name | autoweek.cz

Škoda modelem Kamiq doplňuje rodinu SUV

Škoda modelem Kamiq doplňuje rodinu SUV

22.08.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Značka Škoda rozšiřuje svou nabídku SUV a současně přidává do výrobního programu další model zaměřený především na soukromé zákazníky.
Popularita vozů SUV neustále roste. Zejména menší exempláře, předurčené především do městského provozu a nikoliv k jízdám mimo silnice, získávají stále větší oblibu. Na to reaguje i mladoboleslavská automobilka a k modelů Kodiaq a Karoq přidává třetí K-q. Nejmenší člen rodiny se jmenuje Kamiq a na nic si nehraje - přijíždí bez nabídky pohonu všech kol, takže v podstatě jde o zvýšenou verzi modelu Scala. Jeho cílem je oslovit zákazníky, kteří myslí nejen na praktické přednosti, ale dají i na emoce.
 
Platforma MQB-A0 jako Scala
Základem pro Kamiq je, stejně jako v případě modelu Scala, koncernová platforma MQB A0. Téměř 80 % karoserie je tvořeno vysokopevnostní a za tepla tvářenou ocelí. Nově vyvinutý podvozek se speciálně pro Kamiq vyvinutými tlumiči má v porovnání s modelem Scala o 39 mm větší světlou výšku. Podvozek je proti Scale jinak naladěn, aby se předešlo tendenci k naklánění danou vyšší stavbou, jinou charakteristiku mají i stabilizátory. Kamiq může být na přání vybaven systémem Sport Chassis Control se sportovním, o 10 mm sníženým podvozkem a elektricky ovládanými tlumiči. Řidič pak může přepínat režimy Normal a Sport pomocí volby jízdního režimu Driving Mode Select. V nabídce jsou atraktivní kola o rozměrech 16“ až 18“.
 
Od Scaly se už na první pohled liší nejen vyšší stavbou s větší světlou výškou, ale i robustnějším designem, kde jsou poprvé LED světlomety pro denní svícení umístěny nad hlavními světlomety. Pro případ, že by zákazník přece jen uvažoval o jízdě mimo asfalt, pak se nabízí sada pro zlepšení ochrany podvozku.
 
Prostorový favorit
V interiéru je příbuznost se Scalou ještě patrnější s nabídkou virtuálního kokpitu s displejem o velikosti 10,25“ a volně stojícím displejem 9,2“. Proti koncernovým sourozencům působí použité plasty přívětivěji a hodnotněji.
 
Díky rozvoru 2651 mm při délce 4241 mm je vnitřní prostor velký vpředu i vzadu, takže je na tom Kamiq lépe než jeho koncernoví sourozenci - těch pár milimetrů v délce rozvoru (Arona má 2566 mm, T-Roc 2596 mm) je opravdu znát. Při plném obsazení zůstanou je za elektricky zavíraným (za příplatek) víkem zavazadlového prostoru k dispozici objem 400 l, sklopením dělených zadních sedadel jej lze zvětšit na 1395 l. Sklopné opěradlo sedadla spolujezdce umožňuje přepravu objemných předmětů až do délky 2447 mm. Součástí standardní výbavy jsou střešní nosiče.
 
Kamiq bude uveden na trh od 4. září se dvěma přeplňovanými tříválci 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) nebo 85 kW (115 k) a turbodieselem 1,6 TDI o výkonu 85 kW (115 k). Kromě základního tříválce je lze kombinovat i se sedmistupňovou převodovkou DSG jako alternativou k přímo řazeným převodovkám. Na podzim je doplní zážehový čtyřválec 1,5 TSI/110 kW (150 k). Od konce roku bude poprvé v SUV Škoda i motor na CNG 1,0 G-Tec/66 kW (90 k).
 
Virtuální kokpit
Kamiq má, stejně jako Scala, nový koncept interiéru, za příplatek s tzv. virtuálním kokpitem s 10,25" displejem. Systémy infotainmentu vycházejí ze třetí generace modulární stavebnice infotainmentu koncernu Volkswagen VLO. Mají displeje o velikosti 6,5“ až 9,2“.
 
Karta eSIM zajišťuje kromě standardně dodávané funkce eCall i přístup k mobilním online službám Škoda Connect. K dispozici je také bezdrátové propojení chytrého telefonu SmartLink.
 
Volitelná ochrana okrajů dveří, která se při otevřených dveřích automaticky vyklopí, zabraňuje poškození vašich vlastních a jiných vozidel na těsných parkovacích místech je jedním ze Simply Clever nápadů, které usnadňují život ve vozech Škoda a odlišují je od konkurence. Dalšími jsou např. škrabka na led za uzávěrem palivové nádrže, odnímatelná svítilna na bočním panelu zavazadlového prostoru nebo malé odpadkové koše v předních dveřích.
 
Předpoklady k úspěchu i velké ambice
Serpentiny v Alsasku, z nichž mnohé proslavilo i několik závodů do vrchu, ukázalo, že i litrový tříválec s výkonem 85 kW (115 k) bez problémů zvládá i náročná stoupání, i když ke klidnější jízdě je lepší zvolit režim Sport při kombinaci s převodovkou DSG, která pak perfektně vyhoví řidiči, který nemá potřebu neustále si hrát s řadicí pákou. Momentová charakteristika dává jednoznačně zapomenout na to, že tento motor má zdvihový objem jen 1 litr a tři válce.
 
Výroba v Mladé Boleslavi už začala. Zahájení prodeje bude 4. září, ale prodejci značky už přijímají objednávky - aktuálně jich už mají okolo 1600. Cílem je do konce letošního roku dodat českým zákazníkům 3000 vozů. Už v příštím roce by se měl Kamiq zařadit k modelům s prodejem přes 100 000 kusů ročně, přičemž bezmála třetina z tohoto počtu by měla najít kupující v ČR.