name | autoweek.cz
Norská oáza Tesly
19.08.2025 | Aktuality
Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od Nicka Careyho, evropského automobilového korespondenta z Londýna. Dnes jak má Tesla hluboké kořeny v Norsku, jihoafrická automobilová krize a zakladatel VinFastu shání peníze.
Mnozí představitelé evropského automobilového průmyslu trpí letní depresi, zatímco čekají na snížení celních sazeb, které bylo slíbeno v rámci obchodní dohody mezi USA a EU oznámené na konci července. V rámci této rozvláčné dohody byla cla na dovoz amerických automobilů stanovena na 15 % namísto 27,5 %, která začátkem tohoto roku uvalil americký prezident Donald Trump.
Nyní však Evropa čeká, až Trump sníží sazby. Německo tento týden veřejně, ale diplomaticky, postrčilo Spojené státy, aby, ehm, snížily cla, jak bylo dohodnuto, aby mohla být dokončena širší obchodní dohoda. Zejména automobilky, které se v dubnu snažily předběhnout Trumpova cla, nyní vyčkávají kvůli nejistotě ohledně toho, jaká bude skutečná výše celní sazby. Koneckonců, kdo by chtěl platit clo ve výši 27,5 %, když 15% sazba může být za rohem?
Norsko se staví proti trendu Tesly
Rok 2025 byl pro Teslu v Evropě zatím annus horribilis, přičemž tržby v první polovině roku na celém kontinentu klesly o 33,2 % s poklesem v EU o 43,7 %, což se často připisuje Muskově zálibě v krajně pravicových politických stranách v kombinaci se zvýšenou konkurencí a stárnoucí modelovou řadou.
Jak ale informuje agentura Reuters, Norsko se s 24% nárůstem tržeb v prvních šesti měsících roku 2025 bylo výjimkou a stalo se druhým největším trhem Tesly v Evropě.
Nejde o to, že by se Norům líbilo, co Musk dělá – průzkumy ukazují, že se jim to nelíbí. Ale na rozdíl od většiny zbytku Evropy má Tesla v Norsku hlubší kořeny než jinde. Elektromobily tvoří prakticky veškerý prodej nových aut v Norsku a Tesla se zde na trh dostala před více než deseti lety. Musk byl tehdy vnímán jako cool člověk a i když osobně ztratil mnoho fanoušků, Norsko má vysoký podíl majitelů Tesly, což ztěžuje protesty proti společnosti. Kromě toho má mnoho Norů rádo své vozy Tesla a rozhodli se přehlédnout Muskovo konání, což je na trzích, kde společnost není tak dlouho, těžší volba.
Automobilové problémy Jihoafrické republiky
Jihoafrická republika má již dlouho ambice vybudovat vlastní automobilový průmysl a proměnit se ve výrobní velmoc. Řada globálních automobilek má v Jihoafrické republice montážní závody, ale jak uvádí agentura Reuters, věci nejdou podle plánu. Prodej místně vyráběných automobilů výrazně zaostává za vládním cílem, což si v posledních dvou letech vynutilo uzavření tuctu společností souvisejících s automobilovým průmyslem a ztrátu 4000 pracovních míst.
Konkurence v Jižní Africe se přiostřuje, protože podíl na tamním automobilovém trhu chtějí čínští výrobci automobilů od Chery po BYD. To povzbudilo Toyotu k uvedení tří elektromobilů v Jižní Africe v příštím roce.
Jedním z možných pozitivních momentů pro jihoafrický automobilový průmysl je, že Chery a čínští konkurenti hovoří o výstavbě montážních závodů v zemi.
Za penny, za libru
Možná jsme se už jednou či dvakrát zmínili, že dosáhnout velký objem produkce je v automobilovém průmyslu fenomenálně obtížné a nesmírně drahé – to je lekce, kterou v posledních několika letech mnohokrát prošli Fisker, Arrival a další, kteří před krachem spálili hory peněz.
Pomáhá mít bohatého podporovatele, jako má vietnamský VinFast v podobě zakladatele Phama Nhata Vuonga, který opět nahromadil hotovost, aby udržel ztrátového výrobce elektromobilů v chodu, zatímco rozšiřuje dodávky zákazníkům. Tentokrát se Vuong dohodl na koupi výzkumné a vývojové divize VinFastu za 1,52 miliardy dolarů.
Otázkou u všech zbývajících startupů v oblasti elektromobilů je, jak dlouho jim budou jejich podporovatelé nadále přivádět peníze. Lucid obdržel spoustu peněz od saúdskoarabského investičního fondu a Rivian získal značnou investici od Volkswagenu.
Vuong vlastní 98 % společnosti VinFast, která se na něj silně spoléhala ohledně financování. Výrobce elektromobilů v prvním čtvrtletí ztratil 712,4 milionu dolarů, ale tržby vzrostly o 150 % na 656,5 milionu dolarů. Vuong proto může doufat, že nebude muset utratit ještě mnohem víc aby udržel VinFast nad vodou.
Tesla s rostoucím Modelem Y
Častou stížností některých méně horlivých investorů Tesly je, že poté, co byla se svými elektromobily po léta v čele, od Modelu Y v roce 2020 neuvedla na trh nový sériově vyráběný vůz. Zatímco konkurence všude možně uvádí na trh nové elektromobily.
Ačkoli Tesla stále neuvedla na trh žádný nový významný model – s výjimkou Cybertrucku, který se stal trapným propadákem – přišla alespoň s novou verzí Modelu Y. A nyní propaguje větší šestimístnou verzi tohoto elektromobilu s názvem Model Y L, což se podle kritiků Tesly mělo stát už o několik let dřív. Ihned po tomto oznámení výrobce elektromobilů uvedl, že přijímá objednávky na Model Y L v Číně, kde automobilka čelí vážné konkurenci ze strany místních výrobců.
Rychlá kola
Čtyři velcí výrobci nákladních vozidel, včetně Daimleru a Volva, zažalovali Kalifornii, aby zabránila státu v prosazování přísných emisních norem, které americký prezident Donald Trump v červnu prohlásil za neplatné.
Globální prodej elektromobilů v červenci meziročně vzrostl o 21 %, což je nejpomalejší tempo od ledna, jelikož dynamika prodeje plug-in hybridů v Číně zpomalila. Uvedla to společnost Rho Motion, která se zabývá průzkumem trhu.
Největší akcionář Volkswagenu, holdingová společnost Porsche SE, uvedl, že bude víc investovat do obranného sektoru a zároveň potvrdil své hlavní zaměření na automobily a průmyslové technologie.
Spoluzakladatelé společnosti Lyft Logan Green a John Zimmer po dokončení dvouletého přechodného plánu odstupují z představenstva poskytovatele služeb sdílené jízdy.
Foto: tesla, VinFast
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
