nová toyota yaris sází na hybridní pohon | Nové modely | autoweek.cz

Nová Toyota Yaris sází na hybridní pohon

Nová Toyota Yaris sází na hybridní pohon

18.10.2019 | Global Press Agentur | Aktuality

Toyota Europe chce pro novou generaci malého modelu Yaris prosazovat především plně hybridní pohon s extrémně nízkými emisemi CO2. Až později ho doplní zážehové motory.
Nový Yaris je prvním vozem, který byl postaven na nové platformě malých automobilů Toyota GA-B. Jde o variantu modulární platformy TNGA (Toyota New Global Architecture), která už byla použita pro nový kompaktní model Corolla a crossovery CH-R a RAV4. Nová platforma GA-B má zlepšit ovladatelnost díky zvýšené tuhosti a sníženému těžišti.
 
Nový Yaris bude zpočátku uveden na trh pouze jako hybrid. Nově navržený hybridní pohon 4. generace 1,5 Hybrid Dynamic Force byl navržen pro platformu TNGA. Vyznačuje se kompaktní strukturou, která se snadno integruje do platformy GA-B. Hybridní pohon poprvé spojí tříválcový motor s lithio-ionovým akumulátorem aby snížil emise CO2 na 67 g/km (spotřeba benzinu je 3,4 l/100 km), tedy o více než 20 % ve srovnání s odcházejícím hybridem. To znamená, že jeho emise se blíží víc plug-in hybridu než standardnímu plně hybridnímu pohonu. Výkon trakčního elektromotoru vzrostl na 59 kW. Kombinovaný výkon systému je 85 kW (115 k). Přechod na lithio-ionový akumulátor namísto dosavadního nikl-metal-hydridu snížil hmotnost akumulátoru o 27 %. Toyota ale zatím neuvedla údaj o kapacitě.
 
Tříválcový zážehový motor VVT-iE pracuje s Atkinsonovým cyklem, variabilním časováním ventilů a vyvažovacím hřídelem. Má optimalizované tření pro snížení mechanických ztrát a dosažení nejrychlejšího procesu spalování ve válcích na světě. Výsledkem je, že i při nízkých otáčkách se dosahuje obzvláště vysoký točivý moment.
 
Nová generace je o 5 mm kratší než odchozí Yaris, který má délku 3950 mm. Rozvor náprav je 2560 mm. Vzhledem k tomu, že nová platforma umožnila snížit celkovou výšku vozidla o 15 mm při nezměněné světlé výšce, sedí řidič i cestující níž než v předchozí generaci. Na šířku se Yaris zvětšil o neuvěřitelných 50 mm, což prospívá prostoru na sedadlech. Přitom jde stále o malé auto s délkou menší než čtyři metry, které je nejkratší v segmentu malých aut.
 
Toyota nový Yaris popisuje jako nejbezpečnější ve svém segmentu. Mj. jde o první malé auto, které používá středový airbag mezi dvěma předními sedadly. Aktivní bezpečnostní systémy zahrnují adaptivní tempomat, který může automaticky zabrzdit vůz až do úplného zastavení, a pomoc s udržováním jízdního pruhu. Oba se mají dodávat jako standardní výbava.
 
Velikost volantu se mírně zmenšila v rámci konstrukčního uspořádání, které Toyota nazývá „oči na silnici, ruce na volantu“, protože má v úmyslu omezit rozptylování řidiče. Informace řidiči předává trojice vzájemně propojených zdrojů: centrální dotykový displej systému Toyota Touch, multiinformační TFT displej na místě přístrojového panelu a 10" barevný projekční head-up displej.
 
Dodávky hybridů Yaris začnou v druhé polovině příštího roku. Pouze na vybraných trzích Toyota uvede na trh i verze se zážehovými tříválci 1,0 a 1,5 l. Toyota očekává, že Yaris s hybridním pohonem dosáhne prodejní podíl 80 %.
 
Hybridní verze modelu Yaris je pro Toyota velmi úspěšná. V Evropě byla poprvé uvedena na trh v roce 2012. V prvních šesti měsících letošního roku měla téměř polovina ze 130 967 v Evropě prodaných Yarisů hybridní pohon. V tomto segmentu má zatím velmi málo elektrifikovaných konkurentů. Nový Yaris ale přijde příští rok na trh spolu s novou generací Hondy Jazz, která přijde pouze s hybridním pohonem tvořeným motorem 1,5 l a elektromotorem.
 
Yaris se bude i nadále vyrábět v závodě Toyota Motor Manufacturing France ve Valenciennes v severní Francii, kde Toyota investovala 300 milionů eur do úprav souvisejících s použitím platformy TNGA. To má zvýšit kapacitu na 300 000 aut ročně. V roce 2014 Toyota ve Valenciennes přidala třetí směnu s cílem zvýšit výrobu na 220 000 aut ročně.

Malá auta v EU 1. pol. 2019 1. pol. 2018  
1. Renault Clio 185 517 183 907 +0,9 %
2. Volkswagen Polo 146 344 162 799 -10,1 %
3. Ford Fiesta 125 795 157 068 -19,9 %
4. Peugeot 208 124 730 132 010 -5,5 %
5. Opel/Vauxhall Corsa 122 277 116 924 +4,6 %
6. Dacia Sandero 121 442 114 779 +5,8 %
7. Citroën C3 118 799 116 120 +2,3 %
8. Toyota Yaris 116 469 114 990 +1,3 %
9. Škoda Fabia 86 485 95 979 +9,9 %
10. Seat Ibiza 52 031 63 054 -17,5 %
Segment celkem 1 474 490 1 575 068 -6,4 %
  • Nová Toyota Yaris sází na hybridní pohon
  • Nová Toyota Yaris sází na hybridní pohon
  • Nová Toyota Yaris sází na hybridní pohon
  • Nová Toyota Yaris sází na hybridní pohon
  • Nová Toyota Yaris sází na hybridní pohon