name | autoweek.cz

Globální prodej elektromobilů vloni vzrostl jen o 4 %

Globální prodej elektromobilů vloni vzrostl jen o 4 %

14.03.2020 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Po celosvětovém nárůstu prodeje elektricky poháněných automobilů v roce 2018 o 74 % přišlo vloni dramatické zpomalení. Nové registrace elektromobilů v loňském roce vzrostly pouze o 4 %. Důvodem bylo zejména oslabení dvou nejdůležitějších trhů v Číně a USA.
Pokles registrací nových vozidel v USA a Číně téměř zastavil globální rozmach elektromobility. Celkový počet 2,3 milionu nových registrací elektrických a plug-in hybridních automobilů v roce 2019 je jen o 4 % vyšší než v roce 2018. Oznámilo to Stuttgartské centrum pro výzkum solární energie a vodíku Baden-Württemberg ZSW. Přitom v roce 2018 vzrostly registrace nové osobních a lehkých užitkových vozidel s elektrifikovanými pohony o plných 74 %. Do přehledu nejsou zahrnuta vozidla s plně hybridním pohonem a s palivovými články, pouze automobily, které se nabíjejí kabelem.
 
Ne všude nastal pokles
Podle ZSW bylo rozhodujícím faktorem pro zpomalení růstu prodeje elektrifikovaných vozidel to, že na dvou nejdůležitějších trzích, tedy v Číně a USA, byly sníženy dotace na vozidla s akumulátory. V Číně, kde se prodává více než polovina ze všech nových elektromobilů a plug-in hybridů, poté klesl prodej těchto vozidel o 4 % na 1 204 000 nových registrací (-52 000) a ve Spojených státech amerických, které představují další sedminu světového trhu, nové registrace u těchto pohonů klesly dokonce o 9 % na 329 500 (-31 800).
 
Tento pokles překryl skutečnost, že počet registrací nových elektricky poháněných vozidel na většině ostatních relevantních trhů nadále silně rostl. Německý trh se díky dotacím vyvíjel pozitivně, když vykázal nárůst o 61 % na 108 600 vozidel. Německo tak v žebříčku ZSW postoupilo na 3. místo když předstihlo Norsko, které má 81 540 nových registrací. V Norsku nové registrace vzrostly jen o 18 %, ovšem elektromobily a plug-in hybridy zde už představují 57 % ze všech nových registrací, takže další růst už je limitovaný. V Německu v roce 2019 tento podíl činil pouhá 3 %, v Číně to bylo 5% a v USA jen 2%.

„Přestože je tempo růstu nových registrací elektrifikovaných vozidel v Německu relativně vysoké, jejich podíl je stále příliš nízký,“ konstatoval člen představenstva ZSW Frithjof Staiss. ZSW také zjistila, že 18 nejdůležitějších trhů s elektrifikovanými vozidly v loňském roce představovalo 95 % jejich globálního prodeje.
 
Kraluje Tesla Model 3
V roce 2018 BYD a Tesla předstihly dlouho vedoucí Nissan. Vzhledem k stagnujícímu trhu v Číně BYD v roce 2019 dokázal zvýšit nové registrace jen minimálně z 215 800 na 219 000 vozidel (ovšem toto číslo zahrnuje také četné verze PHEV, zatímco Tesla prodává pouze čisté elektromobily s akumulátory), zatímco Tesla dosáhla výrazné navýšení na 361 000 nových registrací z 233 000 vozidel v roce 2018. V počtu nových registrací v loňském roce tedy vedla americká značka Tesla před čínskými značkami BYD, BAIC a SAIC s 219 000, 158 000 a 126 000 registracemi. Německé značky BMW a Volkswagen následovaly na 5. a 6. místě s 115 000 resp. 93 000 registrací.
 
Úspěch společnosti Tesla je způsoben především Modelem 3, kterého se v roce 2019 prodalo 297 000 kusů a zůstal nejprodávanějším elektromobilem, když už v roce 2018 předstihl dlouhodobé číslo 1 Nissan Leaf. Pouze řada EU automobilky BYD je stále ještě v šestimístném počtu (111 000), zatímco třetí BYD Yuan již zaostává s 68 000 novými registracemi.
 
„Čísla ukazují, že navzdory individuálním úspěchům musejí němečtí výrobci vynaložit více úsilí, aby udrželi krok s předními světovými výrobci, protože úspěch elektricky poháněných modelů je pro německý automobilový průmysl zásadní,“ konstatoval Staiss.
 
Nadále kraluje Čína
Analýza ZSW ukazuje, že se počet celosvětové provozovaných osobních a lehkých užitkových automobilů s elektrickým pohonem s akumulátory nebo prodlužovači dojezdu, jakož i plug-in hybridními systémy zvýšil v roce 2019 na 7,9 milionu, zatímco v hodnocení za rok 2018 bylo na celém světě 5,6 milionu elektrifikovaných vozidel. V roce 2019 měla samotná Čína sama 3,8 milionu vozidel. Následují USA s 1,5 milionu vozidel. V celkovém počtu provozovaných vozidel je Norsko s 370 800 elektrickými vozidly díky mimořádně silným předchozím rokům stále ještě daleko před Německem. Na čtvrtém místě je Japonsko s 300 000 vozidly následované Francií s 274 100 a Velkou Británií s 235 700 vozidly. Německo je až na sedmém místě s 230 700 elektrickými vozidly.
 
Pokud jde o další třídy vozidel, pak je zarážející, že podle ZSW 2019 se počet e-autobusů zvýšil pouze o 23 kusů, zatímco v roce 2018 to bylo 45 nových registrací. V případě tahačů bylo přidáno pouze 55 vozidel, zřejmě většinou zkušebních prototypů.
 
ZSW se ve svém hodnocení snažila dosáhnout co nejlepší srovnatelnost statistických údajů, i když je to obtížné kvůli mezinárodně velmi rozdílným záznamům dat. Počet elektrických vozidel v jednotlivých zemích, zejména pro stávající a nové registrace, ani odpovídající údaje rozlišené podle výrobce a modelu nejsou celosvětově dostupné. „Z tohoto důvodu je analýza podle výrobce a modelu založena na nových registračních údajích z 18 největších trhů elektrické mobility. Data ZSW tedy představují konzervativní výpočet skutečného vývoje. Protože neexistují ani celosvětově dostupná data o registrovaných elektrických vozidlech podle výrobců a modelů, používá se zde formulace „kumulativní nové registrace,“ vysvětluje ZSW svůj přístup.