name | autoweek.cz

Range Rover: s přebytkem luxusu do nepohody

Range Rover: s přebytkem luxusu do nepohody

29.12.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nová generace Range Roveru oficiálně vstoupila na český trh. S majestátními rozměry, minimalistickým designem bez ozdob a špičkovou technikou pokračuje v tradici unikátní kombinace luxusu a bezkonkurenčních schopností čelit nástrahám těžkého terénu.
Dlouhodobý úspěch nevyžaduje časté změny. Po více než 50 letech a prodeji více než 370 000 vozidel od uvedení na trh prvního Range Roveru přichází jeho teprve pátá generace.
 
Range Rover nepodléhá módním vlivům. Vzhled nové generace znamená logickou evoluci, která vychází z jednoduchého konceptu svého předka z roku 1970, ovšem s trvale rostoucími rozměry. Zatímco původní Range Rover byl dlouhý 444,5 cm při rozvoru náprav 254 cm a vysoký 180 cm, postupně narostl až na současných 505 cm délky s rozvorem 300 cm a výškou 187 cm (resp. 525 cm ve verzi s dlouhým rozvorem LWB 320 cm). Range Rover je tedy o 5 cm delší než předchůdce. V případě verze s dlouhým rozvorem LWB je poprvé k dispozici i sedmimístné uspořádání se třetí řadou sedadel.
 
Hladká karoserie bez ozdob byla optimalizována v aerodynamickém tunelu s výsledným nízkým součinitelem aerodynamického odporu cx = 0,30. Ke zlepšení aerodynamiky přispívají zapuštěné kliky dveří, hladká podlaha a také snížení světlé výšky z 295 mm o 60 mm při jízdě vysokou rychlostí. Podoba zádě těží z nemodernější techniky se skleněným panelem zakrývajícím všechna světla.
 
Nenápadné kouzlo luxusu
Ve střídmě, ale moderně řešeném interiéru přežilo jen pár páček a vypínačů, protože většina ovládacích prvků se přesunula do gigantického tabletu. V jinak prázdném prostoru středové konzole tak najdeme jen volič režimu automatické převodovky, tlačítko spouštěče, ovládání rádia a dva snadno dostupné velké ovladače klimatizace a topení.
 
Také sedadla vypadají na pohled jednoduše, ale díky preciznímu zpracování a výběru materiálů poskytují maximální komfort. Alternativou koženého čalounění jsou efektní prémiové textilie. Všechna sedadla nabízejí dostatek místa pro nohy. V závislosti na výbavě jsou pro zadní sedadla k dispozici dvě velké obrazovky, které lze používat nezávisle na sobě. Z dvoudílných dveří zavazadlového prostoru lze vyklopit dvě pikniková sedadla. K dispozici jsou i velkoryse dimenzované odkládací přihrádky a chladnička. Ovládací prvky pro barevné osvětlení a nastavení sedadel jsou viditelné pouze při otevření tiše posuvných krytů.
 
Technici samozřejmě udělali vše pro to, aby v interiéru maximálně snížili hlučnost. Navíc jsou do hlavových opěrek jsou implantovány reproduktory, s jejichž pomocí poprvé instalovaný aktivní systém potlačení hluku Active Noise Cancellation.
 
Aktivní podvozek i pro nejtěžší terén
Základem vozu je nová flexibilní architektura JLR MLA Flex (Modular Longitudinal Architecture) vyvinutá pro elektrické, plug-in hybridní a mild-hybridní vozy. Nosná struktura karoserie je z 80 % vyrobena z hliníku. Poskytuje o 50 % větší tuhost a lépe tlumí vibrace.
 
Pokud jde o techniku, Range Rover nabízí vše nejlepší co je dostupné - inteligentní pohon všech kol IAWD řízený systémem IDD (Intelligent Driveline Dynamics), elektronicky řízené vzduchové odpružení EAS, elektricky řiditelnou pětiprvkovou zadní nápravu AWS, zkracující průměr zatáčení na 10,95 m, nejlepší LED světlomety, dálkové ovládání pro zaparkování a vydatnou sestavu prvků konektivity s četnými konektory pro nabíjení mobilních zařízení. Světovou novinkou je aktivní ovládání brzd Brake-by-Wire.
 
Jízdní komfort přináší podvozek využívající elektronicky řízené vzduchové odpružení EAS a systémy Integrated Chassis Control a Dynamic Response Pro se 48 V elektrickým okruhem zajišťujícím aktivní zamezení naklánění vozu. Díky datům eHorzion se vůz může v předstihu připravit na průjezd zatáčkou. Systém pro jízdu v terénu Terrain Response 2 se šesti přednastavenými režimy v kombinaci s  představuje třídu samu pro sebe, přičemž nově přidává další nové technické vymoženosti.
 
Poprvé i plug-in hybrid
Vrcholem nabídky pohonných jednotek je zážehový V8 4,4 l Twin-turbo s výkonem 390 kW (530 k) a točivým momentem 750 N.m. Komu stačí méně, má na výběr zážehový šestiválec Ingenium 3,0 l turbo MHEV o výkonu 295 kW (400 k) a tři verze šestiválcového turbodieselu Ingenium 3,0 l MHEV o výkonu 183 kW (249 k), 221 kW (300 k) a 257 kW (350 k).
 
Plug-in hybridní verze PHEV se zážehovým šestiválcem 3,0 l s elektromotorem o výkonu 105 kW poskytuje největší výkon systému výkonu 375 kW (510 k) a točivý moment 700 N.m. S akumulátorem o kapacitě 38,2 kWh má na čistě elektrický pohon dojezd až 100 km. Všechny motory jsou spojeny s automatickou osmistupňovou převodovkou ZF s převodem pro pomalou jízdu v terénu. Plně elektricky poháněná varianta se očekává v roce 2024.
 
Zaváděcí cena odpovídá unikátnosti tohoto vozu - 3 241 132 Kč. Přitom v základní výbavě je vše, co patří k luxusnímu standardu očekávanému od vozu Range Rover.