name | autoweek.cz

Přesvědčí série videí zákonodárce?

Přesvědčí série videí zákonodárce?

16.09.2017 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Redaktor České Televize Richard Samko natočil několik reportáží jak to na STK a před jejich vraty umístěných emisních stanicích běžně chodí. ASEM jedno z videí shlédl celé. Ukazuje, jak kontrolou emisí a STK projde auto i se svítící MIL kontrolkou!
Podívejte se, jak vypadá praxe na emisních kontrolách u emisních stanic před vraty velkokapacitní linky STK v jednom větších měst, kde o zákazníky není nouze. ASEM měl možnost shlédnout celé video z veřejných i skrytých kamer ČT. Videí je více, tento úryvek však zatím úplně stačí, aby si veřejnost udělala obrázek.

Přinesou reportáže změnu? Určitě ne!
V reportáži jsou sice jen úryvky toho, co na jedné z nich natočil, ale i tak jsou slova „zeleného mužíčka“ s všemocným logem na laclu, tedy správně „emisního mechanika“, pro úplnost „zaměstnance majitele velkokapacitní STK“, sotva uvěřitelná. Říká doslova: „Závadu vymažeme a test pokračuje dále.“  Činí tak nejenom on, ale všichni jeho kolegové. To, co provádí, je v zájmu majitele STK. Ten předem určuje, kdo projde a kolik jich má být. Zelený panáček je u většiny STK/SME jen vykonavatelem „prodeje kladných protokolů“. Inu byznys je byznys…
 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/217411000100910/obsah/567217-prisnejsi-pravidla-pro-stk/
 
Co se stane po tomto videu? Emise přitvrdí! Ale kdeže? U individuálních dovozců, bazaristů, taxíkářů, spedic a dopravních společností? Nikdy! Ty musí přeci vyhovovat stále, jinak je po kšeftu. Takže se přitvrdí u normálních občanů, jako byl tento. Nikdo je nezná, a když uteče jeden, je to fuk. Hlavně že zůstanou ti velcí, Ty my známe a co se zavřenými vraty při kontrole děje, nesmí ze zákona nikdo vědět. To je také zakotveno v zákoně, který si tito „byznysmeni“ napsali sami.
 
Jak je to v zahraničí?
Systém kontrol je v České republice postaven jinak než v zahraničí. Tam je prakticky u každé větší autoopravny tzv. Kontrolní místo, kde komukoliv dokáží zkontrolovat vozidlo a následně i opatřit plaketou, že na další dva roky toto vozidlo splňuje technické předpoklady pro provoz. Zahraniční kontrolor nemá motivaci podvádět, jako ten český a tak je výsledek kontroly takový, jaký by měl být ve skutečnosti a je jedno, čí auto na kontrole stojí. Nízké ceny v zahraničí nedělají z kontrol byznys, jako je tomu u našich mnohonásobně předražených kontrol v České republice. Snížit ceny za takto fungujících pravidel šance není.
 
Zatímco v zahraničí je kontrolních míst (tzv. Malých STK/SME v jednom) až desítky tisíc, je jich v ČR jen necelých 400! Jsou státem regulované počtem na okres a jejich majitelé si sami píší zákony a dokonce se k tomu scházejí na Ministerstvu. Jenže si jaksi „zapomněli“ napsat i regulaci cen, a tak tato skupina pod odborným vedením a v několikanásobném střetu zájmů sleduje v klidu jen své obchodní zájmy. Že díky tomu jezdí po silnicích vraky především řidičů profesionálů, je pro ně nepodstatné. Asi to nezajímá ani stát.
 
Velkou nevýhodou v ČR je i to, že STK nesmí ze zákona opravovat a že smějí mít jen formu „velkokapacitní linky“ pro nejméně tři vozidla. Neprojde-li český zákazník s vozidlem a končí-li mu technická právě dnes, má smůlu. Auto musí do své opravny v jeho blízkosti nechat nákladně odtáhnout!
 
Ukázka z Německa
Fronty se tu nestojí. Jedno z 33 000 kontrolních míst v Německu: KFZ Meisterbetrieb v poslední odlehlé vesnici v pohraničí Německa. Ve vesnici není sám, kdo Emise a STK nabízí jako standardní službu. Kontrolu provádí docházející komisař na objednávku termínu, nebo třeba každé úterý. Emise prověří a popř. seřídí či opraví sám servis, kontrolu vozidla včetně emisí pak nezávislý kontrolor. Ceny nabízí ve výši poplatku, stálým zákazníkům provádí vedle pravidelného servisu tuto službu dokonce zdarma.