name | autoweek.cz

DAT Report 2023: proměna dopravy nefunguje

DAT Report 2023: proměna dopravy nefunguje

24.01.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Stane se z auta luxus, který si může dovolit jen málokdo? Tento strach vyjadřuje polovina majitelů aut v Německu. Ukazuje to DAT Report 2023.

Spotřebitelská studie DAT Report se zveřejňuje každoročně a je založena na reprezentativním průzkumu mezi 4600 soukromými kupujícími a majiteli automobilů. Výsledky DAT Reportu 2023 ukazují, že 77 % spotřebitelů v Německu je každý den závislých na autě, protože místní veřejná doprava je v místě jejich bydliště a práce málo rozvinutá.

 

Obava, že se z auta stane pro většinu nedostupný luxus, se zdá být oprávněná, protože ceny nových i ojetých vozů v roce 2022 nebývale vzrostly. Průměrný kupující za nový vůz utratil 42 790 eur, což bylo o 5000 eur víc než v předchozím roce.

 

Ojeté vozy změnily majitele v průměru za 18 800 eur, tedy o 3000 eur víc než v roce 2021. „To znamená, že ceny ojetých vozů se během deseti let zdvojnásobily. Důvodem je nízká nabídka nových i ojetých vozů spojená s vysokou poptávkou. Původně plánovanou koupi vozu proto zrušilo 13 % dotázaných: Odradily je vysoké ceny ojetých i nových vozů i všeobecné zdražování,“ uvedl mluvčí DAT Martin Endlein.

 

Nejnovější zpráva DAT také ukazuje, že politicky žádoucí proměna dopravy směrem k elektrifikovaným autům v každodenním životě naráží na četné překážky. O koupi elektromobilu uvažovaly dvě třetiny kupujících nových a jedna třetina kupujících ojetých vozů. Jenže čtyři pětiny zákazníků si posléze koupily auto se spalovacím motorem. V roce 2002 byl v Německu nově registrován stejný počet elektromobilů jako aut s turbodiesely: každých po 18 %, nicméně spalovací motory byly stále zdaleka nejoblíbenějším typem pohonu.

 

Hlavními důvody odmítnutí elektromobilu jsou krátký dojezd, vysoká pořizovací cena a dlouhá doba nabíjení. Na čtvrtém místě je zmiňována špatně rozvinutá dobíjecí infrastruktura. Mluvčí DAT Endlein k tomu řekl: „V loňském roce byl tento problém ještě na třetím místě, takže tady se situace zlepšila.“

 

V případě kupujících ojetých vozů je podíl elektromobilů přirozeně ještě nižší, což je dáno menší nabídkou: pouze 7 % převodů vlastnictví byly hybridy nebo elektromobily. Je to pochopitelné, protože kupující ojetých vozů často nevědí, kde svůj elektromobil nabít: pouze 41 % z nich má vlastní garáž nebo podzemní parkovací stání, zatímco u kupujících nových aut to je 67 %. Být závislý na veřejných dobíjecích stanicích je drahé a těžkopádné, protože tam dobíjení stojí někdy i dvakrát tolik než doma.

 

Stejně jako se stále víc kupujících automobilů vážně zabývá tématem elektromobility, ale nedaří se jim jej implementovat do každodenního života, totéž se týká i odklonu od osobních aut k hromadné dopravě a novým konceptům mobility. Dvě třetiny obyvatel menších měst (do 20 000 obyvatel) hodnotí místní hromadnou dopravu v místě svého bydliště jako špatnou nebo velmi špatnou. Žije tam však 41 % obyvatel. „Ve velkoměstě, kde žije třetina všech lidí, je to jiné. Tam 34 % těch, kteří vlastní auto, říká, že veřejná doprava je velmi dobře rozvinutá a 52 % si myslí, že je dobrá,“ uvádí zpráva DAT. Loučení s autem je zde proto jednodušší.

 

Významná je silná emocionální vazba na vlastní čtyři kola: 86 % majitelů aut rádo řídí, 90 % má pocit, že jejich mobilita je bez auta omezená, a 91 % si cení své svobody a nezávislosti. Přitom 53 % majitelů automobilů se domnívá, že individuální mobilitu je třeba změnit k menšímu počtu aut a více alternativám k soukromým vozům. Tyto alternativy, jako je sdílení aut a jízdy, kdy několik lidí sdílí auto nebo cestu, však chybí. A dokud se toto nezmění, bude muset proměna osobní dopravy zřejmě počkat.