name | autoweek.cz

Elektromobilní Hunger Games

Elektromobilní Hunger Games

01.02.2024 | | Aktuality

Agentura Reuters ve své analýze konstatuje, že čínský BYD zvyšuje prodej elektromobilů i zisk, zatímco jeho konkurenti v oblasti elektromobility se chvějí strachem z budoucnosti.

Globální lídr v prodeji elektrických vozidel BYD sdělil investorům, že očekává, že jeho čistý zisk za rok 2023 vzroste až o 86,5 % ve srovnání s předchozím rokem, což je další vítězství pro nejimpozantnějšího soupeře Tesly.

 

Zisk výrobce akumulátorů a elektromobilů roste a celosvětový prodej jeho elektromobilů se zvyšuje, i když svádí cenovou válku s Teslou a dalšími výrobci. BYD očekává zisk za rok 2023 v rozmezí 4,04 až 4,32 miliardy USD. Tesla vloni měla provozní zisk 8,9 miliardy USD bez 5,9 miliardy USD daňových úlev. BYD svůj výsledek připisuje snížení nákladů a rostoucí výhodě ze zvětšujícího se objemu produkce.

 

Investoři se ale ptají: dokáže BYD dál vzdorovat gravitaci? Tesla to nedokázala. Její ziskové marže se zmenšují a prognóza plochého růstu Elona Muska pro rok 2024 vedla investory k tomu, že snížili z tržní kapitalizaci Tesly o 80 miliard USD.

 

Silná čísla BYD vyniknou ještě víc, když se porovnají se zbytkem odvětví elektromobility. Z dlouhodobého hlediska by elektromobily mohly být skvělým byznysem. Z krátkodobého ale oblast elektromobility vypadá stále více jako Hunger games. Některým se to podaří, ale jak s oblibou říká generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares: „Příštích několik let bude darwinovských.“

 

Globální poptávka po elektrických vozidlech roste, ale jsou tu stále častější známky toho, že růst nepřichází dostatečně rychle pro výrobce automobilů, producenty akumulátorů a těžaře, kteří investovali daleko před spotřebitelskou poptávkou.

 

Varování Tesly z minulého týdne není jediným příznakem stresu. Renault zrušil plány na obchodování s akciemi ve svém byznysu s elektrickými vozidly Ampere kvůli zpomalující se poptávce po elektrických vozidlech, brutální konkurenci z Číny a ochabujícímu zájmu investorů o elektromobilní start-upy. Renault nyní bude vývoj produktů Ampere financovat sám. Podobně Volkswagen odvolal svůj plán na prodej akcií divize PowerCo zaměřené na výrobu vlastních akumulátorů pro elektromobily vzhledem k jejich velmi nízké hodnotě. Polestar, elektromobilní značka Volvo-Geely EV, propouští 450 zaměstnanců.

 

Německá asociace automobilového průmyslu oznámila, že prodej elektromobilů v Německu v roce 2024 klesne o 13 %. Vládní dotace na nákup elektromobilů vyschly a spotřebitelé čekají na slibovanou lepší techniku.

 

Těžař lithia Albermarle snižuje počet zaměstnanců, protože globální ceny minerálů pro akumulátory klesají. Australští těžaři niklu se potýkají s propadem cen nerostu, protože oživená indonéská produkce koliduje se zpomalující poptávkou.