name | autoweek.cz

Nejhodnotnější značky světa

Nejhodnotnější značky světa

21.10.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V době globálních karanténních opatření zaznamenaly největší nárůst hodnoty společnosti Amazon, Spotify a Netflix. Novými členy stovky nejhodnotnějších společností světa pro rok 2020 jsou Instagram, YouTube a Zoom. Velký návrat zaznamenala Tesla.
Uprostřed globální pandemie s významným dopadem na podnikání společnost Interbrand oznámila značky, které si vedly nejlépe v žebříčku nejhodnotnějších společností za rok 2020 Best Global Brands 2020.
 
Nejrychleji rostoucím odvětvím jsou technologické firmy. Dominují mezi 10 nejlepšími, přičemž vedoucí trojicí jsou Apple, Amazon a Microsoft, který předstihl Google. Apple si v tabulce udržel první místo. Amazon, který se umístil na 2. místě, zaznamenal největší nárůst hodnoty když zvýšil hodnotu značky o 60 % na 200 667 milionů USD.
 
Jak se dalo očekávat, dobře e za posledních 12 měsíců dařilo sociálním médiím a komunikačním firmám. V žebříčků se poprvé objevují Instagram (19.), YouTube (30.) a Zoom (100.). Úspěch zaznamenaly i mediální společnosti, které Covid-19 podpořil. Spotify a Netflix dosáhly největší skok v žebříčku, zatímco Instagram udělal největší skok mezi nováčky. Spotify (70.) zaznamenal nárůst hodnoty značky o 52 % na 8389 milionů USD a poskočil o 22 míst v žebříčku, zatímco Netflix poskočil na 41. se zvýšením o 41 % na 12 665 milionů USD. Na tomto úspěchu se podepsaly obchodní modely, protože 62 % dvouciferných vzestupů spoléhalo na významné obchodní modely s předplatným.
 
V Top 10 se objevují Toyota na 7. místě (51 595 milionů USD) a Mercedes-Benz na 8. (49 268 milionů USD). Tesla se do žebříčku vrací na 40. místě s hodnotou značky 12 785 milionů USD. Naposledy se v žebříčku stovky nejhodnotnějších značek objevila v roce 2017. Další společnosti z automobilového průmyslu ve stovce nejhodnotnějších jsou 11. BMW, 20. Honda, 36. Hyundai, 42. Ford, 44. Audi, 47. Volkswagen, 55. Porsche, 59. Nissan, 79. Ferrari, 84. Catepillar, 86. Kia, 93. Land Rover a 96. Mini (společně s Uberem).
 
Zatímco maloobchod se potýkal s globální pandemií, z ostatních průmyslových odvětví těží z „Covid efektu“ zejména logistika, která zaznamenala průměrný 5% růst. Společnosti UPS (24.), FedEx (75.) a DHL (81.) zaznamenaly pozitivní růst hodnoty značky, protože logistický sektor se stal ústředním bodem našich životů v době pandemie.
 
Také PayPal (60.), Visa (45.) a Mastercard (.57) v žebříčku vzrostly, protože pandemie znamenala náhlý přechod na elektronické platby jako primární platební metodu ve spojení s rychlým zaváděním programů na podporu místního podnikání během pandemie ve prospěch těchto důvěryhodných značek, které poskytují přístup ke kapitálu v době ekonomické nejistoty.
 
Celková hodnota tabulky se zvýšila na 2 336 491 milionů USD, což je nárůst o 9 % oproti roku 2019. Průměrný růst hodnoty značky u všech rostoucích značek byl 14 % ale průměrný růst technologických firem byl 20 %. Nyní představují 48 % z celkové hodnoty tabulky oproti pouze 17 % v roce 2010. Deset nejlepších značek představuje v letošním roce 50 % z celkové hodnoty tabulky a první tři značky v tabulce představují 30 % hodnoty celé tabulky oproti pouhým 16 % v roce 2010.