name | autoweek.cz

Ligier a Bosch odhalují závodní vůz na vodík

Ligier a Bosch odhalují závodní vůz na vodík

09.06.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Bosch Engineering a Ligier Automotive představují před závodem 24 hodin v Le Mans vysoce výkonné vozidlo s motorem na vodík. Ligier JS2 RH2 byl představen v rámci oslav 100. výročí závodu 24 hodin Le Mans. Motor o objemu 3,0 l poskytuje výkon 420 kW.

Generální ředitel společnosti Ligier Automotive Jacques Nicolet a generální ředitel společnosti Bosch Engineering Johannes-Joerg Rueger v Le Mans odhalili nový Ligier JS2 RH2 - vysokovýkonný závodní automobil, který byl vyroben během několika málo měsíců jako doklad životaschopnosti konceptu špičkové technologie spalování vodíku.

 

Obě organizace na vývoji vozu usilovně pracovaly od listopadu loňského roku. Je poháněn motorem V6 o objemu 3,0 l s dvojitým přeplňováním a kombinovaným vstřikováním paliva do sacího potrubí a spalovacího prostoru. Vychází ze stávající platformy společnosti Bosch. Základem je sériově vyráběný zážehový motor, který odborníci z Bosch Engineering upravili pro použití spalování vodíku. Jednalo se zejména o úpravu zapalování a celého vstřikovacího systému. Koncepce motoru zajišťuje velmi chudé spalování s obzvláště nízkými emisemi oxidů dusíku až do částečného zatížení. Poskytuje také velmi vysoký měrný výkon. Nejsložitější při vývoji motoru bylo dosažení stabilního spalování bez předzápalů při vysokém zatížení a otáčkách motoru nad 7000/min.

 

Dosahuje výkon 420 kW (570 k), ale pracuje se na jeho zvyšování. Vůz o hmotnosti 1450 kg dosáhne maximální rychlost 280 km/h a na okruhu Le Mans může jet mezi zastávkami jet 35 až 40 minut.

 

Navenek jde o Ligier JS2 R, který v současnosti soutěží ve značkovém evropském seriálu Ligier. Pod jeho karoserií se ovšem skrývá zcela nová platforma. Je v ní uložen systém skladování vodíku ve třech 2,1 kg nádržích o tlaku 700 bar od společnosti Hexagon Purus.

 

„Jako platformu jsme zvolili konstrukci JS2 R, protože jsme s projektem museli postupovat rychle. Pod karoserií je to však zcela nový vůz. JS2 R má trubkový podvozek, zde je skořepina z uhlíkového kompozitu se třemi plně integrovanými nádržemi na vodík. Vůz je připraven k závodění s maximální úrovní bezpečnosti. Ligier JS2 RH2 ukazuje, že Bosch Engineering a Ligier Automotive jsou připraveny řešit výzvy zítřka nabídkou inovativních řešení pro integraci nových energií,“ řekl majitel Ligier Automotive Jacques Nicolet.

 

Společnost Bosch Engineering v rámci projektu dohlížela na celkovou konstrukci vozidla a vyvíjela koncept motoru, systému nádrží a komplexní vícestupňový vodíkový bezpečnostní systém. Společnost Ligier Automotive byla zodpovědná za celkové dynamické parametry vozidla, konstrukci monokoku a úpravu podvozku stávajícího vozu Ligier JS2 R. Optimalizovala mechanické komponenty pro použití pohonu s vodíkem a vedla jejich celkovou integraci do nového vozidla.

 

Vůz se již testoval na zkušebním okruhu Bosch. Ačkoli během prezentace opakovaně zaznělo slovní spojení „připravený k závodům“, nelze očekávat, že by se v dohledné době v nějakých objevil. Jedná se především o vozidlo demonstrující novou techniku pro dlouhodobé cíle Ligieru i společnosti Bosch na trhu s vozy poháněnými vodíkem. Přitom nezapomínejme, že pořadatel závodu 24 hodin Le Mans autoklub ACO plánuje nové předpisy, které mají od roku 2026 zavádět pohon vodíkem.