name | autoweek.cz

Nejdřív vyzkoušet, až pak koupit

Nejdřív vyzkoušet, až pak koupit

13.06.2022 | | Aktuality

V České republice se loni prodalo 2646 nových aut s výlučně elektrickým pohonem. Jednalo se o podíl 1,28 %. Zájem lze zaznamenat i v půjčování elektromobilů. Podle dat carsharingové platformy HoppyGo vzrostl meziročně o 413 %. Konkrétně to bylo 407 zápůjček.
Kdo a z jakého důvodu si tato auta nejčastěji půjčuje? A kdo jsou ti, kteří elektroauta vlastní a půjčují je dál? Průměrný věk majitele elektroauta, který je zároveň ochoten poskytnout své auto k zápůjčce, je 31 let a je z minimálně krajského města. Většinou jsou to tzv. „early adopters“, tedy „průkopníci“, kteří rádi zkoušejí nové věci a rychle si osvojují nejnovější technologie.
 
Jejich motivace vlastnit elektromobil a ještě jej poslat dál se různí. „Existují dvě skupiny lidí, kteří elektroauta umisťují na platformy pro sdílení aut. Jedné jde primárně o to optimalizovat náklady spojené s vlastnictvím či provozem vozu a zároveň se nemusí tolik bát o to, jak se využívá. Jejich motivace je tedy finančního charakteru. Průměrný měsíční výdělek se může přehoupnout přes 30 000 Kč za měsíc. Druhou skupinu tvoří lidé, pro které je elektromobilita jistá budoucnost a chtějí ji přiblížit širší veřejnosti. Dá se říct, že jsou to takoví obhájci zelené mobility,” říká Robin Švaříček, generální ředitel carsharingové služby HoppyGo spadající do portfolia mobilitních služeb Škoda Auto DigiLab. 
 
„U elektromobilů také odpadají některé starosti, které mají majitelé spalovacích vozidel, například potřeba dochlazování vozu po delší cestě, operativa s měněním oleje a podobně. Majitelé elektroaut proto nemívají tak velký strach o to, jak moc budou lidé, kteří si jejich auta půjčují, šetrní. Většina aut na platformě jsou navíc nová a stále v záruce,” doplňuje Švaříček.
 
Lidé, kteří si elektromobily půjčují, jsou demograficky velice podobní majitelům. Jejich průměrný věk je 26 - 35 let a žijí ve větších městech. Nejvíce je zajímá reálná zkušenost s elektromobilem. Většina z nich plánuje nákup prvního elektromobilu a rádi by si jej proto vyzkoušeli předem. „Ze všech rezervací elektroaut na platformě HoppyGo jich bylo loni prokazatelně 20 % za účelem vyzkoušení před koupí vozu,” říká Švaříček. 
 
Nejčastější obavy Čechů se týkají délky dojezdu elektromobilu, způsobu a délky nabíjení, či bezpečnosti. Tyto obavy půjčující sami zmiňují při rezervacích. Někteří z nich zase elektromobil vlastní a chtějí si vyzkoušet jiný model. Průměrný nájezd za zápůjčku je 598 km. Ta průměrně trvá 4,5 dne a denní průměr činí 132 km. 
 
Na platformě HoppyGo majitelé v tuto chvíli v Česku nabízejí celkem 34 elektromobilů. Uživatelé mohou vybírat ze 4 modelů Škody Enyaq iV (iV 60, iV 80, iV 80 Sportline a iV 80X) nebo si vybrat z kompletní nabídky automobilky Tesla, a to z nejrůznějších variant modelů S, 3, X a Y, Renault Zoe či Ford Mustang Mach-E.
 
Na Slovensku je průměrný nájezd za zápůjčku 446 km a doba nájmu 2,5 dne. Průměrný denní nájezd je tedy 176 km. Nabídka na Slovensku nyní čítá 12 elektromobilů a poptávka představuje 9 % ze všech rezervací.