name | autoweek.cz

McLaren dostal 50 milionů k 50. narozeninám

McLaren dostal 50 milionů k 50. narozeninám

09.09.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve Wokingu se slavily 50. narozeniny firmy McLaren v době, kdy se jí na tratích velkých cen formule 1 právě moc dobře nevede. Divizi McLarenu Automotive se ale vede skvěle, takže mohla získat mnohamilionový úvěr od RBS.

McLaren je na 5. místě v Poháru konstruktérů, což je hodně špatné (je to nejhorší postavení od roku 2004) a letos dosud ani jediný závod nevyhrál. Na konci roku navíc přijde o svého největšího sponzora Vodafone, který tým podporoval od roku 2007.

Naproti tomu divize McLarenu Automotive  nedávno získala velmi významného podporovatele. Tato podpora přichází ve formě půjčky v hodnotě 50 milionů liber od Royal Bank of Scotland. Půjčku použije k akvizici své moderní továrny v Surrey, kterou v říjnu 2011 otevřel premiér David Cameron.

Výrobní centrum McLarenu, které navrhl Sir Norman Foster, zaměstnává 800 lidí. Je místem, kde se vyrábí hlavní reprezentant společnosti McLaren Automotive kupé MP4-12C dosahující. Při maximální kapacitě výroby zde sjíždí nový vůz z výrobní linky každý pátý den. Připravovaná nová generace, supervůz P1 v ceně 966 000 liber za kus, se právě vyvíjí a k zákazníkům by se měl dostat v roce 2014.

Půjčka byla zajištěna celým kapitálem společnosti McLaren Automotive Asia, singapurské pobočky pro asijsko-tichomořský region.

Mluvčí McLarenu uvedl, že „banka RBS McLarenu půjčila 50 milionů liber k nákupu Výrobního centra McLarenu od McLaren Group. RBS tím dává najevo, že velká finanční instituce má dostatek důvěry v obchodní plán společnosti McLaren Automotive, když ji poskytla tak významnou půjčku. Nákup Výrobního centra McLarenu poskytl společnosti McLaren Automotive kontrolu nad zásadními aktivy, které používá k podnikání, tzn. továrny, v níž se vyrábějí automobily pro běžný provoz. Kromě toho je tato továrna nezbytná a byla navržena tak, aby dodávala nejen současné automobily McLaren, tedy MP4-12C Coupé a MP4-12C Spider, ale také všechny silniční vozy McLarenu, k jejichž uvedení na trh má dojít v budoucnosti včetně průlomového modelu P1.“

K dohodě s RBS došlo i přesto, že tým formule 1 společnosti McLaren před časem uzavřel partnerství se španělskou bankou Santander. Není to poprvé, co se něco takového stalo. Už dříve měla McLaren Group půjčku od HSBC kvůli výstavbě továrny společnosti McLaren Automotive.

Tyto dvě společnosti mají odlišnou vlastnickou strukturu, protože 50 % McLaren Group vlastní bahrajnský fond Mumtalakat Holding a zbytek se dělí mezi předsedu skupiny Rona Dennise a saúdský konglomerát TAG rodiny Ojjehů. Tyto tři strany rovněž vlastní podíly ve společnosti McLaren Automotive, ale další investice do ní přicházejí od singapurského miliardáře Petera Lima.

Vydání akcií novým investorům v roce 2011 společnosti McLaren Automotive přineslo 150 milionů liber a stalo se hnacím motorem první etapy výroby MP4-12C. Dosud se prodalo 400 těchto vozů. V minulém fiskálním roce to vedlo ke zvýšení příjmů z 6,4 milionu na 68,9 milionů liber.

Financování umožnilo vývoj nových vozidel. Díky tomu se v roce 2011 do nových projektů silničních automobilů investovalo 66,6 milionu liber. McLaren se v průběhu roku rovněž zaměřil na vytváření své prodejní sítě. Po celém světě získal 36 prodejců, přičemž 27 z nich již před koncem roku prodávalo. Dalších 13 maloobchodních partnerů přibylo v roce 2012, když se společnost prosadila na nových trzích tím, že zavedla prodejce na klíčových trzích jako jsou USA, Japonsko, Singapur a Střední Východ.

Společnost McLaren Automotive se díky tomu nachází v dobré kondici pro budoucí růst. Uvidíme, zda se i tým F1 dokáže rychle dostat na stejně zdravou pozici jako McLaren Automotive. Připomeňme, že McLaren ve F1 používá a ještě v roce 2014 bude používat motory Mercedes-Benz HPE, ale od roku 2015 se jeho partnerem stane opět Honda jako v letech 1988-1992.

V září 1963 založili novozélandský závodník Bruce McLaren s Američanem Teddym Mayerem závodní tým Bruce McLaren Motor Racing. V roce 1969 Bruce McLaren začal připravovat výrobu sportovního automobilu pro běžný provoz odvozeného ze sportovních závodních aut, které vítězily v šampionátu CanAm. Plány ale vzaly za své, když Bruce McLaren na jaře 1970 tragicky zahynul.

Tým ovšem pokračoval dál. Po výkonnostní krizi jej v roce 1980 hlavní sponzor Marlboro spojil s týmem Project 4 Rona Dennise. Perfekcionista Dennis našel společníka v Mansouru Ojjehovi a jeho firmě TAG. V roce 1992 se představil první silniční automobil McLaren F1, poháněný motorem BMW. V dalších letech se McLaren podílel na vývoji supersportů se svým partnerem z formule 1 Mercedesem-Benz, pro nějž vyráběl vozy SLR. Mercedes-Benz byl v té době i největším akcionářem McLaren Group. Po rozchodu s Mercedesem a odkoupení jeho akcií začal vývoj vlastních vozů, z nichž byl prvním MP4-12C.

Součástí McLaren Group jsou i další úspěšné firmy McLaren Electronic Systems a McLaren Applied Technologies.