name | autoweek.cz

Nový Prius s radikálním vzhledem

Nový Prius s radikálním vzhledem

21.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Světová premiéra čtvrté generace Toyoty Prius na frankfurtském autosalonu ukázala novou podobu nejprodávanějšího hybridu světa.
Během 18 let své existence Prius změnil automobilový trh, když zařadil hybridní pohon mezi modely prodávané ve velkém. Celosvětově se od roku 1997 prodalo více než 3,5 milionu vozů Prius. Zkušenosti, které Toyota získala při vývoji čtyř generací modelu Prius, sehrály klíčovou roli v rozvoji hybridního pohonu coby základní alternativy v kombinaci se zážehovými a vznětovými motory, ale i pohonu s vodíkovými palivovými články.
 
Nový Prius těží z předností svých předchůdců a nadále je rozvíjí, včetně ještě hospodárnějšího provozu s nižší spotřebou paliva a menšími emisemi. Každá generace tohoto modelu přinášela v těchto oblastech zlepšení, ale ta čtvrtá znamená doposud nejvýraznější posun.
 
Nový Prius s plně hybridním pohonem nové generace přináší výrazné zlepšení ve spotřebě paliva mimo město. Akcelerace je nyní plynulejší a ve vyšší rychlosti je vůz tišší. Zlepšení čtvrté generace těží z výhod první globální platformy TNGA (Toyota New Global Architecture). Prius má díky ní nižší těžiště, což přináší lepší ovladatelnost a vyšší stabilitu.
 
Nový Prius získal atraktivnější zevnějšek a přitom si uchoval základní rysy očekávané od tohoto modelu včetně toho, že se už na první pohled odlišuje od běžné produkce. Nová generace má shodný rozvor jako předchůdce 2700 mm, avšak celková délka narostla o 60 mm na 4540 mm.
 
Přínos platformy TNGA se projevuje i v interiéru, který vyniká skvělým využitím obestavěného prostoru, pohodlím a pocit bezpečí. Také se zvětšil zavazadlový prostor, mj. i díky menšímu akumulátoru hybridního pohonu s vyšší energetickou hustotou v kombinaci s novou zadní nápravou s dvojitými lichoběžníky.
 
V novém Priusu se soubor bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense rozšířil o adaptivní tempomat řízený radarem a funkci detekce chodců v rámci bezpečnostního systému pro předcházení kolizím (PCS).
 
Plně hybridní pohonná jednotka byla modernizována s cílem snížit spotřebu paliva, zmenšit hmotnost a zlepšit jízdní dynamiku. Konstrukční změny přinesly tepelnou účinnost na úrovni přes 40 %, což je nejlepší výsledek mezi zážehovými motory. Zmenšily se jednotlivé komponenty hybridního pohonu a současně bylo optimalizováno jejich uspořádání. I to přispělo ke snížení těžiště vozidla. Nový akumulátor typu NiMH je nejen kompaktnější, ale i výrazně odolnější a má lepší parametry pro dobíjení.