name | autoweek.cz

Koho postihují cla na čínské elektromobily?
18.08.2025 | Aktuality
Nevyzpytatelnou celní politikou Donald Trump vyvolává zmatek a zlobu mezi firmami i politiky. Jenže nejtvrdší cla v rámci automobilového průmyslu neuvalují USA ale EU. Michael Gerster na stránkách Automobilwoche připomíná, že jejich dopad je úplně jiný než se plánovalo.
Velké pobouření v Evropě vyvolala 15% cla, chránící trh Spojených států před dovozem aut z EU. Tato cla jsou sice nižší, než se původně Evropané obávali, nicméně zátěž pro ekonomiku jsou stále znatelná, protože cla prodražují dovoz a zpomalují obchod. Jenže v současnosti nejvyšší automobilová cla neuvalují Spojené státy, ale EU.
Evropská unie se pokusila zabránit čínským výrobcům elektromobilů podporovaným státními dotacemi v uvádění levných elektromobilů na evropský trh. Trestní příplatek pro výrobce elektromobilů z Číny nad rámec obvyklých 10 %, platných pro dovoz automobilů ze zemí mimo EU, je rozdělen podle značek. Rozsah sahá od 7,8 % pro vozy Tesla vyrobené v Číně, přes 17 % pro BYD, 18,8 % pro Geely a 20,7 % pro „spolupracující společnosti“ až po 35,3 % pro SAIC a nespolupracující společnosti. V extrémních případech to tedy představuje celkem clo ve výši 45,3 %.
Jenže dopad cel je úplně jiný, než byl záměr Evropské komise. Trestající cla proti čínským elektromobilům nejvíc škodí evropským automobilkám a snaze o snižování emisí CO2. Tak trochu se chce zopakovat legendární konstatování ruského politika Viktora Černomyrdina: „Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.“
Dopad cel na evropské značky
Analýza Automobilwoche ukazuje dopad sankčních cel EU na evropské automobilky dovážející elektromobily z Číny do Evropy a vysvětluje, proč nezpomalila vzestup čínských značek.
Volkswagen z Číny dováží vozy Cupra Tavascan a musí za ně platit clo celkem 30,7 %. BMW vyrábí plně elektrické modely Mini Aceman a Cooper SE ve společnosti Spotlight Automotive v Číně, což je společný podnik BMW a Great Wall Motors. Donedávna se z Číny dovážel i model iX3. BMW za ně musí platit clo ve výši 30,7 %, což se ale zatím nepromítlo do cen.
Smart, společný projekt společností Geely a Mercedes, do Evropy dováží všechna svá vozidla z Číny. Jako partner Geely musí Smart platit celkové clo ve výši 28,8 %. To mělo od začátku roku hmatatelný dopad na zákazníky, protože Smart zvýšil své ceny o 2000 eur. Výsledkem je pokles prodeje o 70 %.
Dacia vyrábí svůj malý elektromobil Spring v Číně. Cenu zatím nezvýšila, což samozřejmě dopadá na příjmy. Poptávka po modelu Spring však v posledních měsících stejně klesla kvůli všeobecnému rušení vládních dotací. Stellantis již z Číny nevozí vozy svých značek Peugeot nebo Citroën, ale dováží vozidla od svého partnera ve společném podniku Leapmotor.
Ti všichni musí platit vysoké příplatky, které mají primárně postihovat čínské výrobce.
Cla zatím čínské výrobce nezpomalila
Jsou ale cla účinná? To je otázkou. Společnosti BYD, Great Wall Motors a Xpeng i přes sankční cla zaznamenaly meziročně dramatický růst prodeje. BYD v odpovědi na dotaz Automobilwoche tvrdí, že v současné době cla na zákazníky nepřenáší. Navíc plánuje od roku 2026 vyrábět elektromobily v Maďarsku a Turecku, což staví celou záležitost do úplně jiné perspektivy.
Ceny vozů společnosti Great Wall Motors (dodatečné clo 20,7 %) zatím nejsou ovlivněny, protože v současné době stále má dostatečné zásoby elektrických modelů Ora dovezené ještě před zavedením cel. Také značka Xpeng loni na podzim, před vstupem cla v platnost, dovezla dostatek vozů, jež jí umožní udržet ceny alespoň pro letošní rok (předepsané celkové clo má 30,7 %).
Speciální případ: Volvo
Dotčeno bylo i Volvo Cars, součást skupiny Geely, V Číně vyrábí některé ze svých modelů stejně jako dceřiná společnost zabývající se elektromobily Polestar. Prodej modelu EX30, dováženého z Číny, v první polovině roku poklesl o téměř 35 %. Od dubna 2025 se EX30 kvůli clům EU vyrábí v belgickém Gentu. Volvo oznámilo: „Nezvýšili jsme ceny modelu EX30. I když je výroba v Evropě dražší, šetříme také náklady za logistiku a vůz může být dodán rychleji.“
Elektrický sedan ES90, který bude uveden na trh na konci roku, přichází do Evropy z Číny. U tohoto špičkového modelu budou již podle Volva cla EU zahrnuta v ceně. Je však také možné, že tento model pro Evropu se v budoucnu bude vyrábět v americkém závodě v Ridgeville.
Dovoz z Číny: boom zažívají hybridy
Pozoruhodné je, že dovoz z Číny se meziročně výrazně změnil. Zatímco bylo dovezeno o 30 % méně elektromobilů, objem ostatních pohonných systémů se zvýšil. Podíl elektromobilů na čínském dovozu klesl z 83 % na 66 %. Prodej konvenčních aut na benzin se zvýšil o 18,4 %, zatímco plug-in hybridy (PHEV) vzrostly o 49,2 %. Obzvláště výrazný růst zaznamenaly hybridní vozy bez možnosti nabíjení (HEV), které ve statistikách poskočily o 362 % a nyní tvoří 22,2 % čínského dovozu oproti 7,9 % v loňském roce.
Vzhledem k tomu, že západní výrobci dovážejí z Číny pouze čistě elektromobily, nárůst registrací HEV a PHEV pochází jen od čínských značek. Výrobci hybridů a plug-inů jsou však přesně ty samé často státem dotované korporace, jejichž exportu elektromobilů chtěla EU zabránit cly zabránit.
Sankční cla EU sice snad vedla k tomu, že méně údajně levnějších elektromobilů z Číny konkuruje evropským automobilkám. Jenže výrobci z EU nyní čelí rostoucím problémům v prodeji hybridů, tedy segmentu, v němž poptávka v současné době roste rychleji, než se očekávalo. A nezapomínejme: rostoucí dovoz levných aut se spalovacími motory, hybridů a plug-in hybridů z Číny nejen škodí evropským automobilkám, ale také podkopává cíl EU snižovat emise CO₂.
Foto: Newspress a Auto-Medienportal
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz