name | autoweek.cz

Evropa v poklesu

Evropa v poklesu

15.06.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Obavy z důsledků hospodářské krize odvádějí kupující v západní Evropě z prodejen nových aut. Dokazují to statistiky Asociace evropských automobilek ACEA.

V květnu 2012 se v Evropě prodalo 1 106 845 nových automobilů, což bylo o 8,7 % méně než před rokem, přičemž v letošním roce byl ve většině zemí o jeden pracovní den méně než v květnu 2011. Od počátku roku se prodalo 5 442 326 vozů, tedy o 7,7 % méně než před rokem.

Květnové výsledky výrazně ovlivňuje pokles prodeje na nejdůležitějším evropském trhu - v Německu se prodalo o 4,8 % méně aut než před rokem. Velký pokles vykazují i další velké trhy - Španělsko (-8,2 %), Itálie (-14,3 %) a Francie (-16,2 %). Pouze ve Velké Británii jsou prodejci spokojeni s nárůstem o 7,9 %.

Za pět měsíců se zatím Německo drží na stabilní hodnotě (+0,3 %) a Velká Británie se už propracovala do plusu (+2,6 %), zatímco další velké trhy vykazují velké ztráty - Španělsko o 7,3 % (ovšem z velmi nízkého základu vzhledem k vývoji v předchozích letech), Francie o 17,2 % a Itálie o 18,9 %.

Naopak poměrně pozitivní vývoj je na většině středo- a východoevropských trhů. Absolutní prodejní čísla zde ale zdaleka nemohou vyvážit celkovou bilanci EU ani ztráty automobilek v západní Evropě. Celkem 18 ze 26 zemí EU (Malta nedodává prodejní výsledky) vykazuje pokles zájmu o nová osobní auta. Pokles prodeje už není geografickou záležitostí jako dříve, kdy jih Evropy ztrácel, ale auta se prodávala na severu. Po logicky nejhorším Řecku (-47,3 %) byl druhý největší propad zaznamenán ve Finsku (-43,9 %).

Důsledkem propadu domácích trhů je dramatický pokles prodeje francouzských značek doprovázených Fordem a Fiatem, a to jak v květnu, tak celoročně. Ztráty Opelu v bilanci GM alespoň částečně vyvažuje posilování Chevroletu z korejské produkce (za květen GM do Evropy dovezlo pouhých 13 vozů vyrobených v Severní Americe).

V květnu se vzhledem k poklesu německého trhu zastavil i dosud pozitivní vývoj prodeje u německých automobilek vzhledem k zastavení růstu jejich domácího trhu. To se dotklo jak Volkswagenu (statistiky ACEA zde ukazují podstatně horší prodejní výsledky než koncernová tisková zpráva, ovšem uvedené údaje nejsou plně srovnatelné, protože VW do Evropy započítává poněkud jiné trhy) , tak i exkluzivních značek s výjimkou Audi.

Zvýšení prodeje vykazuje většina japonských značek, což je dáno jejich loňským dramatickým propadem prodeje vzhledem k jarnímu zemětřesení a následnému zastavení produkce.

Skutečně pozitivně se tedy situace vyvíjí jen pro korejské značky - Hyundai, Kia a v Koreji vyráběné Chevrolety pokračují v posilování pozic i přes celkový pokles trhu. I nadále své postavení v Evropě posiluje rovněž skupina Jaguar Land Rover.