name | autoweek.cz

Zaplňování mezer v nabídce

Zaplňování mezer v nabídce

21.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Další setkání vedoucích představitelů společnosti Škoda Auto s novináři opět poodhalilo něco z plánů automobilky do nejbližší budoucnosti. Plány jsou to opravdu pozoruhodné.

Předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland navázal na naše předchozí setkání když potvrdil své odhodlání dovést mladoboleslavskou automobilku ke zdvojnásobení prodeje na hranici 1,5 milionu vozů. Současně ale chce svou firmu proměnit i v nejpřitažlivějšího zaměstnavatele v České republice. Škoda Auto hodlá nejen vytvářet podmínky pro vzdělávání nových odborníků, ale chce je také lákat do svých služeb nabídkou atraktivnějších podmínek, čímž nejsou myšleny jen vysoké platy.

Největší objem zvyšování výroby připadne na zahraniční továrny v Číně a Indii. Vozy Škoda se navíc budou vyrábět i v závodě Volkswagenu v Bratislavě. Nová legislativa v Rusku bude vyžadovat použití většího počtu dílů vyrobených v Rusku, což si zřejmě vynutí i výrobu motorů. Nemělo by to ale znamenat snížení produkce v České republice, protože současně se předpokládá zvýšení vývozu kompletních vozů.

Kořeny automobilky ale jsou a zůstanou v České republice. Nezmění se to ani s ohledem na problémy vyvolávané tím, že u nás nemáme a ještě několik let nebudeme mít euro. Škoda Auto nabídne nové pracovní příležitosti i ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách, v nichž se bude dále rozšiřovat výroba. Třetí závod ve Vrchlabí bohužel neumožňuje další zvyšování produkce, což ovšem neznamená, že by s ním automobilka do budoucna už nepočítala.

Dosažení zvýšení objemu prodeje bude vyžadovat i další zkvalitnění prodeje. Současně s tím chce Škoda Auto zmodernizovat a oživit svou prezentaci na veřejnosti. Součástí toho bude i nová podoba firemního loga, která se představí na autosalonu v Ženevě. Dosud je značka Škoda vnímána jako výrobce kvalitních rodinných aut. To bude zachováno, ale snahou je stát se atraktivnější i pro mladší skupiny kupujících.

 

Samozřejmě tím, co všechny nejvíce zajímá, jsou připravované nové modely. Už v roce 2011, podle různých náznaků na podzim na autosalonu ve Frankfurtu, se představí nejmenší vůz značky Škoda. Vzejde z nových koncernových miniaut, jejichž podobu naznačovala řada konceptů up! Tyto vozy tří koncernových značek (kromě Škody to bude i Volkswagen a Seat) se budou vyrábět v Bratislavě.

Podle ujištění technického šéfa značky Eckhardta Scholze ale mini-Škoda rozhodně nebude Volkswagenem s jiným logem na přídi: \"Půjde o typický vůz značky Škoda. Už se nemohu dočkat jeho představení, protože si jsem jistý, že pro všechny přinese velké překvapení řadou nových myšlenek přesně podle našeho hesla Simply Clever.\" Při této příležitosti připomeňme, že už před dvěma roky nám Vahlandův předchůdce Reinhard Jung naznačil, že na rozdíl od Volkswagenu by mini-Škoda měla mít o jeden pár dveří víc. Tento malý rodinný automobil ovšem nebude tak laciný, aby se u něho dal v České republice očekávat větší zájmem kupujících než současné modely.

Zcela jinak tomu ale bude u další novinky, jenž už je ve fázi posledních příprav před zahájením výroby. Jde o vůz velikostí se řadící mezi modely Fabia a Octavia. Mělo by se jednat o relativně levné auto, což rozhodně nebude znamenat laciné. Tedy nic ve stylu Dacie Logan, ale o typický automobil značky Škoda. Jeho technický základ lze odhadovat ze skutečnosti, že v okolí technického centra bývají k vidění vozy Volkswagen Polo Sedan. To je čtyřdveřové podoba Pola určená jen pro ruský trh. Jako Škoda ale má mít karoserii typu liftback ve stylu Octavie.

\"Škoda Auto bude i dále rozšiřovat svou modelovou nabídku zacelováním mezer, které stále ještě máme. Rozhodně nepůjde o posun směrem k dražším kategoriím, ale stále nám ještě chybějí zástupci v některých důležitých segmentech obsazovaných jinými velkosériovými výrobci. V současné době proto zvažujeme několik dalších alternativ,\" řekl nám Wilfried Vahland.

Jaké to jsou alternativy? Tou nejbližší mezerou v nabídce je rodinné MPV. Logickým řešením se zdá být vůz odvozený z Volkswagenu Touran. To sice není vůz, který by měl přízeň médií, nicméně je velmi oblíbený u zákazníků. Vzhledem ke shodě jeho platformy s Octavií by jeho proměna ve škodovku nebyla moc složitá. Od minivanu nelze očekávat žádné velké stylistické proměny, takže jedinou větší změnou vedle poněkud skromnější výbavy by mohlo být použití systému vyjímatelných sedadel VarioFlex, známého z vozů Roomster a Yeti.

Do kdy by se kompaktní minivan se značkou Škoda mohl objevit? \"Řekněme do roku 2015,\" odpověděl na dotaz s úsměvem Vahland a dodal: \"Ale myslím, že to bude dřív, dokonce možná o hodně dřív.\"

Wilfried Vahland naznačil, že velký úspěch modelu Yeti vyvolal úvahy o možnosti připravit i větší SUV. To je celkem logické, protože při postavení značky Škoda v rámci koncernu její největší sokové na trhu, tedy především korejské a japonské značky, sklízejí právě v kategorii kompaktních a středně velkých SUV velké prodejní úspěchy. A kdy můžeme čekat tento vůz? \"Nejprve musíme dosáhnout prodej 100 000 kusů modelu Yeti, a to bez čínského trhu. Přitom zatím jsme na polovině této hranice,\" naznačil Vahland. Jinými slovy by to mohlo být krátce po minivanu.

Ale ani to by nemělo být vše. \"Když se podíváte na naší nabídku, pak si musíte všimnout, že vlastně postrádáme i hatchback v nejprodávanějším evropském segmentu,\" naznačil dále Vahland. K tomu lze dodat, že by Škoda Auto rovněž potřebovala i větší užitkový automobil než je Praktik. Také zde by možnost zaplnění mezery mohla být s využitím nabídky Volkswagenu relativně dostupná.

To by teoreticky mohlo znamenat přidat v poměrně krátké době několika let k současným pěti modelovým řadám dalších pět či dokonce šest. To celkem dobře ladí s Vahlandovým cílem zdvojnásobení prodeje.

Na druhou stranu je jasné, že se od značky Škoda kromě sportovních variant RS nedočkáme vysloveně sportovních vozů typu konceptu Joyster, protože u těch, na rozdíl od šesti výše uváděných, není šance na to, aby byly ziskové.

 

Kromě nových modelů samozřejmě nemohly zůstat stranou zájmu ani úmysly značky Škoda týkající se využití alternativních pohonů. Při návštěvě Technologického centra nám Eckhart Scholz naznačil plány s vývojem elektrického pohonu. Pro značku Škoda ale v souladu s koncernovou strategií není jen jedná ideální cesta. Elektrický pohon bude velmi brzy nutností vynucenou evropskou legislativou. Podle Scholze Škoda Auto ale nepouští ze zřetele ani další možnosti. Kromě použití LPG proto lze očekávat i vůz či vozy Škoda s pohonem na CNG, tedy zemní plyn. Vzhledem k poměrně velké oblibě CNG v Německu (ale i v dalších zemích) má Volkswagen ve svém portfoliu několik pohonných jednotek použitelných i ve vozech Škoda. V České republice se postupně rozšiřuje síť čerpacích stanic, takže se dá očekávat, že rostoucí ceny benzinu a nafty brzy přesvědčí nedůvěřivce aby se obrátili na tento provozně mnohem levnější způsob pohonu.

 

Tempo inovací v Mladé Boleslavi v poslední době nabývá takového tempa, že dokonce i média orientovaná na předpovídání všeho, co automobilky připravují, mu přestávají stačit.

Mnohé automobilky mají v poslední době ve zvyku ohromovat velkým počtem novinek uváděných na trh v krátkém období, takže vydávají za zásadní kdejakou inovaci. V případě Škody Auto ale jde opravdu o zásadní rozšiřování modelové nabídky. Navíc se uvedené plány vzhledem k politice používání koncernových platforem, modulů a pohonných jednotek zdají být i přes jejich překvapující rozsah poměrně reálné.