name | autoweek.cz

Déjà vu dodavatelského řetězce

Déjà vu dodavatelského řetězce

26.11.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury od evropského automobilového korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Dnes o znovu stejných problémech s dodavatelskými řetězci, ceně Muskova starého platového balíčku a evropském výstupu Magny s elektromobily.

Někdy vaši pozornost upoutají i malé zprávy. Jako ta o plánech tchajwanského Foxconnu utratit až 3 miliardy dolarů ročně za umělou inteligenci. Co mě zaujalo, byly komentáře předsedy Younga Liua o čínském sektoru elektromobilů, kde očekává „brzké“ otřesy. V závislosti na tom, koho se zeptáte, na přeplněném čínském trhu působí více než 150 automobilek, které všechny bojují o přežití uprostřed brutální cenové války, která probíhá již tři roky. Jak říká Liu: „Nevydělávají peníze,“ a dodává, že čínský automobilový průmysl bude po období konsolidace mnohem stabilnější.

 

Známé problémy automobilek s dodávkami

Poté, co nedostatek polovodičových čipů během pandemie koronaviru – ještě zhoršený požárem v japonské továrně – srazil globální výrobu automobilů, si automobilový sektor řekl: „To stačilo, tentokrát opravdu, ale opravdu posílíme naše dodavatelské řetězce, aby se to už neopakovalo.“

 

Samozřejmě parafrázuji. Ale když se vrátíme až k zemětřesení v Japonsku v roce 2011, které ohrozilo globální produkci, automobilky pokaždé, když dojde k zmatku v dodavatelském řetězci, slibují, že tentokrát to bude jiné.

 

Ale tipnete si výsledek? Krize, která minulý měsíc zachvátila závod nizozemského výrobce čipů Nexperia v Dongguanu, odhalila slabé místo. Automobilový sektor nepředvídal, že se low-tech čipy stanou pákou Číny proti Západu.

 

Z továrny v Dongguanu Nexperia dodává polovodiče používané ve všem od automobilových brzd až po elektrická okna. Prodávají se za pár korun za kus, ale jejich nedostatek donutil Nissan a Hondu omezit výrobu a německého dodavatele Bosch přiměl ke zkrácení pracovní doby.

 

Poučení pro automobilky je, že čínská dominance sahá za hranice špičkových technologií a vzácných zemin a zahrnuje i běžné, nicméně kritické komponenty, ale také to, jak Peking tuto moc využívá. Jak však jeden konzultant řekl agentuře Reuters, automobilový průmysl bude hodně mluvit o diverzifikaci dodavatelského řetězce a pak si „uvědomí, jak je drahá.“

 

Muskův mzdový balíček, který požírá zisk

O nedávno schváleném mzdovém balíčku generálního ředitele Tesly Elona Muska ve výši 1 bilionu dolarů se napsalo mnoho článků. Jak však uvádí kolega z Reuters Chris Kirkham, Muskův mzdový balíček z roku 2018 by mohl požírat zisk výrobce elektromobilů po celé roky.

 

Nejvyšší soud v Delaware brzy rozhodne, zda anuluje rozhodnutí nižšího soudu, které zrušilo Muskův balíček z roku 2018. Pokud odvolání Tesly neuspěje, mohlo by to vést k poklesu zisku o 26 miliard dolarů během dvou let, což by se vztahovalo na náhradní kompenzační balíček akcií, který společnost slíbila Muskovi – při dnešní mnohem vyšší ceně akcií. Pro srovnání: 26 miliard dolarů by se rovnalo víc než polovině celkového čistého příjmu Tesly od roku 2019, kdy se Tesla stala ziskovou.

 

I kdyby Tesla u soudu uspěla, její zisk by mohl být v příštím desetiletí snížen pokud Musk dosáhne výkonnostní cíle ve svém bilionovém platovém balíčku, přičemž každý cíl by vedl k miliardovým výplatám a účetním nákladům.

 

Magna přechází na elektromobily

Zdá se, že se Magna stává smluvním výrobcem pro výrobce elektromobilů – zejména pro čínské, kteří se chtějí vyhnout clům EU za své elektromobily aby nemuseli stavět nákladnou evropskou továrnu. Jak informuje agentura Reuters, kromě výroby automobilů pro výrobce elektromobilů Xpeng bude Magna v závodě v Rakousku vyrábět elektromobily také pro čínskou automobilku GAC.

 

Jedná se o strategii zaměřenou na úsporu aktiv, která umožňuje čínským výrobcům elektromobilů dostat se na evropský trh s bezcelní produkcí mnohem rychleji a levněji, než kdyby se snažili postavit vlastní továrnu.

 

Očekávejte, že se to bude dít častěji, jelikož stále více čínských automobilek se zaměřuje na expanzi v Evropě.

 

Rychlá kola

Renault v Brazílii ve druhé polovině roku 2026 vyrobí dva nové vozy s využitím platformy čínského partnera Geely, a dále se tak rozšiřuje na rychle rostoucím trhu.

 

Značka kompaktních vozů Firefly čínského výrobce elektromobilů Nio usiluje o růst na trzích bez cel s pravostranným řízením a v příštím roce se připravuje na zvýšení dodávek do těchto destinací.

 

Ford si i po dalším požáru v newyorském závodě dodavatele hliníku Novelis tento týden udržel svůj roční výhled zisku před zdaněním ve výši 6 až 6,5 miliardy dolarů pro rok 2025.

 

Volkswagen plánuje exportovat vozy vyvinuté a vyrobené v Číně na další zahraniční trhy, protože se snaží využít své rostoucí know-how k tomu, aby mohl konkurovat čínským konkurentům v zahraničí.

 

Saúdskoarabská vláda zkoumá možnosti zahájení výroby automobilů ve spolupráci se světovým výrobcem automobilů Stellantis a saúdskoarabským konglomerátem automobilových produktů a služeb Petromin Corporation.

 

Foto: Newspresspain (Xpeng)