name | autoweek.cz

Konečně náznak optimismu

Konečně náznak optimismu

08.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Registrace nových osobních, lehkých užitkových i nákladních automobilů v prvním čtvrtletí meziročně výrazně narostly, v březnu dokonce u osobních automobilů už překonaly i předkovidový stav v roce 2019.

První měsíce letošního roku ukazují na proměňující se situaci v automobilovém průmyslu. Automobilkám se začíná dařit dohánět výpadky v dodávkách a stabilizuje se situace v dodavatelských řetězcích. Na druhou stranu se zákazníci potýkají s vysokou inflací, která se promítá do cen automobilů. Kupující stále víc řeší chybějící peníze ale současně nová auta vidí jako vhodnou příležitost pro využití úspor, které rychle ztrácejí na hodnotě – zvlášť když pod dojmem mediálních informací se mohou obávat toho, že nyní koupené auto může být poslední se spalovacím motorem, které ještě koupí za rozumné peníze.

 

V prvním čtvrtletí roku 2023 se v České republice meziročně zvýšil počet nově registrovaných vozidel. „Máme radost, že po delší době můžeme konstatovat, že se registrace nových vozidel za první čtvrtletí navýšily, stejně jako v jiných evropských zemích, a to skutečně velmi výrazně ve všech kategoriích. Zlepšily se dodávky objednaných vozidel, což platí obecně pro osobní, užitková i nákladní auta. Situace ovšem stále není zcela vyřešena. Bude se vylepšovat, nicméně dopady problémů z posledních dvou let jsou stále patrné,“ konstatoval tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

 

Šéf české Toyoty Martin Peleška nám čtvrtletní výsledky komentoval: „Dodali jsme hodně aut koncem loňského roku a také první čtvrtletí pro nás bylo velmi úspěšné – dokonce pokud spojíme registrace osobních a lehkých užitkových automobilů, pak je Toyota celkově na druhém místě. Svědčí to o naší úspěšné orientaci na užitková vozidla. Naším cílem ale není dobývat tabulky. Úspěch v prvním čtvrtletí je ve skutečnosti výsledkem dobré práce na konci loňského roku a svědčí o lepšících se dodávkách nových vozů mnohdy objednávaných už vloni v dubnu a dalších měsících. Zvýšily se i alokace vozů pro český trh. V letošním roce už bude k dispozici víc aut a tedy i větší konkurence, což je pro trh zdravé. Na druhou stranu je patrný pokles poptávky a klesá počet podepsaných objednávek. Trend prvního pololetí byl velmi pozitivní a máme našlápnuto na prodejně velmi úspěšný rok pro Toyotu i Lexus.“

 

Generální ředitel Hyundai Motor Czech Martin Saitz konstatoval: „Ještě začátek roku byl ovlivněn nedostatkem vozů, ale ten se nám od poloviny února podařilo vyřešit a jsme nyní silná dvojka na trhu. Toto postavení bychom měli udržet pokud bude pokračovat trend stabilizace dodávek aut. Silná koruna navíc pomohla k tomu, že do České republiky můžeme v poslední době alokovat mnoho aut určených jinak do západní Evropy. Během letošního roku bychom měli mít k dispozici i skladové vozy a budou se zkracovat dodací lhůty pro zákazníky. Naší silnou stránkou je velká popularita u soukromých zákazníků u aut vyráběných v České republice, což vytváří předpoklad, že se letos vrátíme do postavení, kde bychom chtěli být. Registrujeme pokles objednávek o 10 až 20 %, ale věříme, že se situace znormalizuje a vrátíme se k normálu roku 2019.“

 

Výtečný vstup na český trh osobních vozů vykázala anglická značka v majetku čínské společnosti SAIC MG. Významný nárůst vykázala Tesla (ze 47 na 300 registrací) a své postavení výrazně posílily Toyota (+46 %) s Lexusem (+80 %) a Mercedes-Benz (+56 %). Naopak výrazný pokles, daný pokračujícími problémy s dodávkami, hlásí značky koncernu Stellantis Jeep (-79 %) a Opel (-38 %). Opel si to ovšem vynahrazuje velkým zvýšením registrací lehkých užitkových vozidel (+105 %), kde naopak hodně ztrácí Citroën (-34,5 %) a Iveco (-35 %), nemluvě o úplném propadu Mitsubishi.

 

Mezi osobními vozy nadále posiluje podíl firemních vozů - už na 74,59 %. V prodeji soukromým zákazníkům se do vedoucího postavení vrátila Škoda s 2910 vozy (což ale znamená podíl mezi jejími registracemi jen 14,6 %) jen s malým náskokem před Hyundaiem (2430 vozů, 49 % z celkových registrací). Na třetím místě Toyota (1693 vozů, podíl 36,5 %) předstihla Dacii (1489 aut, podíl 62,9 %). Největší podíl soukromých zákazníků vykazuje Suzuki – 73,3 %. Naopak je zajímavé, že výhradně jako firemní vozy jsou registrována všechna auta značek Aston Martin, Cadillac, Lamborghini, Maserati a Rolls-Royce a jen dvě z 28 dodaných Ferrari a 1 z 27 prodaných vozů Jaguar směřovaly do soukromého majetku.

 

Průměrné emise CO2 nově registrovaných vozů jsou nesmírně vysoké – 138 g/km, byť je to mírný pokles proti loňským 140 g/km. Je to hodně daleko od teoretického cíle 95 g/km a je jasné, že splnění požadavků EU bude velmi náročné, zvlášť pro značky jako jsou Rolls-Royce (368 g CO2/km), Lamborghini (329 g CO2/km), Bentley (290 g CO2/km), Ferrari (263 g CO2/km) nebo Porsche (226 g CO2/km).

 

Vysoké emise CO2 samozřejmě souvisejí i se stále zanedbatelným podílem elektricky poháněných vozů, byť jejich podíl už narostl na 2,3 %. Je to ovšem za cenu poklesu registrací emisně významně přínosných vozidel na LPG a plug-in hybridů a vytrácení se pohonu na CNG. Naopak stále roste podíl aut se zážehovými motory na benzin. K vysokým emisím samozřejmě přispívá i to, že se postupně po městských mini vytrácejí i malá a kompaktní auta a nahrazují je podstatně mohutnější SUV, které už představují 45,7 % registrací, přičemž v rámci EU už to je přes 50 %.

 

Podobně se elektrický pohon stále neprosazuje ani u lehkých užitkových vozidel – navzdory velkému meziročnímu nárůstu představuje 67 registrací pouhých 1,3 %, byť do prodeje přišla řada nových modelů. Mezi nákladními auty už se v registracích kromě několika speciálních vozidel objevil i první tahač s elektrickým pohonem a přibývají vozidla na LNG.

 

Jedinou kategorií s meziročním poklesem registrací jsou autobusy, ale u těch je bilance vždy závislá na dokončených výběrových řízeních velkých dopravců, takže je předpoklad, že se zde situace brzy změní.