name | autoweek.cz

Jak německá automobilová arogance způsobila evropský Kodak moment

Jak německá automobilová arogance způsobila evropský Kodak moment

08.10.2023 | | Aktuality

Vyšetřování Ursuly von der Leyenové ohledně nezákonných čínských dotací na elektromobily je pokusem uklidit nepořádek, který vytvořil německý automobilový průmysl. Uvádí to analýza nevládní ekologické organizace Transport & Environment. S textem nemusíme souhlasit, ale stojí za zamyšlení.

Ursula von der Leyenová vyvolala otřes v evropském a čínském automobilovém průmyslu, když oznámila vyšetřování nezákonných čínských dotací na elektricky poháněná vozidla (EV). Předsedkyně Evropské komise tak uklízí nepořádek, který vytvořil německý automobilový průmysl.

 

Jde o osudový krok. Pokud budou uzákoněna cla na čínský dovoz, mohlo by to spustit řadu odvetných opatření, která by mohla zásadně změnit obchodní a průmyslovou politiku EU.

 

Jak už to tak bývá, příběh začíná v Německu. Automobilky jako Volkswagen se v 80. letech vydaly na východ. Od konce roku 2000 prodej německých aut v Číně vzkvétal. Automobilky vydělaly pro své akcionáře jmění. Nyní je večírek téměř u konce. Plně elektrická vozidla vzrostla na čtvrtinu čínského prodeje aut a je šokující, že němečtí výrobci automobilů nefigurují ani v top 10 prodeje elektromobilů. To nevěstí nic dobrého pro jejich budoucí podíl na trhu. Ve skutečnosti je to pro německé automobilky, jako je Volkswagen, existenční otázka. Ne to, že by se Čína mohla mstít.

 

Evropský Kodak moment

Je to už dlouho zřejmé. Možná si ještě vzpomenete na to, jak Angela Merkelová v roce 2017 lobovala v Číně, aby zpomalila její politiku podpory elektromobility. Ve stejném roce Maroš Šefčovič, nově jmenovaný šéf Green Dealu v Evropě, řekl, že jeho cílem je vyhnout se „Kodak momentu“ pro evropský automobilový průmysl. A přesto, navzdory jeho nejlepšímu úsilí, je to přesně to, co nyní vidíme. (Kodak moment je situace, kdy podnik nedokáže předvídat změny ve svém odvětví a propadne se z dominantního postavení na trhu na malého hráče nebo dokonce vyhlásí bankrot).

 

Arogance je hlavním faktorem. Šéfové německých automobilek si mysleli, že se nikdo nikdy nebude zajímat o jejich podvádění s emisemi vznětových motorů. Odmítli Teslu a Čínu jako začínající a okrajové hráče. Koneckonců, jen Němci vědí, jak vyrábět vysoce kvalitní auta.

 

Zatímco čínští výrobci automobilů inovovali, snižovali náklady a pomáhali rozvíjet průmysl akumulátorů světové třídy, němečtí výrobci automobilů a dodavatelé si užívali rekordních zisků, lobovali proti, podváděli a pak neochotně dodržovali zelené předpisy. Ale v žádném okamžiku, dokonce ani po návštěvě Merkelové v Číně nebo po meteorickém vzestupu Tesly, se do elektrifikace nepustili naplno.

 

Stejná arogance byla k vidění na letošním autosalonu v Mnichově, kde generální ředitel BMW Zipse kritizoval EU pro její cíl nulových emisí do roku 2035 a nedostatek podpory pro syntetická paliva.

 

Ale tím tento příběh nekončí. Čína není pěkný demokratický stát s inteligentní klimatickou a průmyslovou politikou. Je to orwellovská diktatura usilující o nahrazení Západu jako přední světové ekonomické a technologické velmoci. Ať už jde o čipy, ocel nebo akumulátory a elektromobily, Číňané hrají podle vlastních pravidel. Pokud „vítězství“ vyžaduje stovky miliard dotací, vytvoření státem vlastněných národních šampiónů nebo omezení exportu grafitu pro vznikající konkurenty v oblasti akumulátorů v Evropě, Čína to udělá.

 

Evropa nad tím zavírala oči, protože nás paralyzovala závislost německých automobilek na zisku z Číny.

 

Zaslouží si arogantní a krátkozraký průmysl ochranu? Měli bychom omezit dovoz levných čínských elektromobilů, když se naše vlastní automobilky zajímají pouze o velká SUV se spalovacími motory?

 

Je to férová otázka, ale uniká jí větší pointa. Nejde o ochranu našich výrobců automobilů před čínskou (nebo americkou) konkurencí. Jde o zajištění toho, aby si Evropa udržela svou průmyslovou základnu.

 

Musíme se vyhnout budoucnosti, kde se všechny naše katody, články akumulátorů a elektrická auta budou vyrábět v Číně a v Evropě zaniknou statisíce pracovních míst. Nejde však jen o čínské automobilky jako BYD a Polestar. Tesla je významným exportérem elektromobilů z Číny do Evropy. Renault vyrábí populární Dacie Spring v Š'-jenu. BMW bude elektrická Mini vyrábět v Číně pro export do Evropy. I tato vozidla by měla být předmětem šetření Komise a potenciálních tarifů.

 

Stejně tak není věrohodné obviňovat Čínu z nespravedlivých dotací a ignorovat americký zákon o snižování inflace IRA. Skutečnost je taková, že průmysl akumulátorů v EU nemůže konkurovat dotovaným čínským ani dotovaným dovozům ze Severní Ameriky. Pokud skutečně chceme vzkvétající zpracovatelský, katodový, článkový a elektromobilní průmysl v Evropě, budeme potřebovat mnohem komplexnější revizi našich obchodních a místních pravidel.

 

Cla by zahraničním výrobcům nezabránila v příchodu do Evropy. Takže Volkswagen & spol. bude muset zlepšit svou hru. Začíná se základními věcmi. Výrobci automobilů v EU ve srovnání s Teslou a Číňany málo investují a utrácejí peníze za dividendy a zpětné odkupy akcií. To se musí změnit. Automobiloví šéfové, jako Oliver Blume, by měli využít svůj vliv k ukončení trapných nesmyslů o syntetických palivech. Musíme se zaměřit na zvýšení prodeje elektromobilů v celé Evropě. Iniciativa Evropské komise v oblasti firemních vozových parků je dokonalou příležitostí k výraznému posílení poptávky po elektrických vozidlech v Evropě, která by, ve spojení s ochranou obchodu, měla být pro výrobce automobilů v EU darem z nebes.

 

Nic z toho se nestane bez politického vedení. Evropský automobilový průmysl má za sebou desítky let trvající historii toho, že dělá příliš málo a příliš pozdě. Šéfové automobilek nemohou rozvázat gordický uzel, který vytvořili tím, že byli tak závislí na Číně. A tak si Ursula von der Leyenová zaslouží uznání. Projevuje o tuny víc vize a odhodlání než kterýkoli z jejích předchůdců, nebo dokonce současný německý kancléř, stále nepřítomný Olaf Scholz.