name | autoweek.cz

Nová Toyota Proace Van 2016

Nová Toyota Proace Van 2016

06.04.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na autosalonu užitkových vozidel 2016 v Birminghamu se v celosvětové premiéře představí nový lehký užitkový vůz Toyota Proace, opět vzešlý ze spolupráce s PSA.
Segment lehkých užitkových vozů zaznamenal v posledních několika letech silný růst. Jen v roce 2015 byl přes 12 %. Očekává se, že i letos dosáhne objemu 2,2 milionu vozů. Přibližně 28 % trhu s lehkými užitkovými vozy (cca 640 000 vozidel) tvoří dodávková vozidla střední hmotnostní kategorie (MDV – Medium Duty Van). Segment MDV tvoří několik dílčích segmentů, jakými jsou skříňové dodávky, mikrobusy (kombi) a plošiny.
 
Předchozí generace Toyoty Proace nedokázaly všechny dílčí segmenty MDV plně pokrýt. Nová modelová řada Proace Van 2016 nabízí zákazníkům mnohem širší spektrum vozů. Nyní budou k dispozici dva stupně výbavy, tři rozměry karoserie a dva různě dlouhé rozvory. Toyota tak evropský trh s lehkými užitkovými vozy pokryje výrazně lépe.
 
Stejně jako u předchozí generace, kterou Toyota uvedla v roce 2014, i tato nová vychází ze spolupráce s PSA, takže má stejný technický základ jako nová generace vozů Citroën Jumpy a Peugeot Expert resp. v osobních verzích se Toyota Proace Verso shoduje s vozy Citroën Space Tourer a Peugeot Traveller.
 
Toyota Proace Van je bez ohledu na délku karoserie vysoká 1,9 m a široká 2,2 m. Její praktické využití vylepšují posuvné boční dveře po obou stranách a záď s dvoukřídlými dveřmi otevíratelnými v úhlu až 180°. Nejvyšší užitečná hmotnost činí až 1400 kg a nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu je 2500 kg.
 
Nově se nabízí varianta Proace Van Compact s délkou 4,6 m a rozvorem 2,9 m. Jde o doposud nejkratší vůz v segmentu MDV. V kabině jsou tři sedadla, nákladový prostor má délku 2,1 m, šířku 1,6 m a objem 4,6 m³. Průměr otáčení činí pouze 11,3 m, což usnadňuje manévrování i parkování. Varianta Proace Compact bude dostupná v podobě dodávky (Van) bez prosklení, resp. s částečným nebo úplným prosklením.
 
Se systémem Smart Cargo, jenž kombinuje otevíratelnou přepážku se sklopným sedákem pravého sedadla, se zvětší maximální délka převážených předmětů o 1,16 m na 3,3 m a využitelný objem až na 5,1 m3. Součástí systému Smart Cargo je úložný prostor pod prostředním sedadlem a pracovní stolek ve sklopném opěradle prostředního sedadla.
 
Verze Medium (délka 4,9 m, rozvor 3,2 m) je dostupná v podobě dodávky (Van) bez prosklení, resp. s částečným nebo úplným prosklením, a to v šestimístné variantě Crew Cab, jako mikrobus Combi nebo jako plošina Platform Cab. Se systémem Smart Cargo narůstá max. délka převáženého nákladu z 2,5 na 3,7 m a objem nákladu z 5,3 na 5,8 m3.
 
Verze Long má shodný rozvor 3,2 m, avšak má delší zadní převis pro převoz objemnějšího nákladu. Celková délka je 5,3 m. Verze Long je dostupná v podobě dodávky (Van) bez prosklení, resp. s částečným nebo úplným prosklením, a to v šestimístné variantě Crew Cab, nebo jako mikrobus Combi. Nákladový prostor o délce 2,8 m a šířce 1,6 m má objem až 6,1 m3. Se systémem Smart Cargo se maximální délka zvětší na 4,0 m a objem nákladového prostoru na 6,6 m3.
 
V nabídce pro novou řadu Proace Van bude pět vznětových motorů o objemu 1,6 l a 2,0 l se systémem Toyota Stop&Start a systémem selektivní katalytické redukce (SCR) ke snížení emisí NOx. Nádržka AdBlue o objemu 22,5 l zajišťuje optimální funkčnost systému na 15 000 km. Motory budou disponovat výkonem od 70 kW (95 k) do 132 kW (180 k). Kombinovat se budou s přímo řazenou, robotizovanou nebo samočinnou převodovkou.
 
V nabídce prvků výbavy jsou mj. elektricky ovládané posuvné boční dveře (po levé i pravé straně vozidla) i technologie aktivní bezpečnosti označované Toyota Safety Sense.
 
Toyota Proace Van se vyrábí ve Francii v závodě PSA Sevelnord. Podobně jako na všechny vozy značky Toyota bude pro novou modelovou řadu Proace Van platit značková komplexní záruka po dobu tří let/100 000 km.