name | autoweek.cz

„Malá STK“ u autoservisů na dosah!

„Malá STK“ u autoservisů na dosah!

09.04.2018 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Deregulace STK a vznik technických kontrol a měření emisí v autoservisech jsou doslova na spadnutí! ASEM se 19. 4. 2018 zúčastní mimořádné schůze Podvýboru dopravy Hospodářského výboru poslanecké sněmovny!
Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) se 19. 4. 2018 zúčastní mimořádné schůze Podvýboru dopravy Hospodářského výboru poslanecké sněmovny k argumentaci proti navrhovanému znění novely 56/2001 Sb. z důvodu pro většinu poslanců doposud neznámých skutečností, které zcela zkreslují pohled zákonodárců podle přání vlivných lobbistických skupin a jejich právníků s vlivem na státní správu.
 
ASEM má pro mimořádnou schůzi podvýboru závažné skutečnosti, které poslanci doposud neznali. Do úvahy spadá i zrušení regulace počtu STK, a zrušení jediné možné formy STK jako velkokapacitní linky, která je proti všem zásadám duplicitně jak v zákoně, tak ve vyhlášce.
 
Podvýboru pro dopravu při Hospodářském výboru poslanecké sněmovny bude projednávat nové skutečnosti přednesené Liborem Fleischhansem (ASEM) na schvalovací schůzi 28. 3. 2018, na základě kterých bylo schvalování novely přerušeno do doby projednání mnoha vážných oponentních detailů vůči chystané novele, které bohužel většina poslanců vůbec neznala. Kontrola emisí totiž neodhaluje vytlučené filtry částic a nefunkční katalyzátory, obchod s atrapami a šidítky doslova kvete a CIS je krmen již zfalšovanými daty.
 
Díky pokračujícím podvodům na stanicích emisních kontrol u STK by se veřejnost ani po novele lepšího ovzduší či zlevnění kontrol nedočkala.
 
ASEM nyní sbírá další argumenty nejen od své členské základny, dokonce i od protistrany některých, se systémem nespokojených zaměstnanců tzv. „průchodných“ emisních stanic před vraty STK, od více než třech desítek autoservisů, které vyjádřily ASEM vážný zájem o zřízení tzv. „Malé STK“ se stáním jen pro jedno vozidlo i za cenu potřebné dovýbavy kontrolního místa podle standardu EU.
 
České autoservisy totiž smějí, na rozdíl od zahraničí, kontrolovat na autě jen motor a emisní systém, ale karoserii a podvozek ze zákazu, vyplývajícího zákona, již kontrolovat nepochopitelně nesmějí. Obojí smějí kontrolovat jen velkokapacitní STK chráněné státem regulací jejich počtu v okresech. Některé z nich dokonce vyhlásily okolním autoservisům s emisemi lokální válku v podobě pokut za vyhotovení emisí jinde než v jejich STK!
 
Tím vším je dostupnost technických kontrol prakticky předprogramovaná jen ve velkých městech. V těch menších a na venkově technické kontroly včetně emisí zoufale chybí a za stávajících podmínek tam nikdy nevzniknou. Výsledkem je přetížení zbytečnou dopravou, majitelé aut si berou dovolenou, protože kontrola mnohdy zaber půl dne. Ceny samozřejmě stoupají, protože jediný výdělek s budoucností pro STK jsou tzv. „vyhovující vozidla“ jejich VIP zákazníků. O tom, že se v ČR regulací porušují i pravidla hospodářské soutěže, není třeba zdůrazňovat. Skupinka vyvolených s úzkými vazbami na státní správu si tak buduje malý, leč velmi výnosný stát ve státě!
 
Zastaralé a nedostatečné výbavě STK by brzy mohla zvonit hrana. Evropská unie požaduje elektronickou kontrolu ESP, ABS, airbagů, přitahovačů pasů. Dnes ale česká STK sotva kontroluje dostatečně svým jednoduchým, 30 let starým vybavením. Přibydou zkoušky asistenčních systémů, kalibrace kamer a na to universálně pojatá babička STK, jak ji známe z České republiky, už stačit nebude.
 
V typicky české STK panuje zoufalý stav většiny velkokapacitních technických kontrol. Zařízení je předpotopní, pro nové technologie nepoužitelné. Na opravy zde není nic - pouze vyhazují. Ale to jim vyhání zákazníky, takže raději nad emisemi mhouří oči…