name | autoweek.cz

GM představuje přední centrální airbag

GM představuje přední centrální airbag

03.10.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

General Motors uvádí jako první na trh nový bezpečnostní prvek ochrany řidiče a spolujezdce vpředu při bočních nárazech - centrální airbag.

Pokud se vám zdá, že v interiéru osobních aut už není místo pro další airbagy, pak se mýlíte. Koncern General Motors oznámil, že v řadě SUV Chevrolet Traverse, Buick Enclave a GMC Arkadia modelový rok 2013 (tzn. prodávané už v roce 2012) bude instalovat válcovitý airbag v prostoru mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Na vývoji tohoto systému spolupracovalo GM s výrobcem airbagů společností Takata.

 

Centrální airbag chrání řidiče a spolujezdce před kontaktem při bočních nárazech, stejně tak i samotného řidiče a měl by současně zvýšit ochranu v případě převrácení vozu.

GM analyzovalo databázi fatálních nehod (National Highway Traffic Safety Administration’s Fatality Analysis Reporting System database) a zjistilo, že hluboko zasahující boční nárazy v letech 2004 až 2009 zapříčinily 11 % úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při haváriích bez převrácení vozidla, přičemž se sledovala vozidla modelového roku 1999 a novější. Tyto fatální následky, kdy cestující seděl na nenaražené straně vozidla, představují také 29 % všech úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při bočních nárazech.

„Přední centrální airbag federální zákony nevyžadují a žádný jiný airbag v dnešních osobních vozidlech nenabízí tento druh ochrany osobám na předních sedadlech,“ řekl vedoucí konstruktér pokrokových zádržných systémů GM Scott Thomas,.

„Přední centrální airbag má reálný potenciál zachraňovat životy při bočních nárazech. „GM a Takata si zaslouží ocenění za průkopnictví v této důležité oblasti,“ řekl prezident pojišťovacího Institute for Highway Safety Adrian Lund.

„Protože žádný zádržný systém nedokáže působit na všechny části těla a všechny potenciální zranění, přední centrální airbag je konstruovaný tak, aby působil spolu s dalšími airbagy a bezpečnostními pásy a společně tak vytvářely komplexní zádržný systém,“ řekl výkonný ředitel GM Vehicle Safety and Crashworthiness Gay Kent.