name | autoweek.cz

Lehký koncept Toyota ME.WE

Lehký koncept Toyota ME.WE

14.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ekologický koncepční vůz ME.WE, který vzešel ze spolupráce Toyoty a Studia Massaud, využívá lehký materiál ARPRO společnosti JSP.

Koncepční vůz ME.WE byl vyvinut ve spolupráci návrhářského a vývojového centra Toyota European Design & Development (ED2) a Jeana-Marie Massauda, proslulého návrháře uznávaného pro jeho vizionářské projekty v oblasti designu a architektury. Záměrem bylo vytvořit kompaktní, efektivní a stylové vozidlo podle Massaudova tvůrčího kréda: „nabízet styl, který je ekonomický a působivý”.

Vize Jeana-Marie Massauda reprezentuje v první řadě potřeby uživatele, který klade důraz na osobní přepravu. Shrnuje to takto: „Postupnou ztrátou smyslu pro realitu a v důsledku idealizovaného přístupu se z automobilu stala hromada omezení – namísto toho, aby byl zdrojem svobody. Naše životy si však žádají vyšší míru přizpůsobivosti, jednoduchosti a lehkosti. Vůz dnešních dnů by měl být řešením osobní mobility, které dokáže přinést více.“

Design kombinuje nejnovější technologie s cílem vytvořit atraktivní, a přesto praktické vozidlo. Konstrukce studie ME.WE z hliníkových trubek nese vyměnitelné panely karoserie (dveře, blatníky, kapotu, nárazníky atd.) navržené z lehčeného polypropylenu (ultra odolný a ultra lehký termoplastický polymer). Každý z panelů karoserie lze snadno individualizovat, nicméně technologie výroby lisováním nabízí způsob standardizace výroby s ohledem na maximální návratnost investic.

ME.WE může existovat jako pick-up, kabriolet, terénní vůz a malý vůz do města v jednom. Jeho ekologické dopady se redukují na minimum díky nízké hmotnosti konceptu a použitým materiálům.

Speciální lehký materiál ARPRO od odborníka na materiály, společnosti JSP, se již několik let používá v automobilovém průmyslu od produktů pro pasivní bezpečnost, jako jsou boční tlumiče nárazu v panelech dveří, hlavové opěrky, sedadlová jádra, ochranné prvky sedadel a kolen, až po úložné prostory. Mimořádný poměr pevnosti k hmotnosti materiálu umožňuje vytvořit úložiště nářadí a využít materiál ve vložkách a podlahách zavazadlových prostorů i dalších panelech.

Zde však poprvé volba padla na materiál ARPRO nejen pro jeho strukturální vlastnosti, nýbrž pro jeho vizuální atraktivitu. Struktura materiálu ARPRO  má čistý vzhled odolný vůči chemickým látkám a kapalinám, což usnadňuje jeho údržbu i udržování čistého a bezpečného prostředí.

ARPRO představuje lehký materiál, který při použití v konstrukci automobilů přináší významnou úsporu hmotnosti a tím i spotřeby paliva. V porovnání s běžnými automobily stejné velikosti lze použitím materiálu ARPRO v karoserii ME.WE dosáhnout snížení celkové hmotnosti vozidla až o 20 %.

ARPRO se běžně používá v automobilovém průmyslu, protože přináší zvýšení bezpečnosti při nárazu. ARPRO je unikátní kombinací fyzikálních vlastností, díky kterým se deformuje a absorbuje značnou energii bez poškození, a to nejen jednou, ale i opakovaně. Spolehlivě a trvale odolává nárazům z nejrůznějších směrů. Vůz ME.WE využívá materiálu ARPRO na bocích karoserie a na nárazníku. V porovnání s kovem nebo vstřikovaným plastem, které jsou výrazně těžší, poskytuje lepší ochranu proti nárazům.

Ohebnost materiálu ARPRO znamená, že jej lze snadno vytvarovat do jakéhokoliv 3D tvaru. Pro design tak nabízí široké možnosti použití a přitom stále zachovává výhodu snadné montáže. Vzhled vnějšího povrchu ME.WE se snoubí s panelem ARPRO, což je vlastnost, která zde ještě nikdy nebyla. Umožňuje uzpůsobení finálního designu vozu osobnímu vkusu. Zákazník si tak může vybrat nejen svou oblíbenou barvu, ale i vzor nebo design.

Vedle úspory ve spotřebě paliva díky nízké hmotnosti je ARPRO stoprocentně recyklovatelný.

President společnosti JSP pro Evropu, Blízký východ a Afriku Paul Compton vysvětluje: „Koncepční vůz ME.WE by mohl umožnit nový požitek ze stylu, pohodlí a efektivnosti automobilu. Současně dokazuje, že ARPRO má ambice stát se univerzálním řešením, které nabízí nesčetné množství výhod - od efektivity a bezpečnosti až po otevírání nových možností uzpůsobení exteriéru vozu. Jedná se o zcela odlišný přístup k navrhování a výrobě vozidel, což je velice vzrušující, a my jsme nadšeni, že máme tu čest být partnerem Toyoty a Studia Massaud při vývoji tohoto úžasného konceptu.”

Rozměry: délka: 3440 mm; šířka: 1750 mm; výška: 1600 mm, hmotnost 750 kg. Pohon elektromotory v každém kole napájenými z akumulátoru umístěného pod podlahou vozidla.