name | autoweek.cz

Ghosn nastínil harmonogram pro autonomní řízení
23.07.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Carlos Ghosn, prezident a generální ředitel Nissan Motor, oznámil harmonogram pro uvedení nejnovější techniky směřující k automatizaci řízení vozidel. Řidiči ve vozech Nissan vybavených funkcemi pro autonomní řízení i nadále zůstávají za volantem a mají vše stále pod kontrolou.
Podle Carlose Ghosna by nová technika, např. automatizované ovládací prvky zaměřené na jízdní pruhy a systémy řízení provozu na dálnici, měly být představeny během příštích čtyř let. Jejich cílem je ukázat zákazníkům životaschopnost a význam systémů autonomního řízení, které by měly být komerčně dostupné v roce 2020.
Technika autonomního řízení, kterou Nissan postupně představuje, má zlepšit bezpečnost a jízdní podmínky na silnicích pomocí automatizace rutinních úkolů, které dnes motoristé musí plnit. Na rozdíl od pilotních projektů vozů se zcela nezávislým řízením, které jiní výrobci v současnosti předběžně testují, zůstávají řidiči ve vozech Nissan vybavených funkcemi pro autonomní řízení nadále za volantem a mají vše stále pod kontrolou.
„Na konci roku 2016 Nissan v rámci své strategie pro autonomní řízení zpřístupní dvě další technická řešení. Přicházíme na trh s pilotem pro dopravní zácpy - technikou, která umožní využít autonomní (a bezpečné) řízení na ucpaných dálnicích. V téže době zpřístupníme pro široký sortiment vozidel plně automatizované parkovací systémy," uvedl Ghosn.
„Po tomto kroku bude v roce 2018 následovat uvedení velkého počtu ovládacích prvků zaměřených na jízdní pruhy, díky nimž si vozy samy poradí s nejrůznějšími riziky a budou moci přejíždět mezi jízdními pruhy. A ještě před koncem tohoto desetiletí představíme autonomní technologii pro křižovatky, díky které si vozidla poradí s křižovatkami ve městech bez nutnosti zásahu ze strany řidiče," dodal Ghosn.
Nissan stojí v čele snahy automobilového průmyslu o větší automatizaci vozidel, jejímž cílem je ulevit řidičům od všedních úkolů a zároveň zvýšit jejich bezpečnost, uvolnit ucpané komunikace a přispět k redukci emisí.
Poptávku po technice autonomního řízení, větším počtu vozidel s nulovými emisemi (jako je například Nissan Leaf) a větších možnostech připojení ve vozidlech budou podle Ghosnovy předpovědi zvedat čtyři hlavní faktory:
„Prvním z nich je rozmach globálních velkoměst, který posiluje potřebu inovací přispívajících k uvolnění komunikací, snížení emisí a lepšímu řízení provozu. Druhým je rostoucí poptávka po komunikačních prostředcích ve vozidlech, které splní či překonají očekávání digitální generace. Naše vozidla musí mít stejně široké možnosti připojení jako chytré telefony a tablety, na nichž život této generace dnes a denně závisí.
Zatřetí je třeba překonat generační propast, a proto chceme nabídnout vozidla, která zaujmou rostoucí celosvětovou populaci seniorů. Tito spotřebitelé chtějí techniku a automatizované systémy, díky nimž budou moci řídit bezpečně i ve vyšším věku.
A konečně čtvrtým velkým trendem je tlak na podporu genderové rozmanitosti. Jde především o uznání důležité role, kterou ženy hrají jako spotřebitelky a kupující, ale i jako rozhodující činitelky a manažerky v celém automobilovém průmyslu," uvedl Ghosn.
Ghosn konstatoval, že podle očekávání společnosti Nissan by se v příštím roce mělo k vylepšeným komunikačním systémům připojit dalších více než 1,5 milionu vozů značky Nissan. Pomoci by jim v tom měly systémy na bázi cloudu, díky nimž kromě dalších služeb nabídnou lepší přístup k sociálním sítím, zábavním aplikacím a softwaru pro rozpoznání hlasu.
„Společnost Nissan bude součástí řešení dopravy v rostoucím počtu velkoměst. Budeme se nadále snažit, aby naše vozy nabízely širší možnosti připojení. Chceme převzít vedoucí úlohu ve vývoji vozidel se systémy autonomního řízení. A ve všech aspektech podnikání uznáváme jedinečné potřeby starších řidičů, stejně jako vliv i dopad, který na automobilový průmysl mají ženy jako zákaznice," řekl Ghosn.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz