name | autoweek.cz

Podpora pro německé automobilky

Podpora pro německé automobilky

11.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz mají velkou oporu v silném domácím trhu firemních automobilů. Upozornila na to analýza Automotive News Europe. Ukazuje, že vlády při podpoře prodeje nových aut nemusejí využívat jen přímou podporu formou šrotovného.

Příznivé daňové předpisy pro firemní vozy v Německu znamenají, že pracovník společnosti platí za používání služebního BMW 520i o 200 eur měsíčně méně, než kdyby si stejný vůz sám pořídil na leasing přímo od BMW, protože to by jej stálo 440 eur měsíčně.

BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz pravděpodobně zaznamenaly rekordní prodej za rok 2012 dokonce i přesto, že poptávka po nových automobilech v Evropě prudce poklesla. Částečně za to mohou poděkovat firmě Deutsche Telekom AG. Největší německá telekomunikační společnost ve své domovské zemi vlastní 38 000 vozidel, neboli více než jedno na dva zaměstnance. Patří mezi velké firemní zákazníky, kteří při koupi automobilů využívají daňových úlev, které podporují automobilový trh.

Zatímco poptávka soukromé klientely slábne stejně, jako jinde v Evropě, vozy kupované společnostmi pro vlastní zaměstnance tvořily v loňském roce 32 % prodeje automobilů v Německu. Oproti roku 2010 se tento prodej podle německého úřadu pro motorová vozidla KBA zvýšil o 27 %. Poptávka ze strany firemních zákazníků pomáhá udržovat největší evropský automobilový trh poměrně stabilní. V minulém roce se propadl jen o 2,9 % třebaže poptávka v Evropě prudce klesla na nejnižší úroveň za téměř celá dvě desetiletí.

"Firemní automobily jsou nejstabilnějším sektorem německého trhu," uvedl Christoph Stuermer, analytik z IHS Automotive ve Frankfurtu. "Soukromí zákazníci čelí velké nejistotě, zatímco firemní klienti ještě stále investovali své zisky z předchozího roku." Letošní rok se bude trochu lišit. Vzhledem k tomu, že počet dodávek v regionu bude klesat již šestým rokem v řadě, obchodní skupina VDA předpovídá, že prodej automobilů v Německu klesne z loňských 3,1 milionů vozů na zhruba 3 miliony vozidel. Pevný základ budou opět garantovat firemní automobily.

Agentura CNW Marketing Research Inc. z Oregonu uvádí, že v roce 2011 si zaměstnanci v USA koupili méně než 20 % vozů, a to včetně vládních úřadů. Pokud započítáme prodejce a půjčovny automobilů, podniky se v Německu v listopadu podle údajů KBA podílely na 64 % prodeje nových osobních aut.

Poptávka ze strany firemních zákazníků, jako je Deutsche Telekom, obvykle obměňujících vozový park každé dva až čtyři roky, nachází oporu v daňových zákonech, díky nimž se automobily stávají lákavou výhodou pro zaměstnance.

Německé automobilky v segmentu firemních vozů svým 86% podílem dominují, což jim poskytuje výnosný domácí trh a podporu pro jejich expanzi do zahraničí. Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz za rok 2012 zcela jistě zaznamenají rekordní globální prodej. Zaměstnanci nemusí vozy využívat pouze k pracovním cestám a vzhledem k tomu, že vozidla zvýší jejich daňové zatížení, znamená to i pro firmy dobrý obchod.  Podle zákona z roku 1996 musí pracovníci měsíčně odvádět daň v hodnotě 1 % z katalogové ceny vozu. Za BMW 520i, základní verzi středně velkého sedanu řady 5, si k měsíčnímu platu připočte nejméně 402 eur. Při největší německé dani z příjmu ve výši 45 % by zaměstnanec měsíčně na dani zaplatil 181 eur před slevou za firemní využívání vozu. Leasing stejného vozu přímo od BMW by zaměstnance stál 440 eur měsíčně.

"Ve srovnání s daněmi, které se platí za firemní vozy v okolních zemích, německý daňový úřad žádá jen pár drobných," říká Nick Margetts, ředitel výzkum trhu společnosti JATO Dynamics v Německu. Velká Británie v roce 2002 změnila svůj daňový režim pro firemní automobily ve prospěch efektivnějších vozů. Pokud je vůz k dispozici pro soukromé účely, stát zdaňuje 15 až 30 % z katalogové ceny v závislosti na emisích CO2. V důsledky toho se počet firemních vozidel v Británii za čtyři roky od doby, kdy změna vešla v platnost, snížil o 25 %. Francie nemá speciální program pro firemní automobily.

V Německu se daňová výhoda dokonce zvětšuje podle toho jak je model lépe vybavený. Audi A6 sport s turbodieselem a pohonem všech kol zaměstnance přijde měsíčně na daních 255 eur. To je o 465 eur méně než sazba za nájem nabízená na webových stránkách Audi. "Mnoho firemních zákazníků volí plně vybavená vozidla s vyšší prodejní cenou," řekl Michael Renz, vedoucí prodeje a marketingu pro značku Audi koncernu VW v Německu. "Pro nás je to atraktivní obchod."

Výhody nekončí u sedanů pro usedlé výkonné představitele firem. Firemní zákazníci se podíleli na 71 % registrací pro modely Porsche a tím podpořili Volkswagen, který značku vlastní.

Celkově je segment luxusních automobilů hlavním příjemcem výhod. Jako firemní vozy je v Německu registrováno 85 % prestižních automobilů. Mezi firemní zákazníky patří také prodejci a půjčovny automobilů. "Máte šanci řídit automobil, jaký byste si jinak nemohli dovolit," uvedl Michael Mueller-Goernert, úředník německého klubu pro dopravu VCD.

Firemní zákazníky mají u automobilek na starost speciální týmy pro podnikové vozové parky. Pro zajištění ještě většího příjmu vedoucím vozových parků nabízejí doplňkové služby jako údržbu, zajišťování výměny pneumatik a vyřizování pojistných žádostí. BMW sídlící v Mnichově má svůj vlastní podnik pro vedení vozových parků nazývaný Alphabet. Klientům radí jak zlepšit využití firemních automobilů prostřednictvím organizování firemních programů sdílení automobilů pro zaměstnance.

Firemní zákazníci jsou rovněž oporou pro vytváření poptávky po elektrických vozidlech, které německé automobilky začínají vyrábět. Například Deutsche Telekom vede zaměstnance k výběru vozů s nižší spotřebou paliva aby dosáhl cíle při snižování emisí svého vozového parku.

Vzhledem k obavám zákazníků z budoucnosti je pro automobilky BMW, Volkswagen a Daimler rozhodující udržet zájem německých společností o automobilový trh a utrácení peněz za prestižní modely, neboť stále silnější konkurence tlačí na snižování cen vozů po celé Evropě.

"Jakákoli změna, která by potlačila poptávku firem, by měla velmi ničivý dopad," řekl Axel Koblitz, výkonný ředitel německé servisní a prodejní asociace ZDK. "Pokles soukromých nákupů je důvodem k obavám."