name | autoweek.cz

Pozor: Tesla se na vás dívá
11.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Často se objevují obavy z nevhodného sledování prostřednictvím kamer v autě. Leckdo si řekne, že to je jen iracionální paranoia. Jenže nejnovější informace agentury Reuters, týkající se společnosti Tesla, naznačují, že je čeho se obávat.
Agentura Reuters informuje, že zaměstnanci společnosti Tesla používali kamery v autech k prohlížení nahých majitelů vozů Tesla i k nahlížení do garáže Elona Muska. Tyto kamery jsou ve vozech Tesla proto, aby pomáhaly při vývoji poloautonomního řízení a ne proto, aby poskytovaly bezplatnou zábavu lidem v kancelářích firmy. Přesto bývalí zaměstnanci společnosti Tesla agentuře Reuters potvrdili, že se tato videa byla v letech 2019 a 2022 předávala v kancelářích v kalifornském San Mateu prostřednictvím soukromých chatů.
Společnost Tesla Inc. ujišťuje miliony majitelů svých elektromobilů, že jejich soukromí „je pro nás a vždy bude nesmírně důležité. Kamery, které jsou do vozidel zabudovány na pomoc při řízení, jsou od základu navrženy tak, aby chránily vaše soukromí. Záznamy z kamer zůstávají anonymní a nejsou spojeny s vámi ani s vaším vozidlem.“
Jenže podle rozhovorů agentury Reuters s devíti bývalými pracovníky Tesly skupiny zaměstnanců firmy v letech 2019 až 2022 prostřednictvím interního systému zpráv soukromě sdílely někdy velmi invazivní videa zaznamenaná kamerami v autech zákazníků. Počítačový program, který používali, mohl kromě nahlížení do garáží a domů, odhalit i místo, kde byla tato videa pořízena.
Choulostivá videa i nehody přehrávané pro zábavu
Pracovníci Tesly pro svou zábavu zveřejňovali úryvky z videí, které jim připadaly vtipné nebo zajímavé, i když věděli, že jde o porušení soukromí. Jeden z nich uvedl, že on sám by si Teslu kvůli kamerám nikdy nekoupil. Některé z nahrávek zachycovaly zákazníky Tesly v trapných situacích. Jeden z bývalých zaměstnanců popsal video, na němž se muž blíží k vozidlu zcela nahý. Na jiných videích se objevilo nahlížení do domácností spotřebitelů, kde byly vidět „erotické hračky.“
Zaměstnanci sdíleli také havárie a incidenty se zuřivými reakcemi na silnicích. Podle bývalého zaměstnance jedno video z nehody z roku 2021 ukazuje, jak Tesla jedoucí vysokou rychlostí v obytné oblasti srazí dítě jedoucí na kole - dítě odletělo jedním směrem a kolo druhým. „To video se šířilo po kanceláři společnosti Tesla v kalifornském San Mateu prostřednictvím soukromých chatů mezi čtyřma očima jako požár,“ uvedl.
Jeden z bývalých zaměstnanců řekl: „Tesla je v tomto směru velmi úspěšná: Mohli jsme je vidět, jak perou prádlo a dělají opravdu intimní věci. Můžeme vidět i jejich děti.“ Jiný z bývalých zaměstnanců nevidí na sdílení snímků nic špatného, ale za masivní zásah do soukromí označil funkci, která umožňuje uživatelům zobrazit polohu nahrávek na mapách Google.
„Někdy jsem viděla i skandální věci, víte, třeba jsem viděla intimní scény, prostě soukromé záběry ze života, do kterých jsme opravdu byli zasvěceni, protože auto bylo nabité. A bylo tam hodně věcí, které bych nechtěla, aby někdo viděl o mém životě,“ řekla další zaměstnankyně.
Jeden z bývalých zaměstnanců také uvedl, že některé záznamy byly pořízeny i když byly vozy zaparkované a vypnuté. Před několika lety Tesla dostávala videozáznamy ze svých vozidel, i když byla vypnutá, pokud k tomu majitelé dali souhlas. Od té doby s tím údajně přestala. Kolegové z portálu TTAC proto majitelům vozů Tesla radí - schovejte si své hračky pro dospělé někam, kam na ně oči vašeho auta nedohlédnou!
