zdražení mýta pro kamiony | Doprava | autoweek.cz

Zdražení mýta pro kamiony

Zdražení mýta pro kamiony

18.11.2020 | | Doprava

Kamiony budou od 1. ledna 2021 přispívat více peněz na protihlukové stěny, v mýtném bude poplatek za hluk a znečištění.
Sazby mýtného pro nákladní automobily nad 3,5 t se od 1. ledna 2021 změní. Rozhodla o tom dnes vláda. Poplatek za užití dálnic a některých silnic I. třídy bude nově třísložkový. Kromě sazby za užití komunikace bude také započten poplatek za hluk nebo znečištění. Vybrané peníze půjdou zpět do infrastruktury a využijí se ke zmírňování dopadů dopravy, například na budování protihlukových stěn.
 
„Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typicky například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic I. třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí. Z okolních zemí mají externality v mýtných sazbách zahrnuté Rakousko a Německo, jdeme tedy stejným směrem,“ vysvětluje ministr dopravy Karel Havlíček.
 
Výše poplatku za hluk z provozu se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla. Výše poplatku za znečištění ovzduší se počítá podle emisní normy, hmotnosti vozidla a počtu náprav. Se stoupající normou poplatek klesá, s hmotností a počtem náprav stoupá. U vyšší emisní normy než Euro VI je poplatek nulový i pro vozidla nad 12 t bez ohledu na počet náprav.
 
Poplatek za znečistění ovzduší a poplatek za hluk z provozu navrhuje Ministerstvo dopravy ve výši maximální povolené hranice stanovené evropskou směrnicí. Zavedení třísložkové struktury sazeb mýtného se projeví navýšením předpokládaného výnosu z mýtného v roce 2021 v porovnání s rokem 2019 o cca 1,6 miliardy Kč. Celkem lze očekávat výnos kolem 12,6 miliardy Kč, které Státní fond dopravní infrastruktury opět investuje do dálnic a silnic I. třídy.
 
Od ledna se zároveň zvýší slevy na mýtném
Návrh nařízení vlády kromě zavedení nových poplatků přináší úsporu v předpisu mýtného pro autobusy ve výši cca 38 milionů korun ročně. Jako snaha minimalizovat dopad navýšení předpokládaného předpisu mýtného v roce 2021 na dopravce a spotřebitele, se navrhuje změna mezních hodnot pro výpočet slev na mýtném, které přinesou navýšení slev na mýtném o cca 43 milionů korun.
 
Pokud celková výše uloženého mýtného za kalendářní rok dosáhne 75 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 5 %, pokud bude 110 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 8 %, při poplatku vyšším než 190 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 11 % a nad 300 000 Kč, bude sleva ve výši 13 %.
 
Současně dochází ke změně emisních kategorií, kdy z emisních kategorií Euro 0-II; Euro III a IV; Euro V; EEV, Euro VI a vyšší se přechází na emisní kategorie Euro 0-IV; Euro V, EEV; Euro VI; emise lepší než Euro VI, a to z důvodu podrobnějšího rozlišení největší skupiny vozidel, resp. vozidel s největším podílem na dopravních výkonech. Celkové sazby mýtného pro vozidla v emisní kategorii Euro 0–IV budou nižší v porovnání se stávajícími sazbami mýtného. Důvodem je to, že u vozidel s horšími emisními třídami Euro bylo jejich zpoplatnění vyšší než by mělo být.
 
Předkládané nařízení vlády o výši časových poplatků, sazeb mýtného, slevy na mýtném a o postupu při uplatnění slevy na mýtném je k dispozici ve veřejné knihovně připravované legislativy.