name | autoweek.cz

Eurokomisař obhajuje represivní cla na elektromobily z Číny

Eurokomisař obhajuje represivní cla na elektromobily z Číny

02.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Komisař EU pro obchod Valdis Dombrovskis obhajoval represivní cla na elektromobily z Číny. Podle něho existují spolehlivé důkazy, že Čína vyplácí dotace narušující obchod. Postihnout to ale může i německé automobilky, Teslu a Dacii.

Komisař EU pro obchod Valdis Dombrovskis (52, Lotyšsko) obhajoval hrozící represivní cla na elektromobily z Číny. „Chceme rázněji bránit naše společnosti a naše ekonomické zájmy, když ostatní nehrají podle pravidel. Existují spolehlivé důkazy, že Čína vyplácí státní podporu, která narušuje obchod, a že to představuje nebezpečí pro evropský průmysl,“ řekl Dombrovskis listu Frankfurter Allgemeine Zeitung. Zhruba jedna pětina všech elektromobilů prodaných v Evropě je vyrobena v Číně.

 

Dombrovskis se vrátil z jednání v Číně, kde podle něho Číňané nastolili otázku represivních cel. Ujistil je, že vše je v souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO) a Čína bude mít možnost se do procesu plně zapojit.

 

Fakt, že EU sama vyplácí dotace, není podle něho argumentem proti antidotačnímu řízení: „Také jsme to slyšeli z čínské strany. Pomoc EU však představuje především nákupní prémie, které nenarušují obchod. Zákon EU o státní podpoře stanoví přísné limity pro státní pomoc, například pro továrny na akumulátory.“

 

„Přísně vzato, řízení není omezeno pouze na elektrická vozidla čínských značek. Mohou to být i vozidla jiných výrobců, pokud dostávají dotace na straně výroby. EU je otevřená hospodářské soutěži, ale tato soutěž musí být spravedlivá. Také další velké trhy již zavedly cla na akumulátory pro elektromobily z Číny a že EU je pravděpodobně největším otevřeným trhem pro čínské společnosti,“ prohlásil Dombrovskis pro Financial Times.

 

Řízení proti Číně by se tedy mohlo dotknout i nečínských výrobců, kteří tam vyrábějí. To znamená, že by clo na dovoz elektromobilů z Číny postihlo i evropské výrobce Volkswagen, BMW, Volvo (v majetku Geely) a Renault (resp. Dacii) ale především Teslu. Naopak odvetná opatření ze strany Číny by se nejvíc dotkla Audi, BMW, Mercedesu-Benz a Porsche. Původně Francií iniciovaná snaha by tedy ve velké míře zasáhla německé automobilky. Zavedení cla na čínské elektromobily by navíc z evropského trhu odstranila cenově dostupná vozidla s elektrickým pohonem. „Zatím nebylo přijato žádné rozhodnutí, ale proces není omezen na čínské značky,“ řekl Dombrovskis.

 

Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) odmítl případná represivní cla: „V zásadě si nemyslím, že budu stavět tržní bariéry. Taková izolacionistická politika by mohla vyvolat řetězovou reakci, která by masivně poškodila německou ekonomiku. Dnes to jsou auta, zítra chemické produkty a každý jednotlivý krok sám o sobě učiní svět chudším. Musíme se ujistit, že naše elektrická vozidla vyrábíme konkurenceschopně – pro Německo a pro světové trhy.“ Německý ministr hospodářství Robert Habeck (Zelení) naopak tento krok přivítal: „Je třeba přijmout opatření, pokud vyšetřování EU zjistí masivní porušení pravidel hospodářské soutěže.“

 

Čínské ministerstvo obchodu obvinilo EU z protekcionismu, který by měl více makroekonomických dopadů, jako je environmentální spolupráce mezi regiony a stabilita globálních automobilových dodavatelských řetězců. Čínský ministr obchodu Wang Wentao po jednání uvedl: „Dominance, kterou Čína zaznamenala v oblasti elektromobilů, je způsobena léty inovací ve výzkumu a vývoji, volnou hospodářskou soutěží a kompletním průmyslovým systémem.“