name | autoweek.cz

Milionům dieselových aut hrozí v Německu zákaz provozu
05.10.2025 | Aktuality
Frontální útok na auta se spalovacími motory se soustřeďuje na diesely, a to zejména po aféře VW Dieselgate. VW pak hrozí i bankrot. Milan Smutný o tom napsal článek pro web Médium.cz.
V dozvuku aféry Dieselgate padl v Německu soudní rozsudek, který hrozí zákazem provozu pro až 7,8 milionu vozidel s dieselovým motorem od VW, tedy i v autech vyrobených značkou Škoda. Miliony majitelů mohou soudně vymáhat škody na automobilkách.
Jak s odvoláním na rozhodnutí Vrchního správního soudu ve Šlesvicku-Holštýnsku uvedla řada německých médií, technické aktualizace po emisním skandálu z roku 2015 nazvaném Dieselgate nebyly podle práva EU povoleny. Spolkový úřad pro motorovou dopravu KBA (Bundeskraftamt) je neměl schválit, rozhodl soud. Případ se týkal schválení specifické aktualizace softwaru v systému řízení motoru, kterou VW zavedl po skandálu se vznětovými motory.
Zelená neziskovka se s VW a státním úřadem soudí už sedm let
Žalobu podala lobbistická skupina Deutsche Umwelthilfe (DUH), známá svými kampaněmi proti vznětovým motorům, ale také vítěznými spory s řadou korporací, mj. s německou leteckou společností Lufthansa či obchodními řetězci. Žaloby DUH financuje mimo jiné mezinárodní nevládní organizace ClientEarth a automobilky se již léta dohadují o tom, zda je to přípustné.
Předmětem sporu jsou marginálně nastupující podmínky provozu
O co vlastně jde? Koncern VW pro velmi specifické a zřídkakdy nastupující podmínky provozu vozidla v nadmořské výšce nad 1000 m a při okolní teplotě nižší než 10 °C v reakci na aféru Dieselgate vybavil při aktualizaci softwaru svá dieselová vozidla dvěma zařízeními, která deaktivují recirkulaci výfukových plynů. Podle soudu bylo technické schválení typového vozidla Volkswagen Golf Plus 2,0 TDI (typ motoru EA 189 Euro 5) s tímto zařízením z roku 2016 vydané KBA nezákonné a dle evropského práva nepřípustné. Software snižuje čištění výfukových plynů při nižších teplotách, což způsobuje, že vozy vypouštějí víc znečišťujících látek.
Předseda DUH Jürgen Resch vyzval spolkového ministra dopravy Patricka Schniedera, aby nařídil KBA, „aby všech 7,8 milionu dotčených dieselových vozidel s emisními normami Euro 5 a Euro 6a až 6c okamžitě dovybavil nebo vyřadil z provozu na náklady výrobců.“ Příkaz KBA k vyřazení z provozu se rovná úplnému zákazu řízení – vozidla by pak již nesměla být používána. Podle odborníků je dodatečná úprava dotčených naftových motorů VW ve většině případů technicky nemožná. Podle šéfa zelené neziskovky DUH by v případě odstavení těchto dieselových aut měl majitele odškodnit výrobce.
Další tvrdý útok na schopnost VW přežít současnou krizi přechodu na elektromobily
To by byla obrovská rána pro koncern VW, který už čelí ztrátám v kontextu dosud neúspěšně realizovaného přechodu na elektromobilitu. Týká se nejen VW, ale i dalších značek koncernu, které sdílely ve svých prodávaných vozidlech stejnou dieselovou technologii jako inkriminovaný Golf. Postihla by tak i českou značku Škoda jako 100% dceru koncernu VW. Přitom aféra Dieselgate, vyvolaná v USA, stála VW na pokutách a dalších opatřeních přes 30 miliard eur (asi 750 miliard korun). Je otázkou, zda by možné odškodnění milionů majitelů nevedlo dokonce k bankrotu VW.
Nynější aktivistický postup zelené neziskovky DUH představuje fakticky další útok na oblíbená auta se vznětovými motory a současně je to nejnovější pokus podpořit lepší prodejnost elektromobilů. Přitom soudem odsouzené softwarové opatření tepelného okna nastupuje opravdu v minimu případů. Kolik osobních automobilů se pohybuje v chladném zimním období ve výšce vyšší než 1000 m n. m.? Tento příklad dokladuje, jak Evropská unie tvrdými regulacemi neustále zdražuje auta a jejich dostupnost.
Po desetiletí masivních dotací elektromobilů činí v deklarovaně zeleném Německu jejich podíl na celkovém vozovém parku (49,5 milionu aut) jen 3,6 % (v Česku 0,7 %). Zatímco tehdejší kancléřka Angela Merklová v roce 2016 sebevědomě prohlašovala, že v roce 2030 bude po německých silnících jezdit 15 milionů plně elektrických vozů, zatím je to asi 1,8 milionu. Jak v roce 2023 konstatoval šéf liberální FDP a ministr financí Christian Lindner, Berlín na to, aby si bohatí Němci toužící po statutu ekologicky uvědomělých občanů koupili nějaký e-vůz jako 2. či 3. auto do rodiny, utratil v přepočtu přes 250 miliard korun. Dnes VW otočil ve svém odhodlání brzkého přechodu na elektromobily a jeho vedení spolu s dalšími automobilkami žádá zrušení zákazu prodeje spalovacích aut po roce 2035.
Vyšší správní soud ve Šlesvicku-Holštýnsku zamítl předchozí odvolání KBA a společnosti Volkswagen AG proti rozhodnutí správního soudu z roku 2023. Zatím není soudní rozhodnutí pravomocné. Ačkoli bylo odvolání ke Spolkovému správnímu soudu zamítnuto, KBA a Volkswagen AG se mohou proti zamítnutí odvolání znovu odvolat. O odvolání by poté musel rozhodnout Spolkový správní soud.
VW a KBA považují technické úpravy motorů za legální a odvolají se k nejvyšší soudní instanci
KBA a VW považují tzv. tepelné okno s příslušnou aktualizaci softwaru za přípustné. Chrání před bezprostředním rizikem poškození motoru. VW se domnívá, že tepelné okno zůstává přípustné i podle standardů rozhodnutí Evropského soudního dvora z roku 2022, který sdělil, že tepelná okna na ochranu motoru jsou legální pouze tehdy, pokud žádné jiné řešení nemůže odvrátit rizika.
Volkswagen v reakci na soudní verdikt sdělil německému týdeníky Focus: „Rozhodnutí vyššího správního soudu není konečné. Volkswagen se odvolá ke Spolkovému správnímu soudu. Rozhodnutí se týká nízkého pětimístného počtu vozidel Golf Plus se čtyřmi kódy motoru EA189 2.0 TDI splňujících emisní normu Euro 5. Toto nikoli konečné rozhodnutí nepovede k žádným opatřením ze strany KBA, jako je vyřazení oficiálních vozidel z provozu nebo modernizace hardwaru kvůli tepelnému oknu.“
Dodatečné technické úpravy dieselových motorů starších než norma Euro 6d jsou nereálná
Drahé hardwarové upgrady, které se pokoušely instalovat katalyzátor SCR, který neutralizuje oxidy dusíku pomocí přísady močoviny zvané AdBlue, do starších vozidel, vyžadovaný až od normy Euro 6, měly za cíl zlepšit hladiny oxidů dusíku namísto aktualizací softwaru nařízených mnoha výrobci automobilů. Kampaň ekologické organizace byla politicky podpořena především Stranou zelených a do jisté míry i autoklubem ADAC. Pro zelené ekologické neziskovky jako DUH se staly vítanou zbraní v jejich boji proti spalovacím motorům. Tažení proti dieselům v rámci boje za dekarbonizaci je absurdní i proto, že z hlediska emisí CO2 jsou auta na naftu v průměru o 10 % šetrnější než benzínová.
Možnost tzv. hardwarové modernizace, navrhovaná DUH, je nereálná, protože není dostupná pro mnoho modelů, nemohla by být vyrobena a instalována v požadovaném množství a pro majitele vozidel by znamenala značné nevýhody, jako je snížená životnost motoru a zvýšená spotřeba paliva a emise CO2. Novější modely, které splňují emisní normu Euro 6d a vyšší, mají systém SCR standardně.
Hrozba dalšího vystupňování procesů proti dieselům všech značek prodávaných v EU
DUH považuje soudní rozhodnutí za průlomové pro dalších 118 procesů, které vede proti údajně nelegálním vozům na naftu od různých výrobců a které probíhají. To by se v Německu vedle VW týkalo 10 milionů aut od značek Audi, Škoda, BMW, Mercedes, Toyota, Volvo, Opel, Fiat, Renault a dalších.
Podle právníků, specializujících se na Dieselgate, bude proti mnoha automobilkám také zahájena nová vlna soudních sporů od poškozených majitelů. Dotčené automobily by pak měly vadu, která by, jako v případě úspěšných žalob proti VW a Audi a do jisté míry i proti Mercedesu, kupujícím umožnila odstoupit od kupní smlouvy. Ovšem po vrácení by se musela odečíst cena auta za opotřebení.
Zničující dopady aféry Dieselgate nemají konce
Společnost Volkswagen za následky dieselové aféry už zaplatila víc než 30 miliard eur, což ještě není konečná částka. Tyto náklady se skládají z různých kompenzačních plateb zákazníkům, pokut a nákladů na zpětný odkup a opravy manipulovaných vozidel. Jen v USA VW odkoupil vozidla nebo vyplatil zákazníkům odškodnění v řádu miliard dolarů. Také v Německu došlo k vzorové dohodě, v jejímž rámci 245 000 spotřebitelů obdrželo 750 milionů eur jako kompenzaci za ztrátu hodnoty. V ČR byly podobné hromadné žaloby zamítnuty.
Poznámka: Text se týká se vozů s normou starší než Euro 6d (ne tedy moderních dieselů snižujících emise s využitím Adblue.
Milan Smutný
Foto: Volkswagen (Volkswagen Golf Plus 2,0 TDI Euro 5)
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz