name | autoweek.cz

Nový americký sen: elektromobil za méně než 50 000 USD

Nový americký sen: elektromobil za méně než 50 000 USD

10.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výrobci nabíjecích stanic pro elektromobily se v USA snaží vyhovět novým pravidlům, podle nichž musí být vše Made in America. Tím se zpomalilo resp. zcela zastavilo rozšiřování jejich infrastruktury, protože potřebné komponenty nejsou dostupné, resp. nesou označení Made in China.

Agentura Reuters/Ipsos se zeptala lidí v celých Spojených státech, zda by jako svůj příští vůz zvažovali koupi elektricky poháněného vozidla. Víc než třetina odpověděla že ano - ovšem s určitými výhradami. První z nich je cena - 56 % Američanů uvedlo, že by za něj nezaplatilo více než 49 999 USD (1,1 milionu Kč). Bohužel takových elektrických vozidel na americkém trhu mnoho není -  Chevy Bolt za 26 500 dolarů (570 000 Kč) minus daňová úleva 7500 dolarů (160 000 Kč) nebo Nissan Leaf za méně než 30 000 USD (645 000 Kč). Pokud budete chtít SUV, pravděpodobně nebude v dohledné době stát méně než 50 000 USD. 

 

Žádný americký příběh dnes samozřejmě nemůže být nepolitický - průzkum ukázal že 50 % demokratů uvedlo, že by uvažovali o elektromobilu, oproti 26 % republikánů.

 

Přestože většina Američanů ujede denně jen 50 až 65 km, průzkum ukázal, že třetina spotřebitelů, kteří by uvažovali o koupi elektrického vozidla, tvrdí, že potřebují ujet alespoň 800 km na jedno nabití a další třetina uvádí, že potřebují alespoň 500 km. Touha po tom, aby vůz měl dojezd daleko větší, než jaký se využije v každodenním životě, se v průmyslu nazývá „úzkost z dojezdu“ a je paradoxem věku elektromobility.

 

Do jisté míry lze tvrdit, že „úzkost z dojezdu“ je důsledkem „úzkosti z nabíjení“ - lidé nevěří, že najdou dobíjecí místo až ho budou potřebovat a raději by byli v bezpečí. V USA je nyní 130 000 dobíjecích stanic (v EU to je 330 000) a podle studií pokud se rozšíří počet elektromobilů podle očekávání budou jich do roku 2030 potřebovat miliony.

 

Výrobci a provozovatelé nabíjecích stojanů pro elektromobily ve Spojených státech se snaží vyhovět pravidlům, podle nichž musí své nabíječky montovat v amerických továrnách a používat v USA vyrobené železné nebo ocelové kryty, pokud chtějí získat část z nabízených vládních dotací ve výši 7,5 miliardy dolarů. Podmínky federálního programu Made in America zaskočily mnohé firmy v odvětví nabíjení elektromobilů, kteří doufali v dočasné výjimky, aby mohli postupně zvýšit výrobu v USA a zároveň uspokojit poptávku.

 

Společnosti a někteří státní úředníci, kteří budou spravovat federální fondy, varují, že v USA chybí domácí výrobní kapacity, a to zejména pro vysokorychlostní nabíječky, takže přísné prosazování předpisů zpomalí jejich zavádění, zvýší náklady a možná poškodí celé odvětví. Americká vláda však tvrdí, že vzhledem k tomu, že poptávka je zatím nízká, měl by být nabíjecích míst dostatek.