name | autoweek.cz

Elon Musk sází na nové LFP akumulátory

Elon Musk sází na nové LFP akumulátory

10.05.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zatímco finanční náležitosti Tesly a Elona Muska se dostávají do hlavních zpráv, informace o potenciálně klíčové změně pro globální automobilový průmysl zůstala do značné míry stranou zájmu.
Elon Musk při zveřejňování tržeb automobilky Tesla a informaci o koupi Twitteru odhalil, že téměř polovina vozidel, která Tesla vyrobila v prvním čtvrtletí, byla vybavena lithio-železo-fosfátovými (LFP) akumulátory, levnějším soupeřem článků na bázi niklu a kobaltu (NCM), které v produkci elektromobilů dominují. Bylo to úplně poprvé, co Musk odhalil taková specifika o akumulátorech Tesly.
 
Vyslal tím silný signál, že články na bázi železa konečně začínají získávat celosvětovou přitažlivost v době, kdy je nikl zatížen obavami o dodávky od jeho hlavního producenta Ruska a kobalt je poskvrněn zprávami o nelidských podmínkách při jeho těžbě v dolech v Demokratické republice Kongo.
 
Souboj NCM proti LFP
Tesla není sama, kdo sází na to, že akumulátory LFP mohou prorazit i na západní trhy. Podle průzkumu agentury Reuters více než tucet společností uvažuje o zřízení továren na akumulátory a komponenty LFP ve Spojených státech i Evropě v průběhu příštích tří let.
 
„Myslím, že fosforečnan lithno-železitý dostává nový život. Pro průmysl elektricky poháněných vozidel to má jasnou a dlouhodobou výhodu,“ řekl zakladatel společnosti Our Next Energy Mujeeb Ijaz. Ijaz pracuje v oboru dostatečně dlouho na to, aby viděl, jak technologie, která se před deseti lety v Americe neuchytila, nabrala nový impuls. Byl hlavním technologickým ředitelem společnosti A123 se sídlem v Michiganu, prvním výrobcem akumulátorů LFP, který v roce 2012 zkrachoval a byl získán čínskou společností. On a další zastánci LFP uvedli relativní hojnost a nižší cenu železa jako klíčový faktor, který začíná převažovat nad nevýhodami, které brání přijetí LFP článků. Ty jsou větší, mají větší hmotnost a obecně akumulují méně energie než články NCM, což znamená kratší dojezd.
 
Chemie LFP v roce 2022 podle údajů Benchmark Mineral Intelligence (BMI) tvořila pouze 3 % akumulátorů elektromobilů ve Spojených státech a Kanadě a 6 % v Evropské unii, přičemž zbytek tvoří články nikl-kobalt-mangan (NCM). Tento souboj je ale mnohem vyrovnanější v Číně, kde LFP ovládá 44 % trhu elektromobilů oproti 56 % NCM.
 
Pro západní výrobce LFP článků, kteří chtějí prosperovat proti rivalům z Číny, která představuje asi 90 % celosvětové produkce, to může být dlouhá a náročná cesta. Krátkodobější obava je podle hlavního datového ředitele BMI Caspara Rawlese pokračující závislost na čínských dodavatelích. Články LFP také obsahují víc lithia než NCM. Odborníci z oboru proto vyjadřují obavy, že historická výhoda akumulátorů na bázi železa, spočívající v tom, že jsou výrobně levnější, by se mohla vytratit s rostoucí cenou lithia.
 
Tesla používá LFP akumulátory od loňského roku v některých základních verzích svého Modelu 3 vyrobených v USA, čímž rozšířila využití této technologie mimo Čínu, kde před dvěma lety začala pro některé Modely 3 používat LFP akumulátory vyrobené čínskou firmou CATL, největším výrobcem akumulátorů pro elektromobily na světě. Přesto vzhledem k historické dominanci akumulátorů na bázi niklu a kobaltu ve Spojených státech, rozsah používání článků LFP společností Tesla v prvním čtvrtletí roku 2022 - instalovaných ve 150 000 vyrobených vozů - analytiky a specialisty na akumulátory překvapil.
 
Perspektiva výroby LFP mimo Čínu
Společnost Mitra Chem, kterou spoluzaložil bývalý manažer dodavatelského řetězce akumulátorů Tesla Vivas Kumar, pracuje na výrobě materiálů pro akumulátory LFP v Kalifornii. Řekl, že očekával, že ceny niklu zůstanou kolísavé kvůli dislokacím dodavatelského řetězce. „Nejlepší pojistkou, kterou mají automobilky, je začlenit do svého portfolia více katod na bázi železa,“ dodal.
 
Americký výrobce elektromobilů Fisker, který plánuje používat LFP akumulátory ve svých SUV nižší třídy, plánuje zpočátku získávat články od čínské společnosti CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd). Generální ředitel Henrik Fisker však řekl, že jedná s dodavateli akumulátorů o výrobě ve Spojených státech, Kanadě nebo Mexiku od roku 2024 nebo 2025. Místní zdroje jsou podle Fiskera důležité, protože přeprava těžkých sad z Asie je nákladná, zejména pro nízkonákladová a velkoobjemově vyráběná vozidla. Není také šetrná k životnímu prostředí. Fisker je přesvědčen, že akumulátory LFP budou mít v globálním mixu elektromobilů hlavní místo, protože velká část majitelů elektrických vozidel jezdí jen ve městech na kratší vzdálenosti.
 
Chemii LFP po vypuknutí ukrajinské války zkoumají i další prémioví výrobci automobilů, včetně Audi od Volkswagenu, které LFP akumulátory dosud nepoužívalo. „Je možné, že ve střednědobém horizontu uvidíme LFP ve větší části flotily. Po válce nastane nová situace. Tomu se přizpůsobíme a podle toho zvolíme technologie a specifikace akumulátorů,“ řekl generální ředitel Audi Markus Düsmann. Šéf nákupu BMW Joachim Post zase řekl, že prověřují přednosti LFP: „Díváme se na různé technologie abychom minimalizovali využití zdrojů a také se díváme na optimalizaci chemie.“
 
Mezi výhody článků LFP patří menší riziko požáru než u článků NCM a lze je průběžně plně nabíjet aniž by během své životnosti ztrácely tolik kapacity. S rozšiřováním globálního trhu s elektromobily se očekává, že si najdou cestu do soukromých aut a užitkových vozidel základní úrovně, u nichž delší dojezd není tak kritický. Mezi překážky širokého přijetí LFP článků však patří nalezení řešení pro zlepšení hustoty energie, tedy snížení jejich velikosti a hmotnosti, a boj s rostoucí cenou lithia.
 
Vybudování a rozšíření výroby LFP ve Spojených státech a Evropě bude nějakou dobu trvat, což podtrhuje potřebu reakce západních vlád při snižování závislosti na Číně. Americké firmy čelí těžké bitvě o to, aby mohly konkurovat společnosti CATL, která je podporována čínskými vládními dotacemi a mimo jiné dodává články LFP Tesle.