name | autoweek.cz

Nové diskuse v automobilovém průmyslu

Nové diskuse v automobilovém průmyslu

03.04.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předvolební kampaň do Evropského parlamentu rozviřuje diskuse o konci spalovacích motoru v roce 2035. Politici a automobilový průmysl se přou o směřování k elektromobilitě. Jak se ke směřování k nulovým emisím CO2 staví výrobci v Německu shrnul magazín Automobilwoche.

Pokud jde o postupné vyřazování spalovacích motorů hledá evropský automobilový průmysl správný směr. Generální ředitel BMW Oliver Zipse nedávno prohlásil, že rok 2035, který byl stanoven legislativou EU jako konec prodeje spalovacích motorů v EU, je příliš brzy: „Nemůžete přijmout takový závazek, aniž byste vzali v úvahu tržní chování zákazníků a potřebnou infrastrukturu.“ Proto volá po reformě současné legislativy.

 

Naopak šéf Stellantisu Carlos Tavares podporuje pevné datum zákazu prodeje spalovacích motorů z EU v roce 2035 a také šéf VW Oliver Blume jasně říká: „Chtěl bych mít jasno a konec diskusí.“ Politicky vynucenou renesanci spalovacích motorů v Evropě odmítá vedle generálního ředitele VW Olivera Bluma i šéf Audi Gernot Döllner: „Všichni budeme jezdit na elektřinu. To je cesta, to je technologicky jasné. Neměli bychom dovolit, aby nás všechno ostatní zneklidňovalo.“ Šéf Mercedesu-Benz Ola Källenius se naopak odklonil od dosud jasného elektrického kurzu: „Prostě nevíme, kdy bude k dispozici poslední spalovací motor.“

 

Prezident ADAC Christian Reinicke kritizuje skutečnost, že politici neposkytují v souvislosti s elektromobily jasný, konkrétní cíl a pozitivní vizi budoucnosti: „Jen vytvořit dojem: Prostě přehodíme vypínač a do roku 2030 budou všichni jezdit na elektřinu – to nestačí a není to přesvědčivé. Lidé jezdí ve svých autech deset a více let. Jak lze během několika let přeměnit třetinu vozového parku na elektrický? A ano, velká elektro euforie je pryč. Musíme se s tím konečně vypořádat objektivně.“

 

Přehodnocení v roce 2026

Za současného stavu bude EU podle schváleného plánu revidovat současné zákony v roce 2026. O renesanci spalovacího motoru se již vedou bouřlivé diskuse. V evropské volební kampani kandiduje skupina lidových stran EPP kolem předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové s cílem „technologické neutrality“. Části této frakce chtějí zcela zvrátit zákaz spalovacích motorů. Podpora jim přichází od pravicových populistů. Evropský parlament bude znovu zvolen 7. června.

 

Od roku 2020 má EU stanoven průměrný limit 95 g CO2 na 1 km pro každý nově registrovaný vůz. V roce 2025 by se měl tento limit snížit na 93,6 g a v roce 2030 na 49,5 g/km před definitivním zákazem spalovacích motorů v roce 2035. Předpisy však platí s četnými výjimkami, možnostmi sdružování a komplikovanými výpočty.

 

Podle přijatých ustanovení by k reformě současných předpisů mělo dojít až v roce 2026. Jedním z pozměněných přístupů by pak mohlo být zohlednění emisí CO2 už z výroby a přepravy nových vozidel, nikoli pouze stanovení emisí CO2 při jízdě. To by se dotklo zejména čínských výrobců, jejichž vozidla se z velké části vyrábějí s využitím energie z uhlí a dovážejí se z Číny. „Evropská komise je povinna navrhnout metodiku pro hodnocení životního cyklu emisí vozidel do konce roku 2025,“ uvedlo na pro Automobilwoche Spolkové ministerstvo dopravy v Berlíně.

 

Plánovaný přezkum však nemá vést k úplnému odklonu od cíle nulových emisí pro rok 2035. Výkonný ředitel vlivné bruselské ekologické organizace Transport & Environment William Todts řekl Automobilwoche: „Komise musí zaručit bezpečnost investic. Žádné zásadní změny stávajícího zákona neočekáváme. Pokud k přezkumu skutečně dojde, bude se více zabývat nabíjecí infrastrukturou a dodavatelským řetězcem výroby akumulátorů.“

 

Jde o výsledek voleb

Politické diskuse o konci spalovacích motorů v těchto dnech opět nabírají na obrátkách. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová usiluje o druhé funkční období v Bruselu. V její konzervativní skupině EPP se ozývají hlasy, které volají po odklonu od legislativního balíčku schváleného loni pod vedením von der Leyenové. Předseda parlamentní skupiny EPP Manfred Weber nedávno pohrozil: „Konec spalovacích motorů bude určitě podroben zkoušce.“ Volební program EPP však neobsahuje vyškrtnutí data ukončení prodeje spalovacích motorů v roce 2035. Aby si zajistila většinu, bude muset politička CDU von der Leyenová ve své skupině EPP nabídnout víc ústupků přátelům spalovacích motorů.

 

S tím počítá i šéf BMW Zipse. Přehodnocení v nově zvoleném parlamentu EU očekává nejpozději příští rok: „Na konci roku 2025 si svět uvědomí, že to není tak jednoduché. Na konci příštího roku bude svět jiný než ten, na který se díváme dnes.“