name | autoweek.cz

Ford Ranger Raptor Next Gen pro opravdové nadšence

Ford Ranger Raptor Next Gen pro opravdové nadšence

22.02.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Ford Ranger je pro Ford v Evropě klíčovým modelem, protože zde dominuje rostoucímu segmentu středních pick-upů. S novou generací, vyvinutou v Austrálii a vyráběnou v Jižní Africe, má Ford velké ambice.
Velkým (podle amerických měřítek středním) pick-upům se v Evropě už dlouho předpovídá konec. Jenže realita je opačná - zájem o ně rok od roku neustále roste. Pro Ford je to dobrá zpráva, protože tomuto segmentu kraluje s modelem Ranger. Nyní se připravuje ke startu jeho třetí generace. Cílem šestiletého vývoje nové generace Rangeru bylo nabídnout mimořádný automobil.
 
Predátor pro náročné
Jako první reprezentant nové generace pick-upu Ranger přijde do prodeje jeho vrcholná extrémní verze Ranger Raptor, a to už během čtvrtého čtvrtletí letošního roku. Raptor navazuje na stejnojmennou vrcholnou verzi Rangeru druhé generace uvedenou v roce 2018. Má za úkol stát se opět měřítkem kvality a schopností extrémní jízdy v terénu jako odcházející generace a k tomu přidat ještě něco navíc. Zlepšení je natolik významné, že to skutečně překvapuje. Přitom pro ty nejnáročnější se pro jaro 2023 připravuje vrcholná podoba Raptoru Wildtrack.
 
Nový Ranger Raptor charakterizuje nový design karoserie s novým výrazem daným LED světlomety vpředu i vzadu, stejně jako nová podoba interiéru s velkými displeji a novým ovladačem e-Shifting. Zajímavostí, reagující na požadavky zákazníků, je stupátko za zadními koly usnadňující přístup do nákladového prostoru.
 
Vedle digitálního přístrojového štítu, tvořeného displejem 12,4“, je zde také centrální displej 10,1“ nebo 12,1“ nejnovější verze infotainmentu Ford Sync 4A.
 
Emoce vybuzené motorem V6
V době posedlostí elektromobilitou Ford uvádí na trh extrémní auto plně využívající přednosti spalovacího motoru. Bude pro něj i elektrifikovaná verze pro splnění nových emisních limitů? Nepochybně ano, ale nyní s burácením přijíždí Ranger Raptor od Ford Performance, auto se silným charakterem jako protiklad všeho, co se dnes v Evropě nabízí, přináší emoce a radost z řízení.
 
Motor je zážehový twin-turbo V6 3,0 l EcoBoost s výkonem 212 kW (288 k) a točivým momentem 491 N.m. Je nastaven nejen na vysoký výkon, ale především na rychlou reakci na pohyb pedálu plynu. Jde o stejný motor jako v americkém Bronco Raptor, ale s nastavením upraveným pro evropské podmínky. Převodovka je desetistupňová samočinná. Zajímavostí je možnost volby zvukového projevu motoru - čtyři nastavitelné režimy zvuku od burácivého jako u závodního vozu po tichý, aby se nerušili sousedi.
 
Rozšířené možnosti extrémní jízdy v terénu
Ranger je vybaven stálým pohonem všech kol s možností volby pohonu jen zadních kol. Nechybí ani redukční převod, uzávěrka předního diferenciálu a elektronické uzávěrky všech diferenciálů. Podvozek se žebřinovým rámem těží z vlastností adaptivních tlumičů Fox Live Valve. Při prudké akceleraci systém přitvrdí zadní tlumiče, aby zabránil nadměrnému odlehčení předních kol.
 
Nepříjemnému propérování natvrdo zabraňuje Fox Bottom-Out Control. Jedná se o technické řešení osvědčené v závodech, které v posledních 25 % zdvihu tlumiče navýší tlumící účinek na maximum. To vše dohromady umožňuje používat tento automobil jak k běžnému každodennímu provozu, tak k agresivní jízdě v terénu.
 
Řidič má na výběr ze sedmi jízdních režimů - tří pro jízdu mimo terén (Normal, Sport a Slippery pro kluzký povrch) a čtyři off-roadové (Rock, Mud&Ruts, Sand a extrémní Baja). Ranger Raptor disponuje funkcí Trail Control, která samočinně udržuje nastavenou rychlost do 32 km/h, aby se řidič mohl v obtížném terénu plně soustředit na směrové ovládání vozu.