Ne pro zábavu, ale pomoc při vývoji autonomního řízení
Společnost Tesla shromažďuje za účelem vývoje technologie autonomně řízených automobilů obrovské množství dat ze své celosvětové flotily několika milionů vozidel. Vyžaduje, aby majitelé vozů udělili souhlas na dotykových obrazovkách vozů předtím, než začne shromažďovat údaje o jejich vozidlech. „Vaše data patří vám,“ uvádí se na webových stránkách společnosti Tesla.
Tesla v oznámení o ochraně osobních údajů zákazníků vysvětluje, že pokud souhlasí se sdílením údajů, vozidlo může shromažďovat údaje a poskytovat je společnosti Tesla k analýze. Tato analýza pomáhá zlepšovat její produkty, funkce a rychleji diagnostikovat problémy. Dále uvádí, že data mohou zahrnovat krátká videa nebo obrázky, ale nejsou spojena s účtem zákazníka nebo identifikačním číslem vozidla. Tesla celý proces stále víc automatizuje. Loni uzavřela středisko v kalifornském San Mateu, ale v Buffalu ve státě New York však nadále zaměstnává stovky pracovníků pro označování dat - v únoru Tesla uvedla, že počet zaměstnanců se tam za šest měsíců zvýšil o 54 % na 675.
Nejen špehování zákazníků
Před třemi roky zaměstnanci narazili na video s unikátním ponorným vozidlem zaparkovaným v garáži a sdíleli ho. Bílý Lotus Esprit se objevil v bondovce „Špion, který mě miloval“ z roku 1977. A kdo je majitelem tohoto unikátního vozu a garáže, v níž byl zaparkovaný? Sám velký šéf Tesly Elon Musk, který Lotus v roce 2013 koupil v aukci za 968 000 dolarů!
Není jasné, zda Musk o těchto videích ví - na dotaz agentury Reuters o komentář neodpověděl. Ve zprávě se ale uvádí, že společnost Tesla se několikrát snažila sdílení videí potlačit.
V posledních letech vyvolal kamerový systém automobilů Tesla řadu kontroverzí. V Číně některé vládní organizace a obytné čtvrti zakázaly používání vozů Tesla kvůli obavám z jejich kamer. Jinde regulátoři systém Tesla prověřují kvůli možnému porušování soukromí. Tyto případy se však zpravidla nezaměřují na práva majitelů vozů, ale na práva kolemjdoucích, kteří nevědí, že by mohli být zaparkovanými vozy Tesla nahráváni.
V únoru nizozemský Úřad pro ochranu osobních údajů DPA uvedl, že ukončil vyšetřování společnosti Tesla kvůli možnému porušování soukromí v souvislosti s režimem Sentry Mode, což je funkce, která má zaznamenávat jakoukoli podezřelou aktivitu při parkování vozidla a upozornit na ni majitele. „Lidé, kteří procházeli kolem těchto vozidel, byli natáčeni, aniž by o tom věděli. A majitelé vozů Tesla si mohli tyto záběry prohlédnout. Pokud někdo zaparkoval vozidlo před oknem, mohl špehovat a vidět vše, co se děje uvnitř. To je závažné porušení soukromí,“ uvedla členka představenstva DPA Katja Mur. Právníci ale rozhodli, že to není společnost Tesla, ale majitelé vozidel, kteří jsou právně odpovědní za nahrávky ze svých vozů. Tesla poté uskutečnila několik změn v režimu Sentry Mode, včetně toho, že světlomety vozidla pulzují, aby informovaly kolemjdoucí, že mohou být nahráváni.
Na společnost Tesla byla podána hromadná žaloba kvůli narušení soukromí
Majitel Tesly Model Y v Kalifornii Henry Yeh podal na výrobce elektromobilů potenciální hromadnou žalobu, v níž Teslu obviňuje z narušení soukromí zákazníků poté, co agentura Reuters informovala, že skupiny zaměstnanců společnosti Tesla soukromě sdílely prostřednictvím interního systému někdy velmi invazivní videa zaznamenaná kamerami v automobilech zákazníků.
Henry Yeh tvrdí, že zaměstnanci společnosti Tesla měli přístup k těmto snímkům a videím za účelem „nevkusné zábavy“ a „ponižování tajně nahrávaných osob.“ Byl pobouřen představou, že kamery společnosti Tesla mohou být použity k narušení soukromí jeho rodiny, které kalifornská ústava úzkostlivě chrání. V žalobě se také uvádí: „Zájem rodičů na soukromí jejich dětí je skutečně jedním z nejzákladnějších svobodných zájmů, které společnost uznává.“
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz