name | autoweek.cz

Koncept Peugeot Exalt s elektrickou koloběžkou
08.09.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Peugeot na pařížském autosalonu představí koncepční vůz Exalt využívající nové materiály- z místních zdrojů i recyklované. Pod podlahou zavazadlového prostoru je moderní elektrická koloběžka HYbrid-kick.
Pětidveřový sedan s dlouhým rozvorem je dlouhý 470 cm. Tým designérů vedený Pierrem Paulem Matteim odstranil vše nadbytečné. Použité materiály prošly přísným výběrem, aby byly co nejefektivnější. Karoserie ze surové oceli vzdávající hold umění karosářů z 20. let 20. století ručně vytvaroval řemeslný klempíř.
Pro snížení aerodynamického odporu je na zádi použita funkční tkanina nazvaná Kůže žraloka (Shark Skin). Tento materiál zlepšuje díky své zrnité struktuře aerodynamické vlastnosti vozu. Použití této tkaniny je zdůrazněno jasnou linií zajišťující přechod mezi zadními dveřmi a zadní částí karoserie. Přirozené odstíny surové oceli jsou v ostrém kontrastu s šedým odstínem materiálu Shark Skin. Po verzi prezentované v Pekingu jde o nově zpracovaný kontrast mezi jasně vedenými liniemi.
Víko zavazadlového prostoru používá inovativní systém otevírání na principu pantografu s otevíráním zabudovaným motorkem. Díky tomu je možné maximální otevření i v omezených prostorách. Po otevření se objeví objemný zavazadlový prostor s nízkým prahem. Pod podlahou zavazadlového prostoru se ukrývá skládací elektrická koloběžka HYbrid-kick jako ideální doplněk pro pohyb po městě.
Peugeot i-Cockpit doplňují dva výsuvné dotykové displeje v prodloužení středové konzoly. Na horním displeji se ovládají funkce, jako je palubní počítač, systém Hi-Fi nebo navigace. Druhý displej nabízí trvale viditelnou lištu, ze které se ovládá zejména automatická klimatizace a systém úpravy vzduchu Pure Blue.
Na přístrojové desce je zabudováno devět páčkových přepínačů typu Toggle Switches. Jsou rozděleny do dvou skupin: dva ovladače nalevo od volantu a sedm vpravo. Toto rozdělení bylo zvoleno kvůli kapacitě lidského mozku snadno si zapamatovat až sedm věcí z hlediska polohy či funkce. Řidič má možnost propojovat jednotlivé přepínače Toggle Switches a funkce - přístup k navigaci přes určitý přepínač, nastavení parametrů vozů přes jiný atd.
Pro komfort posádky je Peugeot Exalt vybaven inovativním systémem úpravy vzduchu Pure Blue. Ten pokud je vůz bez posádky vyčistí plochy v kabině za pomoci baktericidů a fungicidů. Jakmile se vůz rozjede, upravuje aktivní filtr vzduch vstupující do interiéru, odstraňuje z něj organické složky a jemné částice ve vzduchu.
Peugeot Exalt navazuje na směr, který v roce 2012 zahájil koncepční vůz Onyx. Používá se ocel v surovém stavu. I další prvky, jako ráfky, jsou ponechány v surovém stavu, aby bylo možné obdivovat vzor vytvořený frézováním.
V interiéru nad spodní linií oken nahrazuje dřevo textilie nopkové struktury z přírodní vlny na dveřích, přístrojové desce a stropě. Oba materiály od sebe odděluje lišta vytvořená 3D tiskem, která v sobě ukrývá zdroje Hi-Fi systému. Kůže se nechávají stárnout přirozeně, bez použití chemikálií. Vzniká tak jedinečná patina kůže. Vzhled každého vozu je pak jedinečný a optimalizuje se tak spotřeba materiálu.
Exalt ve snaze využívat materiály získávané co nejblíže k oblasti prodeje používal v Číně eben. Ten byl zvolen kvůli tomu, že roste na asijském kontinentu. V Evropě ho nahradil materiál Newspaper Wood vyrobený z použitého novinového papíru. Toto dřevo nového typu se oproti prvnímu použití u koncepčního vozu Onyx nyní získává recyklováním ekonomických stránek novin, které mu přinášejí svůj charakteristický lososový odstín.
Uhlíková vlákna nahradilo přirozené čedičové vlákno vzniklé tavením čedičového kamene. Omezuje se tak využívání petrochemických zdrojů.
Peugeot Exalt má pohon všech kol HYbrid4 plug-in s celkovým výkonem 250 kW (340 k). Zážehový čtyřválec 1,6 THP 198 kW (270 k), na jehož vývoji se podílel Peugeot Sport, je spojen se šestirychlostní samočinnou převodovkou. U zadní víceprvkové nápravy je elektromotor-generátor o výkonu 50 kW. Ten pomáhá dobíjet akumulátor energií rekuperovanou při brzdění. Inteligentní systém pohonu HYbrid4 volí samočinně vhodný režim ze tří možností: čistě elektrický pohon, pohon jen pomocí spalovacího motoru a hybridní využívající benzin i elektřinu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz