name | autoweek.cz

Zajímavosti z prodeje ojetých vozidel

Zajímavosti z prodeje ojetých vozidel

21.01.2022 | | Tiskové zprávy

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel za loňský rok Cebia Summary 4/2021 doplněné o vybrané ukazatele slovenského trhu.
Společnost Cebia provedla analýzu trhu ojetých vozidel za rok 2021, jejímž cílem bylo popsání struktury trhu s ojetými vozidly a identifikace trendů. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.
 
Český trh
Loňský rok byl pro trh ojetých automobilů z mnoha pohledů nakonec úspěšným rokem. Ačkoli to tak ještě v lednu a v únoru nevypadalo, po skončení uzavření prodejních míst z důvodu pandemie koronaviru došlo k výraznému oživení trhu. Postupně se začal zvyšovat dovoz ojetých aut, který byl nejvyšší za posledních 13 let.
 
Oproti předpandemickým letům na trhu chyběla velká část vozidel, a to kvůli snížené výrobě nových aut, která vedla k tomu, že si firmy i lidé ponechávali svá auta déle než dřív případně se prodlužovaly operativní leasingy. Nejvíce se to projevilo ve snížené nabídce zánovních a mladých ojetin.
 
I přes to však prodej aut meziročně vzrostl o 4,4 % ze 707 000 na 738 000 aut. Doba prodeje vozidla se urychlila a prodejci tak prodávali, co se dalo. Omezená nabídka vedla i k rychlejšímu prodeji vozidel o něž by v minulých letech nebyl příliš vysoký zájem.
 
Prodejní cena
Průměrná cena ojetého vozidla meziročně vzrostla o 13 % z 229 400 Kč na 259 000 Kč. Ceny ojetých aut se tak v průměru navýšily o zhruba 30 000 Kč, a to i navzdory skutečnosti, že z trhu postupně vymizela část mladých a zánovních ojetin. Některé modely přitom zdražovaly víc a jiné pomaleji. K nárůstu však došlo prakticky u všech. U některých modelů dokonce došlo k situaci, kdy jejich cena meziročně vzrostla. Například kdo si koupil loni pětiletou Škodu Octavii, mohl ji letos jako šestiletou prodat o 20 000 Kč dráž, než za kolik ji koupil. Koupi ojetého vozu v loňském roce šlo díky vysokému nárůstu cen považovat za investici. Zdražování probíhalo až do konce roku a očekává se, že v letošním roce bude pokračovat.
 
Stáří prodávaných vozidel
V loňském roce došlo také ke zvýšení průměrného stáří prodávaných ojetých aut s českým původem, a to ze 7,1 roku na 7,7 roku. Bylo to dáno především menší nabídkou mladých a zánovních vozů. Průměrné stáří všech ojetých aut však zůstalo na 9,5 letech, neboť došlo k mírnému snížení průměrného stáří všech prodávaných vozů se zahraničním původem z 11,5 na 11,3 let.
 
V uplynulém roce se k nám navíc dovážely v průměru mladší vozidla než v předchozím roce. Zatímco předloni činilo průměrné stáří dovezených aut 10,7 roku, loni kleslo na 10,4 roku. Klesl podíl aut starších 10 let, a to z 54,01 % na 50,78 %. Podíl aut starších 15 let klesl velice mírně z 22,11 % na 21,22 %. Vloni se dovezlo 185 663 ojetých osobních aut, což bylo nejvíc od roku 2008. V meziročním porovnání jde o nárůst o 23,2 %.
 
V loňském roce došlo k výraznému úbytku ojetých vozů s českým původem. Zatímco v předloňském roce tvořily ještě 51 % nabídky, loni klesl jejich podíl na 47,4 % a většina aut, která se prodávala, měla zahraniční původ. Na úrok českých aut se na trhu prodávala více auta především z Německa. Jejich podíl vyrostl meziročně z 21,7 % na 26,2 %, což byl nárůst prakticky o pětinu.
 
Doba prodeje
Ve třetím čtvrtletí došlo k výraznému zrychlení prodeje a kdo si vyhlédl auto, neměl příliš času na váhání a otálení s koupí. V prvním pololetí se auta prodávala v průměru za 96 dní. To ale navyšovaly téměř čtyři měsíce, po které byla prodejní místa zavřená. Průměrný počet dní, během nichž auto stálo u prodejce, klesl nakonec na pouhých 71 dní, tj. o 29 dní méně než v předchozím roce. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia REPORTem činila 58 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 13 dní.
 
Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však bude i vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich a v případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější podvodné praktiky při prodeji ojetých aut.
 
Udávaný stav kilometrů na tachometru
Podíl aut po prvním majiteli meziročně významně poklesl. Zatímco předloni se prodávalo 55,7 % aut po prvním majiteli, loni klesl jejich podíl na 46,4 %, což je další známkou toho, že si lidé ponechávali nová auta častěji déle než v předchozích letech.
 
Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla loni meziročně ze 162 000 km na 156 000 km. Manipulaci s tachometrem přitom vykazuje stále každé zhruba třetí prodávané vozidlo.
 
Podíl aut s motorem na benzin se loni meziročně mírně navýšil z 42,5 % na 44,4 %. Podíl vozů na naftu se naopak snížil z 54,9 % na 52,5 %, stále ale tvořily většinu trhu ojetých aut.
 
Porovnání českého a slovenského trhu
Ačkoli by se dalo očekávat, že český a slovenský trh ojetých automobilů budou velmi podobné, ve skutečnosti jsou mezi nimi, respektive nabídkou ojetých aut, rozdíly. Na Slovensku se loni prodávala v průměru o téměř rok starší auta než v ČR, kde auta vykazovala průměrných 9,5 roku, zatímco na Slovensku to bylo 10,2 roku. Vyššímu stáří pak odpovídala i nižší průměrná cena za ojeté vozidlo, která loni na Slovensku činila 8700 eur (211 000 Kč), zatímco na českém trhu dosáhla 259 000 Kč.