volkswagen Components prochází velkou transformací. V žádné jiné oblasti se tolik neprojevuje radikální změna orientace skupiny s přechodem od spalovacích motorů na elektrický pohon jako právě zde. Výsledkem je, že se klíčové budoucí změny projeví ve velkých německých závodech vyrábějících komponenty. Salzgitter vyrábí nejen elektrické součásti motoru, ale také akumulátory, v Braunschweigu se vyrábějí akumulátory a Kassel dodává elektrické pohony. Volkswagen Components bude v budoucnu spolupracovat se společností Northvolt na vývoji a výrobě akumulátorů.
 
Volkswagen Components také využívá nové oblasti podnikání, jako jsou výroba a prodej mobilních nabíjecích stanic a akumulátorových úložišť využívajících akumulátory po jejích použití v autech.
 
Pokud jde o nové cíle v oblasti snižování emisí CO2 v Evropské unii, rok 2020 bude předělem. Nejúčinnějším způsobem plnění těchto flotilových cílů budou zisková elektrická vozidla a plug-in hybridní vozy v prémiovém segmentu. Jsme v dobré pozici abychom dokázali řešit naše portfolio produktů pro roky 2020 a 2021. Celkově budeme mít 15 elektromobilů a 18 nových plug-in hybridů.
 
Auto jako mobilní internetové zařízení
Zároveň řešíme současnou největší výzvu. Auto se stává složitým internetovým zařízením a generátorem i uživatelem dat. Rostou nabídky mobility jako alternativy k soukromým autům zejména v městských regionech. Mohou ale auto v dohledné době nahradit? Zajistí poskytovatelé carsharingu spojení mezi námi a našimi zákazníky?
 
Jsme si jisti, že auto má skvělou budoucnost. Neexistuje žádný jiný dopravní prostředek, který by uspokojil širokou škálu různých potřeb mobility tak spolehlivým, flexibilním a pohodlným způsobem jako automobil. Je příslibem individuální svobody pro miliony lidí.
 
Auto se ale také rychlým tempem mění. Stává se elektrickým, bez emisí a udržitelným. A stává se i vysoce propojeným zařízením, které je vždy online, a tím bezpečnější a ještě pohodlnější. Abychom zajistili, že Volkswagen bude v této radikální transformaci i nadále hrát vedoucí roli, musíme vytvořit podmínky, aby mohl být automobil provozován jako internetové zařízení - s neustálými aktualizacemi softwaru a rostoucím počtem nových služeb.
 
Budoucnost je ve zpracování dat
Náš vozový park se stane generátorem i uživatelem obrovského množství dat a pomůže zajistit, aby se vozidla učila lépe řídit. Aby společnost Volkswagen úspěšně fungovala i v této oblasti, musí výrazně posílit své softwarové znalosti. Abychom toho dosáhli, děláme strategické akvizice, vstupujeme do strategických partnerství a propojujeme naše odborné znalosti v rámci skupiny.
 
Udělali jsme už první kroky převzetím firem WirelessCar a dikonia a spoluprací se společností Microsoft na vytvoření cloudové platformy. S Car Software Org. spojujeme naše digitální odborné znalosti v rámci celé skupiny. Tato organizace funguje od 1. ledna a sdružuje 3000 IT odborníků a do roku 2025 se tento počet zvýší na více než 10 000. Realizace tohoto plánu má nejvyšší prioritu.
 
Velmi obtížný rok 2020
V roce 2019 Volkswagen položil zásadní základy pro všechny relevantní změny. Rok 2020 bude velmi obtížný. Koronavirus nám přináší neznámé provozní a finanční výzvy. Současně rostou obavy z jeho trvalých ekonomických dopadů. Situace v Číně, našem nejdůležitějším trhu, se už stabilizovala. Až na několik výjimek naše závody už obnovily výrobu, dodávky v březnu opět rostou a začínají se normalizovat. Krize v Evropě a po celém světě ale teprve musí přijít. Můžeme využít hygienická a organizační opatření, která jsme se v Číně naučili. Zaměřujeme se na ochranu našich zaměstnanců.