name | autoweek.cz

Citroën C5 X - sázka na riziko

Citroën C5 X - sázka na riziko

28.03.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

C5 X je skutečný Citroën s nekonvenční karoserií, poskytující mimořádný prostor na zadních sedadlech a nadstandardní komfort. Do konzervativního segmentu velkých vozů přináší zajímavou osvěžující inovaci.
Citroën se po pěti letech, kdy skončila výroba C5, vrací do segmentu velkých vozů. Ve skutečnosti jej ale neopustil, protože C5 se i nadále vyráběl v Číně. Také jeho nástupce se i pro Evropu vyrábí v továrně Dongfeng-PSA v čínském Čcheng-tu (Chengdu). Zde také najdeme vysvětlení, proč se Citroën vrací do v Evropě skomírajícího segmentu trhu - jde o vůz primárně předurčený pro čínský trh, což dává šanci, aby jeho výroba byla rentabilní.
 
Opět originál se značkou Citroën
Nový velký Citroën přichází s osobitou, obtížně zařaditelnou karoserií která je zase jednou trochu jiná než nabízí konkurence. Automobilka sama ji označuje jako kombinaci spojující prvky sedanu, kombi ale i SUV s velkou světlou výškou 194 mm. Na rozdíl od minulosti ovšem nejde o provokující originalitu, takže ze všeho nejvíc lze C5 X označit za velký hatchback, jenže toto označení u Citroënu nechtějí použít, protože se jim zdá nedůstojné pro tak luxusní automobil, jakým C5 X je. Netradiční koncept karoserie by nicméně měl přilákat nové zákazníky netoužící po konzervativním sedanu, velkém kombi ani hromotluckém SUV, protože srovnatelný automobil jinde nenajdou.
 
Cesta ke konečné podobě tohoto vozu a jeho realizaci nebyla jednoduchá. Jak nám při představení vozu sdělil jeho hlavní designér Frédéric Angibaud, jeho základní proporce byly stanoveny už před sedmi lety, což je v současném automobilovém průmyslu neobvykle dlouhá doba. Zvolený koncept karoserie znamenal nemalé komplikace z hlediska aerodynamiky, čemuž se musel podřídit i design - zejména v zadní části střechy a na bocích.
 
Jen na benzin s možnou pomocí elektřiny
Platforma EMP2, na níž byl C5 X postaven, by v případě potřeby umožnila i plně elektrický pohon, ale ten se (zatím?) neplánuje. V nabídce jsou tři pohonné jednotky dobře známé z produkce skupiny Stellantis, mezi nimiž ovšem nenajdeme v tomto segmentu, předurčeném pro cestování na dlouhé vzdálenosti, stále vyhledávaný turbodiesel.
 
Nejmenším motorem je zážehový tříválec 1,2 l turbo PureTech 130 s výkonem 96 kW (130 k), poskytující vozu s pohotovostní hmotností 1467 kg překvapivě slušnou dynamiku. Pro náročnější je připraven čtyřválec 1,6 l PureTech 180 s výkonem 132 kW (180 k). Oba jsou kombinovány s rychle reagující osmistupňovou samočinnou převodovkou Aisin.
 
Vrchol nabídky představuje plug-in hybridní verze Hybrid 225 se čtyřválcem 1,6 PureTech/133 kW (181 k) s točivým momentem 250 N.m doplněným o elektromotor s výkonem 81 kW (110 k) Největší výkon systému je 165 kW (225 k) a maximum točivého momentu 360 N.m. S akumulátorem 12,4 kWh umožňuje čistě elektrický dojezd 60 km. Tuto hodnotu skutečně není problém v městském provozu dosáhnout, při využívání rekuperace dokonce může být i delší. Výkonové parametry jsou výtečné, ale jejich využití závisí na zvoleném jízdním režimu - rozdíl v charakteristice mezi ekonomickým hybridním a sportovním režimem je skutečně značný. Poměrně velká hmotnost (1725 kg) přirozeně vybízí ke klidnějšímu stylu jízdy.
 
Velký prostor a pohodlí
Dlouhý rozvor náprav 2785 mm při délce 4805 mm vytváří dostatek místa a snadný přístup i na zadní sedadla. K tomu se přidává zavazadlový prostor o objemu 545 l (u plug-in hybridní verze 485 l) jenž lze sklopením zadního sedadla zvětšit až na 1650 l.
 
V porovnání s atraktivním vnějším designem je interiér poměrně střídmý s důrazem na kvalitu zpracování detailů. Na dnešní zvyklosti zůstává digitální přístrojový panel poměrně skromný, protože větší důraz je kladen na nový velkoplošný 21“ head-up displej s rozšířenou realitou a barevným 3D zobrazením, jehož nastavení do zorného pole pomocí ovládače vnějších zpětných zrcátek je příkladem jednoduchého vtipného řešení.
 
Se skromným uspořádání přístrojové desky kontrastuje velký dotykový displej multimediálního systému ve formě tabletu. Základní multimediální systém Play Plus využívá 10“ displej, stejně jako vyšší verze se systémem MyCitroën Drive Plus. Ve vrcholné podobě najdeme obrovský 12“ displej s novým, rychle pracujícím a přehledně uspořádaným rozhraním. Systém těží ze vzdálených aktualizací, osobního asistentu s hlasovým ovládáním. Jak je u Stellantisu obvyklé, také Citroën ulehčil řidiči život základními prvků pro řízení teploty a ventilace s mechanickým ovládáním. Velmi dobrá je 360° kamera parkovacího asistentu s vysokým rozlišením, která je vzhledem k omezenému výhledu dozadu naprosto nezbytná.
 
C5 X přináší pohodlná široká a měkká sedadla Advanced Comfort, vpředu i s možností získat masážní funkci pro pohodlnější cestování na dlouhé vzdálenosti.
 
Komfortní jízda jako ...v Citroënu
K dobré tradici velkých vozů značky Citroën patří zejména komfortní jízda. Nový C5 X na ni úspěšně navazuje, přitom za přijatelnou cenu. C5 X standardně využívá tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, které zpomalují odskok po silném stlačení pomocí patentovaného systému Citroën.
 
Pro zajištění ještě komfortnější jízdy je verze s plug-in hybridním pohonem vybavena aktivním podvozkem Advanced Comfort Active Suspension, který s adaptivním podvozkem pro zajištění maximálního komfortu i na hrbolatých vozovkách. V závislosti na jízdním režimu (Comfort, Hybrid, Electric nebo Sport) se odpovídajícím způsobem přizpůsobí charakteristika tlumičů, a to každého samostatně. Ve vyšších výbavových liniích se přidává Highway Driver Assist pro semiautonomní jízdu.
 
U Citroënu C5 X nejde o výkon nebo dynamiku. Příjemně eliminuje nerovnosti na cestě a poměrně dobře čelí naklánění karoserie v zatáčkách. K tomu přidává příjemní sedadla a velmi dobré odhlučnění, což vše dohromady představuje optimální kombinaci pro dlouhé cesty.
 
Na český trh by C5 X měl být uveden v květnu, ale už nyní je možné jej u prodejců objednávat s akční cenou začínající na 750 000 Kč.