name | autoweek.cz

Větší dojezd s elektrickou hnací nápravou Bosch

Větší dojezd s elektrickou hnací nápravou Bosch

06.09.2017 | Vladimír Rybecký | Trendy

Princip all-in-one společnosti Bosch urychluje dobu vývoje u výrobců automobilů. Z ekonomického hlediska může být e-náprava efektivnější a výhodnější než jiné elektropohony.
S elektrickou hnací nápravou (e-nápravou) Bosch lze zvýšit dojezd elektromobilu. Bosch spojil tři komponenty pohonu do jedné podle principu all-in-one. Motor, výkonová elektronika a převodovka tvoří jeden kompaktní celek, který přímo pohání nápravu automobilu. To činí pohon výrazně efektivnějším a cenově dostupnějším.
 
Nový pohon skrývá pro Bosch velkou obchodní příležitost. Důvodem je vysoká flexibilita komponent zpřístupňující velký trh. Elektrickou hnací nápravu totiž lze namontovat do hybridů a elektromobilů, malých osobních automobilů, SUV a dokonce i lehkých užitkových vozidel.
 
Pohon, který zkracuje dobu vývoje
Nově koncipovaný elektrický pohon je ústředním prvkem úsilí společnosti Bosch dosáhnout od roku 2020 pozice lídra na trhu elektromobility. Po celém světě již jezdí více než 500 000 elektromobilů a hybridů vybavených komponentami Bosch. Bosch tak nashromáždil letité zkušenosti s výrobou elektromotorů, pohonů náprav a výkonové elektroniky. Expertíza s tím spojená nachází nyní uplatnění v nově vyvinuté elektrické hnací nápravě.
 
Jelikož Bosch přizpůsobuje pohon požadavkům každého automobilového výrobce, zákazníkům odpadá časově náročný úkol nového vývoje. V současnosti se již testují vzorky elektrické hnací nápravy společně se zákazníky. Velkosériové uvedení na trh se plánuje na rok 2019. Koncept garantuje, že každý zákazník získá řešení přesně přizpůsobené jeho požadavkům, které může být navíc rychle integrováno do výroby.
 
Přesně podle potřeb zákazníka
Základním odlišovacím znakem od dosavadních výrobků je vysoká variabilita. Nový elektropohon byl totiž navržen tak, aby jej bylo možné přizpůsobit pro velké množství typů vozidel. Stačí jen pár parametrů a Bosch individuálně přizpůsobí e-nápravu požadavkům zákazníka.
 
Požadavky na výkonové parametry, točivý moment a zasazení do konstrukčního prostoru postačí. Bosch zoptimalizuje zbytek pohonu pro dosažení těchto parametrů. Výrobcům automobilů tak může být dodán kompletní přizpůsobený pohon přímo na montážní linku.
 
Velký rozsah výkonu
Výkon pohonu se může pohybovat v rozmezí mezi 50 a 300 kW a je tedy také vhodný jako čistě elektrický pohon i pro velká vozidla, například SUV. Točivý moment na nápravě vozidla může být v rozmezí od 1000 do 6000 N.m. Pohon lze namontovat na přední i na zadní nápravy hybridů a elektromobilů. Elektrická hnací náprava o výkonu 150 kW má hmotnost jen 90 kg, tedy podstatně méně než všechny dosavadní jednotlivé díly dohromady.
 
Elektrická hnací náprava Bosch je navržená tak, aby ji bylo možné přizpůsobit pro velké množství typů vozidel. Lze ji namontovat na přední i na zadní nápravy hybridů a elektromobilů. To platí pro všechna vozidla do celkové hmotnosti 7,5 t, tedy kromě osobních automobilů i pro lehká užitková vozidla.
 
Tím, že e-náprava spojuje výkonovou elektroniku, trakční elektromotor i převodovku do jednoho celku, je zapotřebí méně součástek. Například vystačí zcela bez drahých měděných kabelů mezi jednotlivými komponentami. Rovněž lze zjednodušit chlazení a nejsou potřeba ložiska pro rotační konstrukční prvky. To snižuje náklady a zvyšuje efektivitu. Když jsou převodovka a motor blízko u sebe, ušetří se konstrukční prostor.
 
První elektrické pohony náprav měl Bosch na trhu již od roku 2012 – u těchto pohonů ovšem ještě nebyla zcela integrovaná výkonová elektronika. Jako příklady lze uvést pohony ve vozidlech Peugeot 3008 a Fiat 500e.
 
S novou generací elektrických hnacích náprav je Bosch ve fázi vývoje a je v kontaktu s výrobci automobilů z celého světa. Sériová výroba se plánuje nejpozději v roce 2019.