name | autoweek.cz

EU stále trvá na zákazu spalovacích motorů
12.09.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová se setkala s představiteli evropského automobilového průmyslu. Rozmanité zájmy při regulaci emisí CO2 přinesly očekávaný výsledek: žádné uvolnění předpisů pro CO2 a i nadále vyčkávat... Rozhodnutí by mělo padnout v prosinci.
Nejvyšší představitelé evropského automobilového průmyslu se v Bruselu setkali s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou při třetí a závěrečné fázi „Strategického dialogu“ o budoucnosti tohoto odvětví. Netrpělivě očekávané jednání skončilo odkladem rozhodnutí. Předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová nicméně prohlásila, že neustoupí od cíle nulových emisí od roku 2035. V dialogu chce pokračovat v prosinci a poté chce přezkoumat stávající předpisy pro emise CO2.
Bezprostředně po schůzce nebylo ze strany Evropské komise vydáno žádné oficiální prohlášení. Zdroje blízké účastníkům pro agenturu Reuters uvedly, že Komise stále považuje ukončení technologie spalovacích motorů na fosilní paliva od roku 2035 za dosažitelné. Komise připustila značné problémy. Je proto připravena učinit určité kompromisy. Konkrétní opatření, které zvažuje, však nebyla zveřejněna.
Je ještě šance na přezkum
EU si stanovila cíl 100% snížení emisí CO2 u nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel do roku 2035, což podle některých skupin z automobilového průmyslu již není proveditelné. Tento cíl je chápán jako konec spalovacího motoru v nových vozidlech. Vzhledem k tomu, že prognózy prodeje elektromobilů zaostávají, automobilky tvrdí, že nemohou cíl pro rok 2035 dosáhnout, pokud nebudou mít určitou flexibilitu v oblasti technologií. Evropská komise urychlí přezkum svého cíle nulových emisí CO2 do roku 2035 na konec letošního roku, čímž jej posune oproti dřív plánovanému roku 2026.
Zástupci průmyslu, jako je generální ředitel BMW Oliver Zipse, prosazují, aby se emise CO2 neměřily jen ve výfukových plynech, ale emisemi v celém hodnotovém řetězci. Argumentem je, že by to znamenalo uznání úsilí o klimatickou neutralitu ve výrobě a dodavatelském řetězci.
Generální ředitel společnosti Stellantis Antonio Filosa, navrhuje oddělit plug-in hybridy, prodlužovače dojezdu a pohony na syntetická paliva od kategorie spalovacích motorů. Tyto alternativní pohony by měly být v konečném důsledku považovány za vozidla s novými energetickými zdroji (NEV) jako v Číně.
„Pokud se toto tempo vývoje nezmění, budeme muset v příštích třech letech učinit některá bolestivá rozhodnutí ohledně naší výrobní základny,“ řekl prezident Stellantisu John Elkann.
Podle Automotive News Komise předloží návrh na zavedení nové regulační kategorie pro malé elektromobily, které by mohly těžit z nižšího daňového zatížení a víc přispět k plnění cílů snižování emisí CO2. Von der Leyenová už dřív podpořila snahu o vytvoření kategorie malých elektromobilů. Vyzvala k vytvoření „elektrického auta pro Evropu“, které by bylo „čisté, efektivní a lehké, cenově dostupné a vyráběné v Evropě s využitím evropských dodavatelských řetězců.“
Přezkum cíle pro rok 2035 bude podle místopředsedy Komise Stéphana Séjourna konkrétně zaměřen na lehká užitková vozidla. Elektrické dodávky mají podíl na trhu pouze 8,5 % všech nových užitkových vozidel prodaných v EU, což je zhruba polovina podílu než u osobních elektromobilů. Podrobnosti zatím nejsou jasné, ale návrh by mohl zahrnovat paliva neutrální z hlediska CO2, jako jsou biopaliva, která by mohla i nadále pohánět spalovací motory, plug-in hybridy nebo prodlužovače dojezdu.
Komentář ACEA
Asociace evropských výrobců automobilů ACEA vítá jasné zaměření třetího strategického dialogu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu na strukturální výzvy, kterým čelí toto odvětví i Evropa jako celek.
„Souhlasíme s předsedkyní Komise, že je nutná odvážná a rychlá akce. Nikdo nemá na úspěchu mobility s nulovými emisemi větší zájem než evropští výrobci automobilů. Prosperující Evropa nás potřebuje a my potřebujeme prosperující Evropu,“ uvedl Ola Källenius, prezident ACEA a generální ředitel společnosti Mercedes-Benz.
Nejnaléhavěji jsou zapotřebí konkrétní kroky, aby se rámec politiky CO2 pro automobily a lehká užitková vozidla přizpůsobil realitě. Komise uznala, že je zapotřebí opatření ve třech oblastech: osobní automobily, lehká užitková vozidla a těžká nákladní vozidla. Ve všech těchto třech odvětvích silniční dopravy bude podle ACEA elektrifikace dominantní cestou k nulovým emisím. Opatření na podporu poptávky a vytvoření podpůrných podmínek, jako jsou levná energie a silná nabíjecí infrastruktura, proto zůstávají předpokladem pro jejich úspěšný přechod.
Zvláštní pozornost by měla být věnována výrobě malých elektromobilů s vysokou účinností. Také tržní situace s lehkými užitkovými vozidly, s podílem elektromobilů pouhých 8,5 %, je kritická a vyžaduje pozornost.
„Výrobci nákladních automobilů a autobusů se zavázali k zelené transformaci Evropy, vozidla jsou připravena, ale podpůrné podmínky nikoli,“ uvedl Christian Levin, generální ředitel Traton Group a Scania. Elektricky poháněná vozidla představují pouze 3,5 % registrací nových nákladních automobilů a autobusů, protože podpůrný rámec zaostává: megawattová nabíjecí struktura, kapacita infrastruktury a nákupní pobídky zůstávají nedostatečně rozvinuté. Představitelé automobilového průmyslu varují, že EU si už nemůže dovolit čekat s přezkumem emisních norem CO2 pro těžká vozidla do roku 2027. Místo toho jsou naléhavě zapotřebí opatření, aby se silniční nákladní doprava dostala na cestu ke klimatické neutralitě.
V rámci dialogu bylo podepsáno memorandum o porozumění mezi Komisí a klíčovými zúčastněnými stranami na podporu synergií mezi různými inovačními programy. ACEA vítá záměr vytvořit společný podnik pro automobilový výzkum a inovace a zdůrazňuje důležitost přímého zapojení společností do vytváření a řízení tohoto společného podniku.
Reakce VDA
Asociace německého automobilového průmyslu VDA po schůzce vyjádřila zklamání. „V příštím strategickém dialogu v prosinci musí být dosaženo jasné rozhodnutí. Musíme porovnat cíle s realitou,“ požaduje prezidentka VDA Hildegard Müllerová.
Navzdory své frustraci prezidentka VDA Müllerová uvítala posunutí přehodnocení na konec letošního roku, protože původně bylo plánováno na podzim 2026. Podle VDA by tento krok mohl vést k očekávaným reformám. „Fakta týkající se cen energií, dodávek surovin, rozvoje a rozšiřování nabíjecí infrastruktury a mnoho dalších ukazatelů, se musí analyzovat a vyhodnotit v příslušných pracovních skupinách.“
VDA konkrétně požaduje úplné opuštění cíle CO2 na 0 g/km od roku 2035. Místo toho by výrobci měli být povinni oproti cílovému datu snížit své emise pouze o 90 % namísto 100 %.
Foto: ACEA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz