name | autoweek.cz

Firmy omezily nákup aut
09.01.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Dramatický propad registrací nových osobních automobilů v prosinci způsobil celkový meziroční pokles o 3,7 %. Pokles ale vykazují jen firemní zákazníci - soukromníci vloni koupili osobních aut víc než před rokem. Odchod od turbodieselů způsobil dramatický růst průměrných emisí CO2.
V roce 2018 bylo v České republice registrováno celkem 261 437 nových osobních automobilů, 20 225 lehkých užitkových automobilů, 1203 autobusů, 9894 nákladních vozidel, 3706 nových traktorů. V předchozím roce to bylo 271 595 nových osobních automobilů, 19 398 lehkých užitkových automobilů, 804 autobusů, 10 008 nákladních vozidel a 4121 traktorů.
Celkově tedy registrace nových osobních vozů v roce 2018 klesly oproti předchozímu roku o 10 158 vozů (-3,74 %), zatímco nových lehkých užitkových vozů naopak vzrostly o 827 vozů (+4,26 %). U nových nákladních vozů klesly o 114 vozidel (-1,14 %). Registrace nových autobusů vzrostly o 399 vozidel (+49,63 %). Registrace nových traktorů loni klesly o 415 kusů (-10,07 %). Celkově registrace nových přívěsů a návěsů vzrostly o 2528 kusů (+6,76 %).
Vývoj registrací v roce 2018 byl i v České republice podobný jako v jiných evropských zemích, tedy ovlivněn zářijovým zavedením homologací s novou metodikou měření emisí WLTP. V důsledku toho výrazně narostly u osobních vozů registrace v srpnu a posléze v září a říjnu dramaticky poklesly. Proti tomu registrace lehkých užitkových vozidel se vyvíjely bez ovlivnění WLTP se stabilním mírným růstem. Registrace nákladních vozidel v podstatě stagnují, protože dopravci sice mají hodně zakázek, ale čelí velkému nedostatku řidičů.
Na rozdíl od jiných zemí ale v České republice přišel v prosinci výrazný propad registrací, který se projevil ve všech kategoriích - u nových osobních vozů klesly meziročně o 26,55 %, u lehkých užitkových vozů o 17,54 %, u nákladních vozů o 22,25 a u traktorů o 65,76 %. Pouze u autobusů vzrostly meziročně o 50,86 %.
Pokles registrací nových osobních aut jde plně na úkor firemní klientely, protože soukromníci vloni koupili o 3090 nových aut víc než o rok dřív.
Ve shodě s tím je i odklon kupujících od vznětových motorů, které u nových aut kupují především firmy, a růst prodeje aut se vznětovými motory. Pozoruhodný je úbytek prodeje vozů na CNG, který je ale do značné míry způsoben nedostatkem vozů Škoda Octavia G-tec ve druhé polovině roku. Růst registrací vozů s hybridním (vč. plug-in hybridů) a elektrickým pohonem může vypadat dramaticky (+71 % resp. + 101 %), nicméně jejich podíl na trhu je i nadále zanedbatelný (1,85 % resp. 0,24 %). Důsledkem přesunu zájmu kupujících od vznětových k zážehovým motorům ovšem má za následek výrazný růst průměrné hodnoty emisí CO2 ze 123 g/km v roce 2017 na loňských 128 g/km, což je výrazně v rozporu se snahou EU (připomeňme, že cílem pro rok 2021 je celoevropský průměr 95 g CO2/km). Podíl na tom má i přetrvávající zájem českých kupujících o vozy s pohonem všech kol, který kromě Švýcarska nemá v Evropě obdoby.
Podobně předešlé trendy potvrzuje i vývoj s ohledem na typy karoserií, kde pokračuje jasný příklon k vozům SUV všech velikostí na úkor kombi, MPV i sedanů.
Vítězové a poražení roku 2018 (značky osobních vozů s prodejem nad 100 aut ročně)
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů v roce 2018 vzrostly meziročně o 3,8 % na 177 117 vozidel, přičemž jejich průměrné stáří bylo 10,3 roku. Alarmující je podíl vozidel starších 10 let, který činí 51,64 %. Zvláště zarážející je skutečnost, že legislativa v ČR i nadále připouští, aby u nás bylo nově registrováno 32 185 automobilů starších 15 let, které se všude jinde v Evropě vyřazují z provozu.
Celkově tedy registrace nových osobních vozů v roce 2018 klesly oproti předchozímu roku o 10 158 vozů (-3,74 %), zatímco nových lehkých užitkových vozů naopak vzrostly o 827 vozů (+4,26 %). U nových nákladních vozů klesly o 114 vozidel (-1,14 %). Registrace nových autobusů vzrostly o 399 vozidel (+49,63 %). Registrace nových traktorů loni klesly o 415 kusů (-10,07 %). Celkově registrace nových přívěsů a návěsů vzrostly o 2528 kusů (+6,76 %).
Vývoj registrací v roce 2018 byl i v České republice podobný jako v jiných evropských zemích, tedy ovlivněn zářijovým zavedením homologací s novou metodikou měření emisí WLTP. V důsledku toho výrazně narostly u osobních vozů registrace v srpnu a posléze v září a říjnu dramaticky poklesly. Proti tomu registrace lehkých užitkových vozidel se vyvíjely bez ovlivnění WLTP se stabilním mírným růstem. Registrace nákladních vozidel v podstatě stagnují, protože dopravci sice mají hodně zakázek, ale čelí velkému nedostatku řidičů.
Na rozdíl od jiných zemí ale v České republice přišel v prosinci výrazný propad registrací, který se projevil ve všech kategoriích - u nových osobních vozů klesly meziročně o 26,55 %, u lehkých užitkových vozů o 17,54 %, u nákladních vozů o 22,25 a u traktorů o 65,76 %. Pouze u autobusů vzrostly meziročně o 50,86 %.
Pokles registrací nových osobních aut jde plně na úkor firemní klientely, protože soukromníci vloni koupili o 3090 nových aut víc než o rok dřív.
provozovatel | 2018 | 2017 | rozdíl | ||
ks | podíl | ks | podíl | ||
firemní | 189 368 | 72,43 % | 202 616 | 74,6 % | -13 248 |
soukromá | 72 069 | 27,57 % | 68 979 | 25,4 % | +3 090 |
Ve shodě s tím je i odklon kupujících od vznětových motorů, které u nových aut kupují především firmy, a růst prodeje aut se vznětovými motory. Pozoruhodný je úbytek prodeje vozů na CNG, který je ale do značné míry způsoben nedostatkem vozů Škoda Octavia G-tec ve druhé polovině roku. Růst registrací vozů s hybridním (vč. plug-in hybridů) a elektrickým pohonem může vypadat dramaticky (+71 % resp. + 101 %), nicméně jejich podíl na trhu je i nadále zanedbatelný (1,85 % resp. 0,24 %). Důsledkem přesunu zájmu kupujících od vznětových k zážehovým motorům ovšem má za následek výrazný růst průměrné hodnoty emisí CO2 ze 123 g/km v roce 2017 na loňských 128 g/km, což je výrazně v rozporu se snahou EU (připomeňme, že cílem pro rok 2021 je celoevropský průměr 95 g CO2/km). Podíl na tom má i přetrvávající zájem českých kupujících o vozy s pohonem všech kol, který kromě Švýcarska nemá v Evropě obdoby.
pohonné hmoty | 2018 | 2017 | rozdíl | ||
ks | podíl | ks | podíl | ||
benzin | 175 276 | 67,04 % | 158 796 | 58,46 % | +16 480 |
nafta | 78 991 | 30,21 % | 102 641 | 37,79 % | -23 650 |
hybrid | 4 831 | 1,85 % | 2 826 | 1,04 % | +2 005 |
CNG | 1 936 | 0,74 % | 2 890 | 1,06 % | -954 |
LPG | 816 | 0,31 % | 1 200 | 0,44 % | -384 |
elektromobily | 618 | 0,24 % | 307 | 0,11 % | +311 |
4x4 | 44 827 | 17,15 % | 49 689 | 18,30 % | -4 862 |
Podobně předešlé trendy potvrzuje i vývoj s ohledem na typy karoserií, kde pokračuje jasný příklon k vozům SUV všech velikostí na úkor kombi, MPV i sedanů.
karoserie | 2018 | 2017 | rozdíl | ||
ks | podíl | ks | podíl | ||
SUV | 77 053 | 29,47 % | 65 974 | 24,29 % | +11 079 |
kombi | 62 330 | 23,84 % | 72 813 | 26,80 % | -10 483 |
hatchback/liftback | 44 531 | 17,03 % | 45 765 | 16,85 % | -1 234 |
MPV | 31 285 | 11,97 % | 37 669 | 13,86 % | -6 384 |
sedany | 28 594 | 10,94 % | 30 483 | 11,20 % | -1 889 |
mini | 6 963 | 2,64 % | 6 553 | 2,41 % | +410 |
víceúčelové | 5 400 | 2,07 % | 7 332 | 2,69 % | -1 932 |
sportovní + kupé | 1 758 | 0,67 % | 2 069 | 0,75 % | -311 |
Vítězové a poražení roku 2018 (značky osobních vozů s prodejem nad 100 aut ročně)
vítězové | 2018 | 2017 | rozdíl | podíl | |
1. | Lexus | 408 | 307 | 101 | 132,9 % |
2. | Peugeot | 10 789 | 8 613 | 2 176 | 125,3 % |
3. | Subaru | 1 370 | 1 124 | 246 | 121,9 % |
4. | Citroën | 6 720 | 5 576 | 1 144 | 120,5 % |
5. | Suzuki | 4 530 | 3 787 | 743 | 119,6 % |
6. | Toyota | 9 813 | 8 328 | 1 485 | 117,8 % |
7. | Volvo | 2 220 | 1 962 | 258 | 113,1 % |
8. | Kia | 10 439 | 9 231 | 1 208 | 113,1 % |
poražení | 2018 | 2017 | rozdíl | podíl | |
1. | Audi | 2 825 | 4 486 | -1 661 | 63,0 % |
2. | Fiat | 2 152 | 3 035 | -883 | 70,9 % |
3. | Opel | 6 030 | 7 890 | -1 860 | 76,4 % |
4. | Ford | 12 839 | 16 644 | -3 805 | 77,1 % |
5. | Alfa Romeo | 170 | 219 | -49 | 77,6 % |
6. | BMW | 5 803 | 7 392 | -1 589 | 78,5 % |
7. | Seat | 6 067 | 7 535 | -1 468 | 80,5 % |
8. | Mercedes-Benz | 7 136 | 8 545 | -1 409 | 83,5 % |
9. | Nissan | 5 463 | 6 273 | -810 | 87,1 % |
10. | Renault | 9 898 | 11 224 | -1 326 | 88,2 % |
Trh - celkem | 261 437 | 271 595 | -10 158 | 96,3 % |
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů v roce 2018 vzrostly meziročně o 3,8 % na 177 117 vozidel, přičemž jejich průměrné stáří bylo 10,3 roku. Alarmující je podíl vozidel starších 10 let, který činí 51,64 %. Zvláště zarážející je skutečnost, že legislativa v ČR i nadále připouští, aby u nás bylo nově registrováno 32 185 automobilů starších 15 let, které se všude jinde v Evropě vyřazují z provozu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz