name | autoweek.cz

Průkopnické komunální vozidlo Enviel

Průkopnické komunální vozidlo Enviel

19.11.2019 | Vladimír Rybecký | Doprava

Zlínská technologická a inovační společnost NWT stojí za vznikem prvního českého vozidla s elektrickým pohonem pro komunální služby Enviel.
Zakladatel společnosti Enviel Systems a iniciátor myšlenky komunálního vozidla s elektrickým pohonem Ladislav Chudý vysvětluje pozadí vzniku projektu: „S ohledem na stále složitější a nákladnější systémy upravující složení spalin vznětových motorů se ukazuje se, že diesel už není vhodný pro celodenní komunální provoz. Elektrický pohon je s ním výkonově plně srovnatelný a v městském provozu se maximálně uplatní i rekuperace. Vychází nám, že díky nízkým provozním a servisním nákladům elektricky poháněné komunální vozidlo přinese v porovnání s konvenčním za pět let provozu úsporu ve výši 600 000 Kč.“
 
Se svou myšlenkou postavit komunální vozidlo s elektrickým pohonem Chudý v roce 2017 oslovil zlínskou společnosti NWT (New World Technologies) manželů Vítkových. NWT Group už více než čtvrtstoletí patří mezi nejvýznamnější technologické a inovační firmy České republiky. Její vizí je přinášet nejnovější světové technologie. Proto investuje do inovativních projektů zaměřených na trvale udržitelný rozvoj i environmentální politiku.
 
NWT Group pro projekt inteligentního elektromobilu inspiroval celosvětový koncept Smart city ready. Smart city kombinuje principy udržitelného rozvoje s vizí vzájemného propojení a harmonizace -inteligentní odpadkové koše na solární energii, budovy, co se o sebe samy postarají, veřejné osvětlení, které svítí, jen když se někdo blíží, a samozřejmě všudypřítomnou elektromobilitu. „Chceme společně bořit předsudky a ukázat, že i komunální služby můžou mít pozitivní vliv na vizuální podobu města a jeho vnímání jak místními obyvateli, tak turisty,“ vysvětluje ředitel divize Marketing společnosti NWT Miroslav Kaleta.
 
Projekt bylo možné realizovat až když se našel vhodný typ akumulátorů u společnosti EVC Hulín. Při provozním napětí 700 V mají kapacitu 60 kWh, kterou lze zvýšit až na 90 kW. To stačí pro celodenní provoz vozidla, a to až na ujetí 250 km. Integrovaná nabíječka je kompatibilní s wallboxem dodávaným společností ČEZ. Při zpomalování a brzdění se k dobíjení akumulátorů využívá rekuperace kinetické energie. Trakční elektromotor, dodávaný z USA, má výkon 72 kW (100 k).
 
„Naši vizi převedli do reality designéři ze společnosti Vehicles Creators Group, která se postarala i o prototyp kabiny. Od začátku jsme se snažili vytvořit multiplatformu využitelnou i pro další výrobní řady vozidla,“ popisuje vznik vozidla Ladislav Chudý.
 
Základem vozidla je odolný kataforézně lakovaný rám. Také kabina vlastní konstrukce má antikorozní ochranu realizovanou kataforézním lakováním. Nápravy jsou značky Iveco a brzdy Brembo. Vůz má pohon všech kol s diferenciály na obou nápravách a možností vypnutí pohonu předních kol.
 
Enviel má kompaktními rozměry (délka 465 cm, rozvor náprav 260 cm) a užitečnou hmotnost 1500 kg při celkové hmotnosti pod hranicí 3,5 t. K vozu lze připojit různé nástavby, jako jsou valník, třístranný sklápěč, sněhová radlice, sypač, kropicí a cisternovou nástavba nebo vysokozdvižná plošina. Jejich uchycení je shodné s vozidly značek Multicar, Magma Alficar, Zebra aj. Uživatelé tedy mohou využít i příslušenství, které už mají k dispozici.
 
Ve výbavě jsou i tempomat, nezávislé topení kabiny značky Webasto a modem, s jehož pomocí lze na dálku sledovat provozní parametry vozidla. V kabině je i joystick k ovládání hydraulického systému nástavby.
 
Podle kalkulace společnosti Enviel vycházejí při pětiletém provozu a denním nájezdu 50 km náklady na 1 km u vozidla Enviel na 1,04 Kč, zatímco u srovnatelného komunálního vozidla se vznětovým motorem to při ceně nafty 33 Kč/litr je 10,14 Kč. Celkové provozní náklady za pět let jsou pro Enviel 65 000 Kč, zatímco pro tradičně poháněná vozidla dosahují hodnotu 636 150 Kč.
 
V současné době se dokončují potřebné homologace a sériová výroba začne v roce 2020. Enviel už je účastníkem několika výběrových řízení a už se objevili i první zájemci. Prodejní cena závisí na výbavě. Základní cena bez nástaveb vychází na 3,2 milionu korun. Na pořízení vozidla typu Enviel lze z programu Doprava získat od Ministerstva životního prostředí dotaci ve výši 700 000 Kč. Dotace mohou pokrýt nákup vozidla, vybudování dobíjecí stanice i úhradu operativního leasingu.